صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

روسیه گزارش «واشنگتن پست» درباره مذاکرات غیرمستقیم مسکو و کی‌یف را تکذیب کرد

روایت‌سازی برای پاک کردن ردپا

امیر فرشباف
خبرنگار

وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش واشنگتن پست که مدعی شده بود تهاجم اوکراین به کورسک، مذاکرات غیرمستقیم کی‌یف و مسکو را مختل خواهد کرد، هر گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم میان دو دولت را تکذیب کرد. روز شنبه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی به نقل از چند مقام ناشناس امریکایی نوشت که حمله اوکراین به کورسک، تلاش‌های مخفی برای آتش‌بس جزئی با روسیه را از مسیر خارج می‌کند.
به گفته این مقامات، کشورهای متخاصم قرار بود در قطر درباره توافقی برای توقف حملات به زیرساخت‌های انرژی و برق گفت‌و‌گوهای غیرمستقیمی داشته باشند.
در گزارش واشنگتن پست آمده است که «دیپلمات‌ها و مقامات مطلع از گفت‌و‌گوها، گفتند این مذاکرات غیرمستقیم که با میانجیگری قطر و دیدار جداگانه با هیأت‌های اوکراین و روسیه قرار بود برگزار شود با تهاجم غیرمنتظره اوکراین به کورسک از مسیر خارج شد.»
این گزارش می‌افزاید، یکی از دیپلمات‌هایی که در جریان این مذاکرات قرار دارد، گفت که مقامات مسکو پس از تهاجم اوکراین به غرب روسیه دیدار خود با مقامات قطری را به تعویق انداختند. این دیپلمات گفت که هیأت روس این اقدام کی‌یف را «تشدید تنش» توصیف کرد و برای تصمیم بعدی زمان خواست.
وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش واشنگتن پست درباره «مذاکرات غیرمستقیم مسکو و کی‌یف»، وجود چنین مذاکراتی را از اساس تکذیب کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به ادعاهای «واشنگتن پست» مبنی بر اینکه حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک «مذاکرات غیرمستقیم» بین کی‌یف و مسکو در قطر پیرامون حملات به زیرساخت‌های حیاتی را مختل کرد، گفت: هیچ کس چیزی را خراب نکرد زیرا چیزی برای خراب شدن وجود نداشت. هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین روسیه و رژیم کی‌یف در مورد امنیت تأسیسات زیرساختی حیاتی غیرنظامی در جریان نبوده و نیست.»
به نظر می‌رسد گزارش واشنگتن پست و موارد متعدد مشابه، روایت‌هایی در جهت کم‌رنگ یا محو کردن نقش امریکا و کشورهای عضو ناتو در این تهاجم باشد. پرهیز از مواجه شدن با تبعات حمایت از حمله برون مرزی اوکراین و خودداری از رویارویی مستقیم با مسکو، موضوعی است که به اذعان رسانه‌های غربی دلیل سکوت و ابراز نگرانی مقامات امریکایی و اروپایی از اقدام کی‌یف است.
ضمن اینکه فارغ از تکذیب «مذاکرات غیرمستقیم» توسط مقامات روسی و گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی عملیات تهاجمی اوکراین، روایت واشنگتن پست با چالش‌هایی مواجه است؛ نخست اینکه قطر به مثابه میانجی ادعایی، خود از ذینفعان تداوم جنگ اوکراین و تحریم گازی روسیه است، دوم اینکه دوحه به لحاظ عرف و وزن دیپلماتیک نمی‌تواند در جایگاه میانجی بین دو کشور اروپایی باشد و سوم و مهم‌تر اینکه حامیان اصلی کی‌یف  از تهاجم اوکراین به خاک روسیه دفاع می‌کنند.

 

برش

تداوم حمایت تسلیحاتی غرب از زلنسکی
وزیر دفاع انگلیس مدعی شد که کی‌یف در راستای «حق دفاع شخصی» می‌تواند در خاک روسیه عملیات انجام دهد. به گزارش ایسنا، جان هیلی وزیر دفاع انگلیس با انتشار یک مقاله به تعریف از حمایت‌های نظامی کشورش از اوکراین پرداخته و نوشت انگلیس به‌رغم عملیات نفوذ اخیر کی‌یف در منطقه کورسک در خاک روسیه «باید به اینکه اوکراین از تسلیحات بریتانیایی استفاده می‌کند، افتخار کند.»
جان هیلی در این مقاله ادعا کرد حق «دفاع شخصی» اوکراین شامل اجرای عملیات در داخل روسیه تا زمانی که طبق قوانین بین‌المللی باشند، می‌شود. وزیر دفاع انگلیس در ادامه مقاله خود که برای نشریه «ساندی اکسپرس» نوشت، مدعی شد: «حمله جسورانه سربازان اوکراینی در روزهای اخیر به داخل خاک روسیه در راستای دفاع در برابر حملات هر چه بیشتر روسیه به شهرهای کوچک و بزرگ اوکراین باعث برملا شدن آسیب‌پذیری‌ها در ارتش روسیه و تحت فشار قرار گرفتن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور شد.»
همچنین وزیر کشور لهستان گفت، اوکراین از حمله نظامی خود به غرب روسیه «دستاوردهای سیاسی عظیمی» به دست می‌آورد، اما این حمله «رویکرد ضد تنش» غرب را تغییر نمی‌دهد.
توماس سیمونیاک، وزیر کشور لهستان در پاسخ به اینکه آیا دستاوردهای نظامی اوکراین می‌تواند بر موضع متحدانش در استفاده از تسلیحاتی که آنها برایش فراهم کردند، تغییری ایجاد کند، گفت: «این حمله تغییری در موضع غربی‌ها ایجاد نمی‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی