صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

راهبرد «دیپلماسی سایبری» در عصر دیجیتال

دلیل اقبال عجیب برخی کشورها از «ارزهای دیجیتال سرگرمی‌محور» چیست؟

«ربات همستر کامبت» از دیدگاه مطالعات‌فرهنگی موضوع قابل‌تأملی است و در حال حاضر در دسته‌بندی بازی‌ها قرار نمی‌گیرد و جزو «ارزهای دیجیتال سرگرمی‌محور» تقسیم‌بندی می‌شود. اقبال به این ربات در کشورها و جوامعی بیشتر است که به لحاظ اقتصادی شرایط مطلوب و پایداری ندارند. به این اعتبار می‌توان مدعی شد میان اقبال به ارزهای دیجیتال سرگرمی‌محور و اقتصاد کشورها رابطه معناداری وجود دارد. در این گفتار به اهمیت اقتصاد دیجیتال در بستر دیپلماسی سایبری اشاره خواهیم کرد که با حکمرانی سایبری و الزاماتی که برای این نوع از حکمرانی وجود دارد، محقق خواهد شد.

دکتر محمدحسن یادگاری
استاد علوم‌ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی

رؤیای کسب درآمد آسان
مطالعه تطبیقی که در مورد میزان اقبال از پدیده «همستر کامبت» در کشورهای مختلف انجام شد، نشان می‌دهد کشورهایی که از رونق فرهنگی و اقتصادی بهتری برخوردارند مردم‌شان به ربات همستر توجهی نشان ندادند؛ در عوض، در جوامعی که رفاه و اشتغال و تورم دغدغه‌ اصلی مردم است اقبال به ربات همستر کامبت هم بیشتر است. در این جوامع، نسل جدید در پی سودای خوشبختی به کسب درآمدهای بادآورده و زودبازده تمایل بیشتری دارند. کشف این رابطه، جای تأمل و تحلیل بسیاری برای اصحاب علوم‌اجتماعی و کارشناسان مطالعات فرهنگی دارد.
 
جدی گرفتن اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال امروزه به موضوعی مهم برای دولتمردان و سیاستگذاران سیاسی و اجتماعی بدل شده است. چنانکه برای آن قانونگذاری‌هایی در سطح جهان انجام شده است؛ اما هنوز در کشور ما نه از سوی مجلس و نه از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، برای رمزارزها نه قانون و سیاستگذاری مشخصی و نه ممنوعیتی اعمال نشده است.
درک درست از رسانه‌های نوین و مباحث روز فرهنگی ایجاب می‌کند که سیاستگذاران و دولتمردان ما برای اقتصاد دیجیتال خط ومشی مشخص و کارشناسی شده‌ای داشته باشند و ساماندهی اقتصاد دیجیتال را در دستور کار قرار دهند. چه بسا، با در پیش گرفتن سیاست‌های درست در این زمینه بتوانیم راهی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی‌مان هم پیدا کنیم و صدمات ناشی از آن را در اقتصاد کشور کاهش دهیم.
اما در حال حاضر، فعالیت در عرصه رمز ارزها در کشور با خلأ سیاستگذاری مواجه است و این فضای نوپدید به حال خود رها شده؛ در حالی که باید روالی از پژوهش‌های کاربردی و راهبردی را طی کنیم تا به قانون مورد نیاز آن برسیم. چرا که تا قانون نباشد، سیاستگذاری‌ها هم به سرانجام نخواهد رسید.
ما باید از الزامات و آرمان‌های کلان به قانون با ضمانت اجرایی و زمان‌بندی شده، با مسئولان مشخص و پاسخگو دست پیدا کنیم. به این منظور به مدیرانی شجاع و کاربلد نیاز داریم که حمایت از جوانان و ایده‌های روزآمد را در اولویت قرار دهند.
 
جذابیت‌ فرهنگ بومی برای گفتمان جهانی
ما در حالی به خلق فرهنگ بومی متمرکز شده‌ایم که فرهنگ جهانی، خود را بر ما تحمیل می‌کند بنابراین هنر سیاستگذاری و حکمرانی سایبری ما آنجا خواهد بود که «فرهنگ بومی» را در کنار «فرهنگ جهانی» درک کنیم و مورد توجه قرار دهیم.
ما باید سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری بر شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد توجه قرار می‌دادیم اما از یک طرف به دلیل فقدان قانون و سیاستگذاری و از طرف دیگر به دلیل رویکرد تدافعی که اتخاذ کردیم، جامعه را به آغوش شبکه‌های مجازی همچون تلگرام سوق دادیم.
در حالی که می‌توانستیم با فهم جهانی از رسانه‌های مجازی در کنار فهم بومی از آنها، هم به حفظ ارزش‌های‌مان بیشتر کمک کنیم هم در سطح جهانی ایفای نقش داشته باشیم.
فرهنگ‌های بومی برای گفتمان‌های‌ جهانی جذاب است و ما با رعایت ادبیات جهانی، در حین حفظ ارزش‌های بومی می‌توانیم به اهداف خود بهتر و سریع‌تر برسیم.

 

بــــرش

فهم ادبیات جهانی با حفظ ارزش‌های بومی

ما باید سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری بر شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد توجه قرار می‌دادیم اما از یک طرف به دلیل فقدان قانون و سیاستگذاری و از طرف دیگر به دلیل رویکرد تدافعی که اتخاذ کردیم، جامعه را به آغوش شبکه‌های مجازی همچون تلگرام سوق دادیم. در حالی که می‌توانستیم با رعایت ادبیات جهانی و در عین حفظ ارزش‌های بومی به اهداف خود بهتر و سریع‌تر برسیم.

جستجو
آرشیو تاریخی