صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

بازار برنج داخلی در شرایط منع واردات هم کم‌رونق شده است

نامه شالیکاران به رئیس‌جمهور برای تداوم منع واردات برنج

ایران‌زمین – همزمان با فصل برداشت محصول برنج شالیزارهای استان‌های شمالی کشور، رئیس‌ مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از شالیکاران استان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار ممنوعیت واردات برنج و توزیع برنج وارداتی گذشته در فصل برداشت محصول راهبردی برنج در کشور شد.
رضا حاجی‌پور در این نامه با اشاره به تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور می‌شود که نگران‌کننده است. وی با اشاره به وابستگی شدید اقتصاد و معیشت برنجکاران شمالی به برنج افزود: بی‌ثباتی قیمت برنج در فصل برداشت و همزمان واردات غیرمتعارف و نامتوازن برنج خارجی، اقتصاد برنجکاران استان‌های شمالی را تحت تأثیر قرار داده است.
 
نگرانی از عدم اجرای توافق منع واردات
نماینده مردم آمل در مجلس در این نامه با اشاره به توافق مجمع نمایندگان مازندران با دولت قبل برای جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت این محصول، از رئیس‌جمهور درخواست کرد تا دستور اجرایی شدن توافق یادشده را از طریق وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی صادر کند.
حاجی‌پور بازرگانی و فروش محصول برنج تولیدی زارعان مازندرانی را مسأله حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: مجمع نمایندگان مازندران حمایت همه‌جانبه از برنجکاران این استان را وظیفه جدی خود می‌داند.
 
ممنوعیت عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی در بازار
درخواست شالیکاران برای منع واردات برنج در حالی از سوی رئیس‌ مجمع نمایندگان مازندران مطرح می‌شود که روز دوشنبه هفته جاری جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که در راستای حمایت از شالیکاران استان با پیگیری‌های انجام شده عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در سه ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، در بازار ممنوع شد.
بنا بر اعلام جهاد کشاورزی مازندران، با پیگیری‌های مستمر یوسف نوری استاندار و با تلاش‌های مجموعه وزارت و سازمان جهاد کشاورزی استان، عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در سه ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، به بازار ممنوع شد.
با پیگیری‌های ملی از سطح وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، نظر به اهمیت حمایت از کشاورزان برنجکار شمال و به‌منظور جلوگیری از لطمه به بازار داخلی، این تصمیم مهم اتخاذ شد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سال‌جاری سطح زیر کشت برنج در مازندران به ۲۱۵ هزار هکتار رسیده است که از این میزان، بیش از ۱۶۰ هکتار به‌صورت مکانیزه کشت شده است، این آمار نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و کاهش وابستگی به روش‌های سنتی است که رشد حداقل ۱۰ درصدی در تولید برنج استان را در پی خواهد داشت.بابک مؤمنی افزود: مجموعه تلاش‌های ملی، استانی و به‌طور ویژه مدیران و همکارانم در این سازمان برای حمایت از کشت ثانویه در مناطقی که آب مطمئن دارند بویژه در تأمین کودهای پایه نیز به ثمر نشسته است.
مؤمنی گفت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده در شهرستان‌های استان برای ذخیره آب کافی در آب‌بندان‌ها و با بهره‌مندی از جریانات سطحی، کشت راتون و نشای مجدد به ترتیب در ۱۰ هزار و ۵۰۰ و ۴۳ هزار و ۳۲۵ هکتار از اراضی استان انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اگرچه هنوز ۵۴ هزار و ۸۳۱ هکتار از اراضی استان به‌صورت سنتی کشت می‌شود، اما این رقم نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌ یافته است. وی افزود: در برداشت برنج نیز شاهد تحولات چشمگیری هستیم به‌طوری‌که از ۸۳ هزار و ۲۴۳ هکتار اراضی که به کشت برنج محلی اختصاص یافته، تنها ۶ هکتار به‌صورت سنتی برداشت شده و مابقی به‌صورت مکانیزه برداشت شده است.
 
بی‌رونقی بازار برنج
با توجه به اظهارات رئیس جهاد کشورزی مازندران، به‌نظر می‌رسد موضوع واردات برنج در فصل برداشت محصول کاملاً منتفی شده است. اما مسأله این است که بی‌رونقی بازار فروش برنج داخلی همچنان تداوم دارد. برداشت محصول شالی از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزارهای مازندران اکنون به حدود ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است. این در حالی است که همچنان بازار برنج بی‌رونق و شالیکاران نسبت به نبود تقاضا و قیمت پایین نگران هستند. در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ تن شالی در بیش از ۹۰۰ واحد شالیکوبی‌ها تبدیل به برنج سفید می‌شود، اما خرید و فروش برنج نو به صورت عمده‌ای تقریباً صفر است، وضعیتی که برخی تحلیلگران از آن به عنوان رکود انتظاری و برخی دیگر هم آن را با نگاه بدبینانه ترفند و دسیسه دلالان عنوان می‌کنند.
گفتنی است نخستین برداشت شالی برنج بیست و یکم تیرماه امسال به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز و طبق آمار جهاد کشاورزی تاکنون برداشت محصول شالی از حدود ۱۰۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شد، یعنی هریک از شالیکوبی‌ها بخصوص مناطق مرکزی استان روزانه حدود ۱۰ تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی