صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

بازار پول به حمایت از بازار سرمایه برخاست

آشتی‌کنان بورس با سبزپوشی

اواسط هفته جاری شورای عالی بورس با حضور همه اعضا یک نشست فوق‌العاده برای بررسی آخرین وضعیت بازار سهام برگزار کرد.
در این جلسه معاونان و مدیران ارشد بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، با بررسی شرایط کنونی بازار سهام، ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از چالش‌های فعلی بورس را مدنظر قرار دادند.

حمایت 5/3 میلیارد یورویی
محمدرضا فرزین رئیس ‌کل بانک مرکزی در این جلسه با اشاره به آغاز برنامه‌های حمایتی نظام بانکی از بازار سرمایه گفت: در این خصوص تضمین ۳۶۰ همت اوراق تأمین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تأمین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی و انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی ‌بخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن مدنظر است. همچنین اعطای 5/1 میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود، یکی دیگر از برنامه‌های بانک مرکزی و نظام بانکی برای حمایت از بازار سرمایه خواهد بود.

تمرکز بر تأمین منابع لازم
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیر شورای عالی بورس هم طی اظهار نظری گفت: مهم‌ترین پیشنهادهای مطرح شده بر محور تأمین منابع لازم برای حمایت از بازار به صندوق‌های حمایتی بازار (صندوق‌های توسعه و تثبیت) با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تأمین مالی از سوی نهادهای مالی بازار از جمله صندوق‌های حمایتی بازار بود که مقرر شد عملیات اجرایی آن از روز گذشته آغاز شود. همچنین عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد.

شروع رشد شاخص‌ها
اگرچه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با هفت‌هزار و ۳۴ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۱۱۸ واحد قرار گرفت، اما شاخص هم‌وزن در جریان معاملات با ۶۹۴ واحد افزایش به ۶۳۳ هزار و ۱۴۷ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۳۷۱ واحد کاهش به ۳۳۹ هزار و ۱۴۹ واحد رسید.
 روز گذشته معامله‌گران در بورس تهران بیش از پنج میلیارد و ۱۵۶ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۱۱۹ هزار معامله به ارزش ۴۳ هزار و ۳۹ میلیارد ریال دادوستد کردند. برپایه این گزارش، شاخص کل فرابورس ایران در روز گذشته با ۱۱ واحد افزایش به ۲۰ هزار و ۶۶۶ واحد رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۳ میلیارد و ۴۶۱ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۸۳ هزار و ۱۷۲ معامله داد و ستد کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی