صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

ژیمناستیک در لس‌آنجلس 2028 مدال می‌گیرد

الفتی: من و علیپور با دست خالی به المپیک رفتیم

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

مهدی الفتی ژیمناست ملی‌پوش با همان دست فرمان همیشگی تا تاریخ‌سازی در المپیک 2024 پاریس پیش رفت. دست فرمانی که او را به فینال پرش خرک المپیک رساند. هر چند با امتیاز14.۲۶۶ نتیجه‌ای بهتر از هفتمی نگرفت. نتیجه‌ای که به گفته او با هیچی رقم خورد. هر چند او مدالی نگرفت اما الفتی امیدوار است در المپیک 2028 مردم ایران را با مدال خوشرنگش خوشحال کند.

اولین تجربه المپیک چطور بود؟
ژیمناستیک ایران 60 سالی بود، المپیک را تجربه نکرده بود تا بتوانم از تجربیاتش استفاده کنم. جو خیلی سنگینی داشت؛ آن هم برای من که با تجهیزات 30 سال قبل کار کرده بودم. استرس داشتم ولی با این حال فکر می‌کنم برای اولین حضورم توانستم پرش‌های خوب و بدون نقصی انجام دهم. داوران هم کمی سختگیرانه به من امتیاز دادند. ولی خوشحالم که فینالیست شدم.
درست است که برای المپیک روانشناس داشتی؟
سه، چهار روز زودتر از اعزام صحبت‌هایی با من داشتند. ولی به دلیل محدودیت‌ها با ما همسفر نشد. فکر می‌کنم در این مدت محدود هم فایده‌ای برای من نداشت.
از فینال بگو، بعضی‌ها معتقدند در پرش اول سرعت تو خیلی بالا بود و نتوانستی فرودت را کنترل کنی.
نکته اول اینکه 7 نفر اول فینال تجربه حضور در 4،3 دوره المپیک را داشتند. بعد هم مقایسه امکانات ما بود.الفتی با امکانات 30 سال پیش کشور کار می‌کند. در سالن تمرینی که خرک هست، مسیر دویدنم آنقدر کوتاه است که مجبورم در سالن را باز کنم و از خیابان بدوم تا به خرک برسم و روی آن بپرم و البته وسیله خرک نیز فرسوده است. در ضمن بر خلاف آنچه که گفته شد در فینال خوب هم پریدم و سرعتی که داشتم ارتفاع پرشم را بالا برد، تنها در فرود کمی پایم لغزید. من و رضا علیپور سنگنورد المپیکی کشورمان با دست خالی به المپیک رسیدیم. فقط خدا ما را به المپیک رساند.
در المپیک ژیمناست شاخصی الگوی تو بود؟
قبلاً اسطوره‌های زیادی داشتم. ولی حالا تنها مهدی الفتی است که نگاه‌ها به سمت اوست چرا که او یک ایرانی است که به فینال رسیده و خوشحالم. من با امکانات کم فینالیست المپیک شدم و در المپیک بعدی پرچم ایران را برافراشته می‌کنم.
 کشورهای چین و روسیه در ژیمناستیک صاحب سبک هستند چرا برای تمرین به آنجا نمی‌روی؟
فدراسیون ژیمناستیک به دلیل بی‌ثباتی که داشت در این مدت نتوانست اردوهای خوبی را برای ورزشکارانش فراهم کند اما امیدوارم برای المپیک بعدی این امکان فراهم شود. مطمئن باشید در لس‌آنجلس دو، سه ژیمناست المپیکی ایران را خواهید دید که حتی مدال بگیرند. ما بهترین ورزشکاران را داریم ولی امکانات در شأن و شایسته ما نیست.
مهدی الفتی برای المپیک 2028 چه برنامه‌ای دارد؟
المپیک به ژیمناستیک ایران مدال بدهکار است، مهدی الفتی هم سعی دارد با حرکات به روز‌تر وارد المپیک 2028 شود و قول می‌دهد برای مردمش کار کند نه برای هیچ کس دیگری. من تمام توانم را برای کسب مدال المپیک می‌گذارم.
 با برگشت از پاریس مسئولان ورزش استان گلستان از تو تقدیر کردند؟
استاندار گلستان تشکر ویژه‌ای کرد. کمیته ملی المپیک نیز قرار است حمایت ویژه‌ای از ژیمناستیک کند ولی نکته جالب اینکه اداره ورزش استان گلستان، هیچ حمایتی از تنها نماینده استانش نکرد، واقعاً ناراحتم از آنها حتی نمی‌دانند من کی آمدم و کجا تمرین می‌کنم. آنها همه جا مرا تنها گذاشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی