معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد
جابهجایی مکرر مهاجران مشکل جدید مدرسهسازان
غزل رضاییثانی
خبرنگار
یکی از معضلات سازمان نوسازی مدارس پس از ساخت مدرسه، جابهجایی مهاجران در حاشیه شهرهاست که قطعاً این پدیده، ساختوساز مدرسه در کشور را میتواند با مشکلاتی مواجه کند. حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتوگو با «ایران» درباره تأثیر مهاجرت در حاشیه شهرها بر پروژههای مدرسهسازی در کشور بیان کرد: ما دو نوع جابهجایی جمعیت داریم که عبارتند از خارجی و داخلی. در بخش داخلی به واسطه مشکلاتی که به وجود آمده اعم از اشتغال، افراد زیادی اقدام به جابهجایی میکنند و این موضوع در حاشیه شهرها بسیار پررنگ شده است.
وی وضعیت آبوهوایی را یکی از علل جابهجایی قلمداد کرد و گفت: همچنین بحث ریزگردها که باعث آزار و اذیت مردم در برخی از شهرها شده، یکی از عومل مهاجرت است، اما علت عمده آن موضوع عدالت اجتماعی است که در شهرهای بزرگ فضایی برای حاشیهنشینی و کارهای درآمدزا ایجاد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طبق گزارش مرکز پژوهشها، سالانه یک میلیون جابهجایی در حاشیه شهرها داریم که این اتفاق در فصل تابستان رخ میدهد. به هر حال میدانیم که وقتی مدرسهای در منطقهای ساخته میشود، ساخت آن مدرسه بر اساس یکسری برنامهریزیها و ظرفیتهای مورد نیاز است. از طرفی سالها روی پروژه ساخت یک مدرسه کار میشود اما ناگهان به واسطه اینکه در یک منطقه اجاره مسکن افزایش پیدا میکند، جمعیت قابلتوجهی به حاشیه شهرها کشیده میشوند، از این رو ترکیب جمعیت در کشور و توازن آن بههم میخورد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأکید کرد: ضرورت دارد آن دستگاهی که متولی امر است مانند وزارت کشور، سازکاری حاکم کند تا ما بتوانیم آن ظرفیت را پیشبینی کنیم و برنامهریزی بهتری داشته باشیم.
خانمحمدی در پاسخ به این سؤال که نقش اتباع در موج جابهجایی در حاشیه شهرها چقدر بوده است، گفت: ما حدود ۶۷۰ هزار دانشآموز اتباع در کشور داریم که جمعیت آنها در حاشیه شهرها قابل توجه است، از این رو تاکنون ۱۰۰ مدرسه مختص اتباع ساخته شده است. لازم به ذکر است طرحی هم اجرا شده تا مانع ورود به رویه اتباع شود اما آن اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور شدهاند از امکانات استفاده میکنند.
وی اظهار داشت: در نقاط حاشیه شهری اتباع بیشتری داریم مثلاً در حاشیه استان یزد و در تهران هم در قسمتهایی اتباع داریم اما ظرفیت مدارس دانشآموزان خودمان نیز باید مورد توجه باشد.
لازم به ذکر است خانمحمدی در نشست خبری که روز گذشته سهشنبه ۲۳ مردادماه برگزار شد، عنوان کرد: مهاجرت پدیدهای است که مدرسهسازی را دچار مشکل میکند، حاشیه شهرهایی مانند تهران، استان البرز، قم، مشهد، شیراز، ارومیه، تبریز، اصفهان و شهرستان بهارستان جزو مناطق پرمهاجرت ما هستند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ما در برنامه هفتم نشانگرهایی ساختیم که بر اساس آن مدرسه باید در بهترین نقاط شهر و روستا باشد. ما ۶۴ درصد مدارس را در حاشیه شهرها و روستاها ساختیم، از این رو باید عدالت در ساخت مدارس کشور رصد شود. همچنین مقاومسازی در کار ساختمانسازی یک امر اجتنابناپذیر است زیرا آییننامههای ایمنی مرتب بهروز میشود. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر سازمانی پیرو باشد، ردههای کارمندی خودش را به لایههای گسترده مردمی تبدیل میکند که ما در حوزه خیرین این کار را کردیم و اکنون ۲۰ هزار خیر با ۱۱ هزار همت تعهد، داریم.
خانمحمدی گفت: ۱۶۴ مؤسسه و ۱۵ هزار گروه جهادی در بحث مدرسهسازی و شادابسازی مدارس با ما همکاری میکنند.