صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

دست‌های مهربان کارمند باغ وحش
یکی از ویدیوهای وایرال شده در فضای مجازی مربوط به آب تنی یک ببر در باغ وحش
وکیل آباد است. در این ویدیو که برای اولین بار در ایسنا منتشر شده، یکی از کارمندان باغ وحش وکیل‌آباد مشهد در حال آب‌تنی ببر دیده می‌شود. افزایش کم‌سابقه گرمای هوا در ایران، نگاه‌ها را به دست‌های مهربان این دوستدار حیوانات جلب کرده است و تعداد قابل توجهی از کاربران از مهربانی و در عین حال شجاعت این کارمند نوشته‌اند و تعدادی هم به شکل ضمنی تجهیزات باغ وحش کشورمان را با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه کرده‌اند.

آموزش زبان فارسی بعد از تماشای «شهرزاد»
با وجود تلاش سریال‌های ترکیه‌ای برای گسترش بازار مخاطبانشان به کشورهای همسایه هیچ تلاش تجاری برای معرفی صنعت سریال ایران در ترکیه انجام نشده است، اما برخی سریال‌های ایرانی در میان مردم ترکیه طرفدار پیدا کرده و آنها را ترغیب به تماشای آثار کشورمان کرده است. ویدئویی از کامنت مردم ترکیه برای سریال «شهرزاد» حسن فتحی در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. کاربری نوشته: «این اولین سریال ایرانی است که نگاه کردم و طرفدار شهاب حسینی و سریال‌های ایرانی شدم.» کاربر دیگری نوشته: «بعد از دیدن این سریال آموزش زبان فارسی را شروع کردم و به ایران سفر کردم»، «من عاشق سینمای ایران هستم همیشه یک چیزی به من یاد می‌دهد»، «من در قسمت هشتم هستم اشک می‌ریزم و نگران هستم چگونه تمام می‌شود» و «به نظرم سینمای ایران عالی است. اگر ادبیات زبان داشت حتماً فارسی بود.» و ... از دیگر واکنش‌های کاربران به این سریال است.

رمزگشایی از هدیه همراه مدال‌های المپیک
یکی از حاشیه‌های جالب المپیک پاریس، هدیه‌ عجیبی است که همراه با مدال به ورزشکاران برنده اعطا می‌شود؛ شکل و شمایل این هدیه که یک مستطیل به باریکی لامپ‌های مهتابی قدیمی است توجه مردم را به خود جلب کرده، آنچنان که در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی درباره‌اش شکل گرفت و همه علاقه‌مند بودند که  بدانند در آن چیست! البته این کنجکاوی با فیلمی که «بریانا تروسل»، شناگر استرالیایی و برنده مدال طلا در شنای آزاد منتشر کرد، برطرف شد. بریانا در چشم مخاطبانی بسیار، جعبه‌ای را گشود که به همراه مدال طلا به او اهدا شده بود و آن را به دنبال‌کنندگان صفحه‌اش نشان داد. محتوای این جعبه یک هدیه فرهنگی بود؛ پوستری کارتونی از شهر پاریس که در رأس آن برج ایفل خودنمایی می‌کند. وایرال شدن این فیلم هم واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. یکی از کاربران درباره‌اش نوشت:
« خوبه که بالاخره یکی گفت در اون جعبه عجیب چیه! اما  اگر صادقانه بخواهم بگویم هدیه از این چرت‌تر محاله!» دیگری نوشته:« نگرانم که فرانسوی‌ها با این هدیه گران‌قیمت ورشکست شوند!» دیگری هم خطاب به کامنت‌های طنزآمیز درباره این هدیه نوشته:« اینقدر مسخره نکنید. همین کادوی ساده به خاطر امضایی که داره اتفاقاً خیلی باارزشه  و چند سال بعد با قیمت خیلی زیاد فروش میره و احتمالاً کلی خواهان هم پیدا می‌کند.»

توصیه دوستانه جواد موگویی به قهرمان کشتی
واکنش‌ها به اقدام سعید اسماعیلی، ورزشکاری که مدال طلای خود درکشتی فرنگی المپیک پاریس  را به کارگران تقدیم کرده همچنان در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد، در این بین برخی پای فراتر از ابراز خوشحالی‌ها، از موقعیت‌ها اینچنینی گذاشته و از او به خاطر اقدام اخیرش با عناوینی همچون « ورزشکار مردمی» و «ورزشکار حکومتی» یاد می‌کرده‌اند؛ جواد موگویی، کارگردان مستندساز هم در واکنش به اظهارنظرهایی که سعی در دوقطبی کردن فضا و  تفرقه‌افکنی میان ورزشکاران دارد گلایه کرده و نوشته:« سعید اسماعیلی مدالش را به مردم خاصه کارگران تقدیم کرده اما همین را دستاویزی کردند برای خلق دوگانه «پهلوان مردمی»  و«قهرمان حکومتی»! نوشته‌اند او برخلاف بقیه مدالش را به مردم تقدیم کرد. گویی سایر هم تیمی‌هایش زبانم لال به جانداران یا گیاهان پیشکش کرده‌اند تقدیم مدال به مردم امری پسندیده و البته عادی همه قهرمانان است. اما شما جناب اسماعیلی قهرمان ۲۱ ساله عزیز مراقب باش که برایت دام پهن کردند! دو سناریو برایت نگاشته‌اند؛ دقیق و با جزئیات. سناریوی اول: ابتدا با لقب «پهلوان مردم تو را در مقابل هم تیمی‌هایت قرار می‌دهند. بعد کافی‌ است سخنی از وضعیت بد اقتصادی یا انتقاد از معیشت مردم بکنی، بلافاصله در بی بی سی، تیترت می‌کنند. بعد بتدریج تو می‌شوی پرچمدار مخالفت با حکومت و روزی نیست که لقب «تختی زمان» را خرجت نکنند. بعد با چند تماس می‌نشینند زیر پایت که رخت مهاجرت بر تنت کنند. یک‌و به خود می‌آیی. می‌بینی از اردوی تیم ملی ایران رسیدی به اردوی تیم پناهندگان بعد جنجال می‌شود که قهرمان ۲۱ ساله ترک وطن کرد. از اینجا به بعد تو میشوی نماد فرار قهرمانان» او در بخش دیگری نوشته:«اما سناریوی دوم اگر سرت به کشتی گرم باشد و به سناریوی اول آنها پا ندهی. اگرمثل تمام ورزشکاران دنیا با رئیس جمهور کشورت عکس بیندازی یا مدالت را تقدیم شهدای وطن کنی و خلاصه این منش را برگزینی ناگهان ورق برمی‌گردد! می‌شوی کشتی گیر حکومت! و ضد مردم! آن وقت مدام با تختی در قیاسی، لکن تو در نقش مزدوری و تختی در نقش جهان پهلوانی.» او در آخر گفته:«مراقب باش که در پشت القاب پهلوان مردم در کمینت نشسته‌اند.»

جستجو
آرشیو تاریخی