صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در «ایران»

کمبود زمین ابر مانع تولید مسکن در گلستان
گرگان - مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اعتقاد دارد؛ ابَرمانع تولید مسکن در استان گلستان کمبود زمین است.
سیدمحمد حسینی گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید، تولید مسکن در استفاده از اراضی درجه یک و دو محدودیت وجود دارد حال آنکه ۷۰ درصد شهرها و سکونتگاه‌های روستایی گلستان در اراضی مرغوب قرار دارند، مگر می‌شود یک شهروند به کوچ از شهر گرگان به نقطه‌ای دیگر با مرغوبیت اراضی درجه دو یا سه راضی شود؟ وی گفت: طبق قانون در طرح نهضت ملی مسکن نباید از اراضی کلاس یک و دو کشاورزی برای ساخت مسکن استفاده کرد که در صورت پایبندی به این بند قانونی، صرفاً باید به اراضی شمال استان بسنده کنیم حال آنکه بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان در نوار مرکزی و جنوبی استان واقع شدند.
گرچه مسئولان وقت کمبود زمین و کم‌کاری بانک‌ها را مانع اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌دانند اما کارشناسان حوزه مسکن معتقدند وضعیت نامناسب درآمدی و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه‌های اولیه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نیز از جمله دیگر عللی بوده که در اجرای این طرح گره انداخته است.

کاهش حجم آب‌های زیرزمینی مازندران
ساری- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حجم آب‌های زیرزمینی مازندران در پایان تیر امسال نسبت به مدت مشابه دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۶۶ میلیون متر مکعب کاهش یافت.
به گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران، فرهاد خلردی با بیان اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی طی سه دهه اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است، اظهار کرد: بررسی داده‌های ثبت شده از تراز آب‌های زیرزمینی مازندران نشان می‌دهد که پایان تیر امسال نسبت به زمان مشابه دوره درازمدت سطح این منابع آبی ۹۴ سانتیمتر کمتر شده است.  وی افزود: البته تراز آب‌های زیرزمینی مازندران به دلیل بارش‌های مناسب خرداد و تیر نسبت به پایان تیر پارسال ۱۰ سانتیمتر بیشتر شده است، اما در مجموع شرایط نسبت به دوره درازمدت نگران‌کننده است و با توجه به گسترش کشت دوم برنج فشار بر منابع زیرزمینی زیاد است.

جستجو
آرشیو تاریخی