صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مسئولان کشاورزی از الزامات وزیر پیشنهادی جهاد می‌گویند

ضرورت تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی و اجرای سند الگوی کشت گندم

نفیسه امامی
خبرنگار

 
گندم محصولی استراتژیک برای همه کشورها و بالطبع ایران محسوب می‌شود. بنابراین سیاستگذاری و هدفگذاری‌ها در زمینه تولید گندم و نیل به خودکفایی پایدار برای این محصول مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشاورزی ایران گندم بنیان است
سهراب سهرابی مجری طرح گندم درباره اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در حوزه تولید و خودکفایی گندم می‌گوید: کشاورزی ایران گندم بنیان است به این معنا که ساختار اصلی کشاورزی تناوب گندم است و سایر محصولات در تناوب با گندم قرار دارد. از سوی دیگر تکالیفی که در سند امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه درنظر گرفته شده است، افق 90 درصدی برای خودکفایی گندم در نظر گرفته شده است که برای رسیدن به این نقطه نیازمند الزاماتی است.
سهرابی ادامه می‌دهد: قیمت خرید تضمینی گندم باید متناسب با هزینه‌های تولید و نقش گندم در امنیت غذایی و قیمت‌های جهانی تعیین شود تا کشاورزان به کاشت گندم رغبت داشته باشند. علاوه بر این اجرای سیاست‌های حمایتی از جمله تخصیص یارانه بذر متناسب با نیاز کشور، تأمین یارانه برای کودهای شیمیایی، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره و مشوق‌ها برای توسعه مکانیزاسیون، سرمایه‌گذاری برای ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری، حمایت‌های بیمه‌ای از صندوق بخش کشاورزی و پرداخت بموقع غرامت به کشاورزان نیز از دیگر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید گندم باید باشد.

گندم ستون فقرات بخش کشاورزی است
عطاء‌الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» نیز ویژگی‌های وزیر موفق جهاد کشاورزی را برمی شمرد و می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی باید بخش تولید و ستادی در حوزه کشاورزی را به طور کامل بشناسد و در کنار آن نواقص، معایب و مزایای این حوزه را بلد باشد. همچنین باید شجاعت و شهامت رایزنی در خصوص احقاق حقوق وزارتخانه را در هیأت دولت و مراجع تصمیم‌گیری مانند سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مجلس داشته باشد تا حق بخش کشاورزی ضایع نشود.
وی با تأکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی باید با تشکل‌های بخش کشاورزی تعامل داشته باشد، می‌گوید: تشکل‌ها هم در عرصه‌ها کار می‌کنند و هم مشاوران مورد اعتماد وزیر محسوب می‌شوند و برای او نقش تسهیل‌گری دارند.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ادامه می‌دهد: وزیر جهاد باید به توسعه پایدار در تولید همراه با حفظ منابع آب، خاک و محیط زیست وفادار بماند و بر تصمیمی که با مشورت کارشناسان می‌گیرد، پافشاری کند.
هاشمی اجرای سند الگوی کشت را یکی از الزامات برای افزایش تولید گندم عنوان می‌کند و می‌گوید: وزیر آینده جهاد کشاورزی باید برای تولید گندم و سایر محصولات اساسی اجرای سند الگوی کشت را که پیش از این رونمایی شده بود را در جهت افزایش بهره وری در همه زیربخش‌ها برای رشد تولید اجرا نماید.
وی تصریح می‌کند: گندم ستون فقرات بخش کشاورزی است و اهمیت زیادی برای ایجاد امنیت غذایی دارد. بنابراین نیازمند توجه ویژه وزیر آینده است.

 

برش

الزام تولید وتأمین قوت غالب مردم ایران
گندم در جهان در مساحتی در حدود 250 میلیون هکتار کشت می‌شود و تولید سالانه به 800 میلیون تن می‌رسد. 20 درصد از نیاز غذایی مردم جهان از گندم و فرآورده‌های آن تأمین می‌شود اما میزان مصرف در کشور ما بیشتر است. 50 درصد از اراضی زراعی آبی و دیم کشور به کشت گندم اختصاص دارد. به طوری‌که از مجموع اراضی ایران 35 درصد از اراضی آبی متعلق به کشت گندم و 65 درصد از کل اراضی دیم ایران به کشت گندم اختصاص دارد. مردم ایران 40 درصد از انرژی و 44 درصد از پروتئین خود را از طریق گندم و فرآورده‌های آن کسب می‌کنند اما این سهم در جوامع روستایی بیشتر است. گندم قوت غالب مردم ایران را تشکیل می‌دهد بنابراین تولید و تأمین این کالای اساسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وزیر آینده جهاد کشاورزی باید الزامات مهمی را در این زمینه ایفا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی