گام سئول به سوی خودیاری هسته‌ای

نظرسنجی‌ها در کره جنوبی نشان می‌دهد بسیاری از مردم این کشور معتقدند که دیگر نمی‌توانند به چتر هسته‌ای امریکا برای محافظت از خود در برابر کره شمالی اعتماد کنند. آنها تردید دارند که واشنگتن در صورت درگیری با کره شمالی، به کمک آنها بیاید.
به گزارش ایرنا، به نقل از نیویورک تایمز، پس از آتش‌بس ناپایدار به دست آمده از جنگ سال ۱۹۵۳ کره، مردم کره جنوبی با وعده امریکا مبنی بر دفاع از کشورشان در صورت لزوم با سلاح‌های هسته‌ای زندگی می‌کنند. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا سال گذشته بار دیگر متعهد شد که هرگونه حمله اتمی توسط کره شمالی، منجر به نابودی دولت این کشور خواهد شد.
اما چندین دهه تضمین از سوی ایالات متحده نتوانسته کره شمالی را از ساخت و توسعه زرادخانه هسته‌ای باز دارد. کره شمالی به رهبری کیم جونگ اون موشک‌هایی را آزمایش می‌کند که به اندازه کافی قدرتمند هستند که می‌توانند به امریکا برسند.
کره جنوبی تا مدت‌ها پیگیری سلاح‌های اتمی که در تضاد با سیاست منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مورد تاکید از سوی واشنگتن است، را تابو می‌دانست. اما نگرانی‌ها در مورد مسأله امنیتی با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ تشدید شده است و اکنون، اکثریت فزاینده‌ای از مردم کره جنوبی می‌گویند که کشورشان به جای اتکا به ایالات متحده برای محافظت، به سلاح‌های هسته‌ای خود نیاز دارد. این ایده، اگرچه توسط دولت کره جنوبی رد شده اما به تدریج در حال تبدیل شدن به بخشی از جریان اصلی بحث‌های سیاسی است.
چئونگ سونگ چانگ که گروهی متشکل از ۵۰ تحلیلگر هسته‌ای را رهبری می‌کند، بیان کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم و نباید از رئیس‌جمهور امریکا بخواهیم از سلاح‌های هسته‌ای خود برای دفاع از متحدش استفاده کند درحالی که خطر قربانی کردن مردم خودش وجود دارد؛ ما باید با داشته‌های‌مان از خودمان دفاع کنیم. در یک نظرسنجی که در ماه فوریه در کره جنوبی منتشر شد، وقتی از مردم این کشور خواسته شد تا بین داشتن سلاح هسته‌ای یا حضور نیروهای امریکایی در خاک خود یکی را انتخاب کنند، تعداد بیشتری گزینه اول را انتخاب کردند. بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از کل جمعیت کره جنوبی از یک زرادخانه هسته‌ای مستقل در کشور خود حمایت می‌کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی