صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

دعوت پوتین از پزشکیان
برای اجلاس سران بریکس
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران گروه بریکس خبر داد و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال امضای موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرد. کاظم جلالی افزود: آقای پوتین در زمانی که برای تبریک انتخاب آقای پزشکیان به ریاست‌‌جمهوری اسلامی ایران با وی تماس گرفت، از همتای ایرانی خود برای شرکت در اجلاس سران بریکس دعوت کرد که رئیس‌جمهور کشورمان این دعوت را پذیرفت.
وی یادآور شد: مهم‌ترین رویداد گروه بریکس (اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳) در قالب نشست سران در کازان (مرکز تاتارستان روسیه) برگزار خواهد شد.

انتقاد اژه‌ای از  بازداشت‌های غیرضروری در پرونده‌ها
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در دیدار جمعی از قضات و کارکنان دادگستری تهران درباره پرونده‌های کثیرالشاکی گفت: قضات در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نیز همانگونه که بارها تأکید کرده‌ایم، احقاق حق مالباختگان را در اولویت قرار دهند و چنانچه بازداشت متهم ضرورتی ندارد و بیم فرار او نمی‌رود از این کار اجتناب کنند و تمهیدات و تدابیر ناظر بر وصول مطالبات شاکیان توسط متهم یا متهمان را فراهم آورند. در برخی از پرونده‌های کثیرالشاکی شاید چنانچه متهم یا متهمان پرونده در همان مرحله نخست بازداشت نمی‌شدند، این مقدار بر حجم شکات افزوده نمی‌شد و وصول مطالبات آنها راحت‌تر انجام می‌گرفت.
 
با امضای رئیس ستادکل نیروهای مسلح
دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر تصویب شد
در جلسه هشتاد و ششمین کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر به تصویب رسید. این دستورالعمل به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تهدیدات ناشی از مراکز پرخطر در کانون‌های جمعیتی تهیه شده است. این دستورالعمل به استناد تبصره ۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور برای اجرا، ابلاغ شد.
 
مراحل پایانی ساخت کشتی
سفارش ایران در روسیه
براساس اعلام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ساخت کشتی ۷ هزار تنی سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به یک شرکت روس، به مراحل پایانی خود نزدیک شده و بزودی این کشتی به ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی ایران در دریای خزر اضافه خواهد شد.
این کشتی که در راستای توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی ایران در دریای خزر و به‌منظور رونق هرچه بیشتر حمل بار در کریدور شمال - جنوب طراحی شده، قرار است تا پاییز سال‌جاری تحویل ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شود.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته با به ثمر رسیدن خرید قطعی بندر سالیانکا در آستراخان، روند رو به رشد مناسبی را در حوزه حمل بار از بنادر شمالی ایران به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر سپری کرده و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی مراجع بندری روسیه، بندر ایرانی سالیانکا توانسته رتبه اول را در میان بنادر آستراخان به خود اختصاص دهد.
این بندر در محوطه عملیاتی ۱۸ هکتاری بنا شده و دارای پنج اسکله برای پهلوگیری همزمان پنج کشتی بوده و در کنار خود، ۱۴۰۰۰ تُن انبار سرپوشیده را به خود اختصاص داده است. در عین حال، هشت دستگاه جرثقیل پرتال، ۸۰ عدد جرثقیل ریلی، سه دستگاه لکوموتیو، خشک‌کن چوب، کریدور سرد، پایانه و الواتور غلات، سوکت‌های نگهداری کانتینر یخچالی از جمله دیگر امکانات بندر ایرانی سالیانکا در روسیه است. براساس آمارهای رسمی، بندر سالیانکا توانسته حدود یک‌چهارم از سهم کشتی‌های ایرانی عبوری از بنادر آستراخان را به خود اختصاص دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی