برگزاری تمام مسابقات لیگ در نیم فصل دوم با کمک داور ویدیویی

نبی: 8 ورزشگاه به VAR مجهز می‌شوند

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار


بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال کشورمان از امروز آغاز خواهد شد تا فضای کشور دوباره شاهد هیاهوی هواداران فوتبال باشد. لیگ امسال شرایط خاص‌تری نسبت به دوره‌های گذشته دارد چرا که استادیوم‌های کشور با تلاش مسئولان فدراسیون مجهز شده و علاوه بر این استقرار VAR در چند استادیوم کشورمان هم باعث شده هواداران فوتبال با خیالی آسوده‌تر به تماشای فوتبال پاک بنشینند.
مهدی محمدنبی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در خصوص آخرین شرایط برگزاری مسابقات لیگ برتر به «ایران» می‌گوید: «تلاش‌مان بر این است تا 8 استادیوم کشورمان به کمک داور ویدیویی تجهیز شود تا تمام مسابقات لیگ برتر با VAR برگزار شود. در حال حاضر 2 دستگاه وی‌ای‌آر در ورزشگاه‌های اراک و قزوین نصب شده است و این هفته هم یک دستگاه دیگر وارد کشور می‌شود تا تعداد استادیوم‌های ما که به این تکنولوژی مجهز می‌شوند به 3 ورزشگاه ارتقا یابد.»
او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «قرار بر این است تا فولادشهر که مکان برگزاری دیدار تیم ملی با قرقیزستان است، ورزشگاه بعدی باشد که وی‌ای‌آر در آن مستقر می‌شود. با این شرایط 50 درصد از بازی‌های لیگ‌مان با کمک داور ویدیویی برگزار می‌شود و تا پایان نیم‌فصل هم 4 ورزشگاه دیگر به VAR مجهز خواهند شد تا شاهد استقرار VAR در تمامی مسابقات لیگ برتر باشیم. دستگاه‌های وارد شده از لایسنس فیفا بهره می‌برند و جزو دستگاه‌های به‌روز هستند.»
نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به این موضوع که کمک داور ویدیویی در آزادی و نقش جهان هم استقرار دارد، بیان می‌کند: «این 2 ورزشگاه هم به این تکنولوژی مجهز هستند اما به دلیل تعمیرات و به‌روز‌رسانی استادیوم نمی‌توانند فعلاً به چرخه مسابقات لیگ برتر اضافه شوند. علاوه بر بحث ورود وی‌ای‌آر به کشور، در ماه‌های اخیر کلاس‌های آموزشی برای داوران برگزار شد و در این کلاس‌ها داوران به نحوه کار با VAR آشنا شدند تا با تسلط کامل بتوانند قضاوت‌های خوبی داشته باشند.»
نبی می‌گوید: «الزامات VAR برای بازی‌های ملی و لیگ نخبگان آسیا است و در مسابقات لیگ برتر الزامی وجود ندارد اما جمع‌بندی فدراسیون این است تا 8 استادیوم به این تکنولوژی مجهز شوند. امیدواریم که با توجه به برگزاری مسابقات با VAR اعتراضات و بیانیه‌نویسی‌ها به حداقل برسد. نمی‌شود این‌گونه گفت که با VAR دیگر اشتباه داوری نخواهد بود، چرا که در همین یورو 2024 و دیدار آلمان و اسپانیا هم با وجود VAR اشتباهاتی وجود داشت و بنابراین نمی‌توان تصور داشت که اشتباهات به صفر خواهد رسید.»
او در خصوص دیدار تیم ملی با قرقیزستان در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 بیان می‌کند: «به دلیل مشکلات ورزشگاه آزادی نتوانستیم دیدار تیم ملی را در آزادی برگزار کنیم و تصمیم بر این شد تا ورزشگاه فولادشهر اصفهان میزبان این مسابقات باشد. برای برگزاری مسابقه تیم ملی در اصفهان افراد زیادی ازجمله هیأت فوتبال استان، ریاست کارخانه سیمان اصفهان و مدیران ذوب‌آهن تلاش کردند و جا دارد از همین‌جا از این عزیزان تشکر کنم.»

جستجو
آرشیو تاریخی