اخبار

درآستانه روز پزشک صورت گرفت
تجلیل از خدمات علمی و درمانی بزرگان عرصه سلامت
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت روز پزشک میزبان جمعی از بزرگان علمی و فرهنگی کشور بود تا ضمن بزرگداشت پزشک نامدار اخوینی بخاری از  پرفسور تقی نجابت و دکتر علیرضا زالی تجلیل کند.
به گزارش «ایران»، محمد شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در آغاز مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی و داخلی عنوان کرد: اکنون در آستانه اربعین حسینی هستیم که مقارن با روز پزشک شده است. روزپزشک را همه با نام ابن سینا و زکریای رازی می‌شناسند اما نام حکیم اخوینی بخاری در کنار نام این بزرگان می‌درخشد چرا که او در قرن چهارم هجری کتاب طب رابه زبان پارسی نگاشته است.  وی ادامه داد: در آن زمان بیشتر آثار به زبان عربی بودند تا اینکه حکیم اخوینی این اقدام شایسته یعنی نگاشتن کتاب طب به زبان پارسی را انجام داد.  شالویی با اشاره به اینکه از زمان تأسیس این مرکز یک قرن می‌گذرد، افزود: تا کنون از مفاخر بسیاری تجلیل کردیم و امروز برای دو بزرگ عرصه پزشکی یعنی دکتر نجابت و دکتر زالی گرد هم آمدیم همچنین برای پاسداشت شجاعت و از خودگذشتگی شهدای مدافعان سلامت در دوران کرونا از برخی خانواده‌های مدافع سلامت تقدیر خواهد شد. این مراسم با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سفیر کشور عربستان سعودی، دکتر عبدالله سهرابی دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، دکتر محمدصدر عضو هیأت علمی بنیاد دایرة المعارف اسلامی و فرهنگستان علوم پزشکی و جمعی از بزرگان علم و فرهنگ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

معاون اول قوه قضائیه:
کوتاهی در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، خیانت به مردم است
گروه اجتماعی/ در حال حاضر دو قانون بسیار مهم در خصوص املاک کشور تصویب شده که یکی، قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲ بهمن‌ماه 93 است که نقشه حدنگاری کل کشور را تهیه و اسناد مالکیتش را صادر می‌کند. دوم، قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» است که تکمیل‌کننده آن محسوب می‌شود. مطابق قانون یاد شده، هر گونه نقل‌ و انتقال باید به صورت رسمی انجام شود. با توجه به لازم‌الاجرا شدن این قانون از سوم تیرماه سال‌ جاری، اولین همایش تخصصی تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مسئولان دستگاه‌های مرتبط، مدیران کل و معاونان ثبت استان‌ها و رؤسای کانون سردفتران، دفتریاران و اتحادیه مشاوران املاک در سازمان ثبت برگزار شد.

یک سازمان نمی‌تواند
به تنهایی قانون را اجرا کند
در این همایش معاون اول قوه قضائیه با اشاره به تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: در این قانون حقوق جدیدی برای مردم به وجود آمده که اگر آن را به‌ درستی ادا نکنیم، در حق مردمی که صاحب حق هستند خیانت کرده‌ایم. حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی تأکید کرد: وقتی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را داریم، حق جدیدی پدید آمده که در گذشته نبود. حقوق جدیدی برای مردم به وجود آمده که وظیفه داریم این حق را ادا کنیم و اگر انجام ندهیم خیانت کرده‌ایم چون مکلف به ادای حقوق مردم هستیم، پس اگر انجام ندهیم به حق افرادی که صاحب حق هستند خیانت کرده‌ایم.
وی افزود: اگر در اجرای این قانون و ادای حق مردم نقش‌ها را تقسیم می‌کنیم، یعنی تکالیفی بر ما و شما ایجاد شده تا مردم به حقوق خود برسند. اگر قبلاً قانونی نبود و حقوق ایجاد نمی‌کرد اما امروز این حق ایجاد شده است و تکلیف داریم قانون را برای صاحبان حق اجرا کنیم. معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: ما نیامده‌ایم تا قانون را نقد کنیم بلکه برای اجرا اینجا هستیم؛ از این‌رو تمام هم و اهتمام ما باید برای اجرای تکلیف باشد و نقش‌ها را انسجام بخشیم تا قانون درست اجرا شود و برای آن وحدت ایجاد کنیم.
خلیلی تأکید کرد: هر کسی که در اجرای این قانون دارای تکلیفی است، اگر نقش خود را بموقع ایفا نکند و مجموعه را مخدوش کند، به سازمانی که به او مأموریت داده و به کسانی که این حق را به طور صحیح به آن‌ نداده، خیانت کرده است.
خلیلی ادامه داد: قانون، پراهمیت و پرارزش است و حقوق مردم هم به طور صحیح در آن دیده شده است؛ بنابراین فقط یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی قانون را اجرا کند و ادارات و دستگاه‌های دیگر هم با نگاه به اینکه ما مکلف به دادن حقوق دیگران هستیم، در اجرای این قانون فعال باشند؛ اداراتی که در اجرای این قانون مکلف هستند. اگر حقوق مردم را ادا کنیم، رضایتمندی اجتماعی آنها را در جامعه ایجاد خواهیم کرد. معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: باید اداراتی که صاحب تکلیف در این قانون شده‌اند در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانیم با نگاه درست و ظرفیت‌ها ی موجود، قانون را برای مردم به نحو صحیح اجرا کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی