فرصت‌های طلایی را از دست ندهید

داود عطایی
روزنامه‌نگار

کاروان ورزشی ایران در پاریس با صید سه مدال طلا، شش نقره، سه برنز و جایگاه بیست و یکم جدول مدال‌های المپیک نتیجه‌ای قابل دفاع و متناسب با 40 ورزشکار اعزامی به دست آورد. البته این نقیصه که تنها رشته‌های کشتی فرنگی و آزاد و تکواندو توانستند به مدال برسند و سایر تیم‌ها یا به طور مطلق ناکام بودند یا مانند تیراندازی، سنگنوردی، ژیمناستیک و شمشیربازی سابر در آستانه کسب مدال متوقف شدند، باید توسط کارشناسان خبره ورزشی آسیب‌شناسی شده و برای المپیک 2028 لس‌آنجلس با ارائه راهکارهای علمی و فنی این معضل برطرف شود.
شاید در نگاه اول ارتقای شش رتبه‌ای ایران در جدول مدالی بسیار جذاب و فریبنده باشد اما با مداقه در وضعیت ورزش کشور، امکانات و زیرساخت‌های حرفه‌ای و البته استعدادهای فراوان و جوان در رشته‌های مختلف، باید هدفگذاری برای المپیک بعدی در وهله اول کسب مدال‌های بیشتر و به‌خصوص مدال‌های طلا و سپس افزایش رشته‌های مدال‌آور دیگر در لس‌آنجلس باشد. بدون فوت وقت و از همین امروز پروسه آماده‌سازی برای المپیک بعدی باید آغاز شود.
در رشته‌های وزنه‌برداری، شمشیربازی، سنگنوردی، تیراندازی، ژیمناستیک و حتی رشته‌های پرتابی دوومیدانی برنامه مختص المپیک باید طراحی و اجرا شود. اگر در وزنه‌برداری عنوان چهارم و پنجم را به چنگ می‌آوریم، کسب نشان در المپیک بعدی دور از دسترس نیست. در سنگنوردی وقتی چهارم المپیک می‌شویم، بالا رفتن از سکو در چهار سال آینده ممکن و شدنی است. همین شرایط در تیراندازی، شمشیربازی سابر و ژیمناستیک هم صدق می‌کند. بنابراین وظیفه وزارت ورزش و وزیر جدید و همچنین کمیته المپیک تدوین برنامه‌ای عملیاتی برای المپیک 2028 و 2032 است تا بدون هدر دادن فرصت‌های طلایی، فدراسیون‌های شانس مدال به دنبال پرورش و ارتقای استعداد‌های ناب ورزش بروند.
ذکر این نکته ضروری است که مهم‌ترین برنامه کمیته المپیک و وزارت ورزش حفظ جایگاه رفیع کشتی و تکواندو و تلاش برای بهبود مرغوبیت مدال‌های آنها در المپیک بعدی است. در حوزه ورزش بانوان هم بعد از شکار نقره المپیک و برنز پاریس توسط ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده، راه برای سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف شانس مدال در ورزش بانوان هموار شد. در تکواندو و تیراندازی هم بی‌تردید با افزایش بودجه، امکانات و اجرای کامل برنامه‌های استعداد‌یابی می‌توان روی ارتقای مدال‌ها هم از حیث تعداد و هم مرغوبیت مدال در این رشته‌ها حساب کرد. تابوی گرفتن مدال طلا در المپیک می‌تواند توسط همین بانوان ورزشکار نخبه در چهار سال آینده شکسته شود. مهم این است که اول به توانمندی و قدرت استثنایی بانوان ورزشکار و مستعد خود ایمان داشته باشیم و بعد در حد مقدورات امکانات لازم و البته اردوهای تمرینی مناسب را برای قهرمانان مدال‌آور و شانس مدال فراهم سازیم. توجه به زندگینامه ارشد ندیم قهرمان المپیک پاکستانی که در محرومیت کامل با کمترین امکانات تمرینی رکورد المپیک را در رشته پرتاب نیزه شکست و پس از چهل سال مردم کشورش را صاحب مدال طلای پاریس کرد، می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان آینده‌ساز ورزش ما باشد. تصاویر منتشرشده محل تمرین ارشد ندیم و کمبود وحشتناک وسایل تمرینی که در میان خاک و در زمینی آجری بدنسازی می‌کرد، ثابت کرد بیش از هرچیزی این اراده آهنین و میل و رغبت قهرمانان است که در کنار تمرین منظم و استعداد ویژه زمینه‌ساز مدال‌آوری در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک می‌شود. امید آنکه جوانان قهرمان ایران‌زمین با الگو‌برداری از قهرمانان المپیک و سعی و کوشش فراوان زمینه‌ افتخارآفرینی در المپیک2028 لس‌آنجلس را فراهم سازند.

جستجو
آرشیو تاریخی