صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

رینگ شرقی انتقال گاز تکمیل شد

افتتاح خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان

امین محمودی
خبرنگار

 
تیرماه سال گذشته بود که دولت سیزدهم تصمیم گرفت به دلیل افت فاحش فشار گاز در استان خراسان جنوبی و قسمت‌هایی از خراسان رضوی، علاوه بر اتصال این استان‌ها به انتهای خط لوله شرق کشور، خراسان جنوبی به خط انتقال گاز جنوب شرق کشور(دشتک زابل) متصل شود به طوری که پروژه مذکور از انتهای خط انتقال گاز زاهدان- دوراهی دشتک آغاز و پس از عبور از نهبندان در فاز بعدی به سربیشه در خراسان جنوبی منتهی می‌شود.
پروژه خط لوله گاز«دوراهی دشتک- نهبندان» یکی از پروژه‌های استراتژیک شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است که در نوع خود و در بحث زمان و کیفیت اجرا، یک رکوردشکنی محسوب می‌شود.
فاز اول این طرح به طول 176 کیلومتر افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده و قرار است در آینده‌ای نزدیک (یک سال آینده) در فاز دوم 124 کیلومتر دیگر آن نیز به بهره‌برداری برسد.  با اتصال خراسان جنوبی به خط لوله جنوب شرق کشور، روزانه 10 میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز استان خراسان جنوبی افزوده شد. این پروژه به قطر 36 اینچ با هدف تکمیل رینگ شرقی گاز کشور، انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب استان خراسان جنوبی و به منظور کاهش ناترازی و پایداری جریان انرژی پاک در فصول سرد سال در شبکه گاز استان خراسان عملیاتی شد، بد نیست بدانیم همواره استان خراسان جنوبی و رضوی در زمستان‌ها با افت شدید فشار گاز روبه‌رو بودند.
خط انتقال گاز دوراهی دشتک- نهبندان در کنار خط انتقال گاز قم - پارچین و ایستگاه تقویت فشار آرادان، بخشی از پروژه کلان تقویت شبکه انتقال گاز شمال و شمال شرق کشور است که از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده است.
پیمانکار اجرایی حدود یک ماه و نیم از زمان ابلاغ پروژه به این طرح انتخاب شد که این امر در تشریفات مناقصه یک رکورد به شمار می‌آید.
با این حال بد نیست بدانیم، پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک‌- نهبندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاریخ‌ساز شد و گامی بلند به سوی تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور برداشت. پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک- نهبندان به طول 176 کیلومتر با قطر 36 اینچ و برآورد ارزش سرمایه‌گذاری بالغ بر 72 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با اشاره به اینکه این طرح از جمله اقدامات خوب رئیس‌جمهور شهید بوده است، گفت: در این سه سال رکورد‌های خوبی در صنعت گاز کشور رقم خورده است. مجید چگنی افزود: احداث بیش از 1800 کیلومتر خطوط انتقال پرفشار، اجرای حدود ۵۳ هزار کیلومتر شبکه روستایی و شهری از سوی شرکت‌های گاز استانی، نصب ۹۹۰ هزار انشعاب، گازرسانی به ۲۴ نیروگاه، بهره‌مندی بیش از ۲۱ هزار واحد صنعتی از نعمت گاز و گازرسانی به ۵۰ شهر و ۶ هزار و ۸۰۰ روستای کم‌برخوردار از جمله اقدامات در ۳ سال اخیر بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تکیه بر توان داخلی گفت: رینگ شرقی شبکه گاز کشور به پایداری عرضه گاز این استان کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح انتقال گاز از نهبندان به سربیشه در مرحله طراحی قرار دارد و 5 همت برای اجرای این خط نیاز است، گفت: در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس بزودی عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود.

 

بــــرش

مرحله دوم باید هرچه زودتر محقق شود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان نقش بسزایی در توسعه استان خراسان جنوبی دارد، گفت: ادامه این مسیر برای مردم ما مهم است و امیدواریم مرحله دوم نیز هر چه زودتر محقق شود. نخعی افزود: با پیگیری‌های انجام شده 1300 تا ۱۵۰۰ متر‌مکعب گاز برای طرح‌های اشتغالزایی از ‌جمله پتروشیمی‌های متناسب با اقلیم منطقه با موافقت مدیرعامل شرکت گاز ایران گرفته شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی