مسکو نسبت به نشانه‌های آمادگی اوکراین برای عملیات علیه نیروگاه‌های هسته‌ای هشدار داد

برنامه خرابکاری در کیف هسته‌ای کی‌یف

امیر فرشباف
خبرنگار


تهاجم نظامیان اوکراینی به منطقه کورسک روسیه، تهدیدات جدیدی را متوجه مسکو و فراتر از مرزهای دو کشور کرده است. شهر کورسک به دلیل وجود نیروگاه هسته‌ای برای طرفین از اهمیت مضاعفی برخوردار است و کی‌یف در صورت احساس شکست قطعی، ممکن است دست به اقدامات خطرناکی در حوزه هسته‌ای بزند، خصوصاً با توجه به سکوت و انفعال سازمان‌های بین‌المللی و کشف شواهد جدید، این گمانه روزبه روز تقویت می‌شود.
به گفته مقامات روسیه، نشانه‌هایی مبنی بر تلاش کی‌یف برای ضربه زدن به این نیروگاه وجود دارد که مسکو از آنها باعنوان «تروریسم هسته‌ای» یاد کرده است. به تازگی وزارت دفاع روسیه نسبت به وجود اطلاعاتی درمورد آماده شدن کی یف برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک و تبعات زیست محیطی آن هشدار داد. به گزارش روزنامه روسی ایزوستیا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این‌گونه اقدامات رژیم کی یف که از حمایت دولت‌های غربی برخوردار است، نقض مستقیم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از اقدامات تروریسم هسته‌ای است.
وزارت دفاع روسیه هشدار داد: «اگر رژیم کی یف طرح‌های جنایتکارانه انتشار آلودگی رادیواکتیو در قاره اروپا با هدف ایجاد فاجعه انسانی را اجرا کند، اقدامات نظامی و فنی سختگیرانه بلافاصله در پاسخ دریافت خواهد کرد».
پیش از این، در 16 آگوست، کانال NBC News به نقل از یک مقام بلندپایه کی‌یف گزارش داد که فرماندهی اوکراین بیش از یک سال بود که برای حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک آماده شده بود. این منبع توضیح داد که هدف اصلی شبه‌نظامیان اوکراینی منحرف کردن توجه روسیه از سایر بخش‌های خط مقدم، بویژه از سمت شرق بوده است، جایی که نیروهای روسی به پیشروی خود ادامه می‌دهند.
طبق گزارش ایزوستیا، در همان زمان بود که یک خبرنگار نظامی در کانال تلگرامی خود گزارش داد که کی یف در حال برنامه‌ریزی یک بمب‌گذاری در سایت‌های ذخیره سوخت مصرف شده نیروگاه هسته‌ای است.
مسکو از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته تا ارزیابی واضحی از حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا ارائه دهد. اوستینوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در وین گفت: دریافت ارزیابی‌های شفاف از آژانس مهم است. وی همچنین یادآور شد که در 14 اوت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در دیدار با رافائل‌گروسی، از آژانس خواست علناً ​​اوکراین را به دلیل حملات به زاپوریژیا محکوم کند. او خاطرنشان کرد که سکوت، تنها حملات جدید را تشویق می‌کند.
گفتنی است روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین به بخشی از جاده که در امتداد واحدهای نیروگاه NPP زاپوریژیا قرار دارد حمله کردند. نیروهای اوکراینی به طور منظم سعی می‌کنند به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی