گفت‌وگوی «ایران» با اتابک نادری هنرمند سینما

اقتضای توازن رسانه ملی و نمایش خانگی

این روزها تا چشم کار می‌کند پلتفرم‌های نمایش خانگی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مشغول تولید محصول برای تمامی مخاطبان با ذائقه‌های متنوع هستند. موضوعی که در نگاه اول شاید جذاب به نظر بیاید و بخش زیادی از زمان فراغت مخاطبان، بخصوص نسل جوان را برباید. اما در ادامه با نگاهی به برخی تولیدات نمایش خانگی خواهیم دید که شاید آن‌گونه که باید به کیفیت محتوایی محصولات با توجه به ایرانی _اسلامی بودن فرهنگ کشور ما پرداخته نشده باشد. از طرفی رسانه ملی با در نظر گرفتن تولید محصولات ایرانی_ اسلامی شاید کمتر ذائقه و سلایق مخاطبان را در این چهار چوب گنجانده باشد. بنابراین این مهم احساس می‌شود که متولیان حوزه تصویری کشور، توازنی میان رسانه ملی و خانگی به وجود آورند تا در این راستا به یکسان‌سازی رسیده و از تناقض حاکم میان این دو فضای خانگی و رسانه ملی خارج شویم.
این‌گونه به نظر می‌رسد که در تمام ابعاد تصویری اعم از سریال، تئاتر و سینما نیاز به همدلی داریم تا جامعه هنری و مخاطبان را از خستگی حاکم بر این فضا خارج کنیم، چراکه برخی سیاست‌های غلط، زمینه‌ساز انزوای هنرمندانی شده است که شرم حضور و بیان مشکلات خود را دارند. هر چند در این میان اکران‌های خصوصی و نمایش خانگی فضای حضور را برای برخی از هنرمندان فراهم کرده، اما متأسفانه امکان نقش‌آفرینی در این فضا از عموم هنرمندان گرفته شده که برای رفع این مهم لازم است یک آشتی‌کنان ملی میان هنرمندان و رسانه ملی شکل گیرد. به این بهانه با «اتابک نادری» هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون و مدیر سابق تماشاخانه سنگلج به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. «اتابک نادری»، هنرمند فرهیخته کشورمان که در سال‌های فعالیت پر‌بار خویش آثار درخشان بسیاری را در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از خود به جا گذاشته است و جزو هنرمندان فعال در این عرصه به شمار می‌رود، در تشریح فعالیت‌های هنری خود می‌گوید: آخرین اجرای تئاتر من در سال‌ جاری، نقش‌آفرینی در نمایش «خار شتر» به نویسندگی خانم «هدی آهنگر» و کارگردانی آقای «سید علی موسویان» بود که از اردیبهشت تا مردادماه سال ‌جاری در سالن استاد «سمندریان» تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درآمد.

نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی «ناریا»
هنرمند خوش‌سابقه کشورمان با اشاره به فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی تصویری خود در سال‌ جاری، بیان کرد: آخرین فعالیت تلویزیونی من نقش‌آفرینی در مجموعه تلویزیونی «رخنه» بود که از شبکه اول صدا‌وسیما به کارگردانی آقای «علی غفاری» به نمایش درآمد. وی در خصوص آثار در دست انجام خود با اشاره به سریال «ناریا» به کارگردانی «جواد افشار» و تهیه‌کنندگی «محمد مصری‌پور» اظهار کرد: فیلمبرداری از نقش من در این کار، حدود یک ماه قبل پایان یافته است.

«اشکه زا» فیلمی نقادانه به سنت‌های غلط
اتابک نادری همچنین با اشاره به نقش‌آفرینی خود در فیلم کوتاه «اشکه زا» به کارگردانی «بهرام نوذری» تصریح کرد: «اشکه زا» یک فیلم کوتاه خاص است که نگاهی نقادانه و جسورانه به سنت‌ها و باورهای غلط در خصوص کودکان بویژه دختران دارد که به لطف مسئولان از کشور ما برچیده شده و در این فیلم تلاش بر این است که گریزی به باورهای خرافاتی بزند و به تأثیر آنها در روابط میان فرزندان و خانواده، نه در ایران بلکه در جهان پرداخته است؛ رسوم آسیب‌زایی که نیاز است در تمام کشورها تجدید‌نظری در خصوص آنها صورت گیرد تا با تعدیل آنها مانع آسیب کودکانمان شویم. نادری که در فیلم کوتاه «اشکه زا» نقش پدر خانواده را به عهده دارد، گفت: در این فیلم نسل جدیدی را می‌بینیم که به هیچ عنوان تابع باورهای غلط نیست و پدر که بعد از مادر‌بزرگ، نسل میانی به شمار می‌رود و می‌داند این رویه‌ و سنت غلط وجود دارد و او ناچار است تمکین کند، هر چند در خلوت، از تصمیم خود اندوهگین است. پدر این فیلم یک کاراکتر خویشتندار است که از نقش‌آفرینی در آن بسیار لذت بردم.
به گفته نادری، نیاز است متولیان حوزه تصویری کشور توازنی میان رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی به وجود آورند تا در این راستا به یکسان‌سازی رسیده و از تناقض حاکم میان این دو فضا خارج شویم، چراکه شاهدیم نوع پوشش، دیالوگ، متن و محتوا در نمایش خانگی با نوع برنامه، پوشش، موضوع و محتوا در رسانه ملی کاملاً در تضاد است. یکسان‌سازی به این معنا نیست که نمایش خانگی تعدیل یابد، چراکه این حوزه مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است؛ بنابراین بهتر است استانداردهای رسانه ملی در جاهایی تغییر پیدا کرده و نگاه و سلایق خود را با ذائقه مخاطبانش که قطعاً آنها را در میان مخاطبان نمایش خانگی نیز خواهید یافت، همسو کند. در رسانه خانگی محصولات مخاطب، هدف دارند و این مخاطبان هدف هستند که میزان کیفیت محصولات را مشخص می‌کنند. بنابراین نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جلب رضایت مخاطب اقدام به ساخت محصولات کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی