صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

«ایران» از برنامه تأمین مسکن حمایتی گزارش می‌دهد

ساخت 200 هزار مسکن کارگران در نهضت ملی مسکن

ساخت مسکن برای کارگران بخشی از سیاست‌های تأمین مسکن حمایتی است که در برنامه نهضت ملی مسکن قرار دارد. در نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن برای متقاضیان کارگر بخصوص در نواحی صنعتی و در مجاور شهرک‌های صنعتی مورد نظر است. ساخت مسکن کارگران در برنامه نهضت ملی مسکن با مشارکت تعاونی‌هاست. این برنامه در قالب طرح «صنعت شهر» شکل گرفته و هدف آن تأمین مسکن کارگرانی است که در بخش صنعت شاغل هستند.در مرحله نخست این طرح 43 هزار مسکن کارگری در استان‌هایی مانند خراسان شمالی، قزوین، اراک، یزد و سیستان و بلوچستان تحویل داده شده است.
در خصوص ساخت مسکن برای کارگران با مشارکت تعاونی‌ها، علی مطیع‌جهانی معاون اتاق تعاون ایران در پاسخ به «ایران» گفت: بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، در چشم‌انداز 1404، باید 200 هزار مسکن نهضت ملی مسکن با عنوان مسکن کارگران با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و تعاونی‌ها ساخته شود که تا کنون 43 هزار مسکن ساخته شده است و ساخت مسکن برای کارگران در استان‌های دیگر نیز مانند کرمانشاه و خراسان جنوبی شروع شده است. علاوه بر این در قرارداد با وزارت راه و شهرسازی تأمین مصالح ساختمانی 300 هزار واحد نهضت ملی مسکن بر عهده تعاونی‌ها قرار داده شده است.
وی مشکل اصلی ساخت مسکن کارگران را تأمین زمین عنوان کرد و گفت: با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی این مسکن‌ها ساخته می‌شود.
بر اساس ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرمایان مکلفند با تعاونی‌های مسکن و در صورت نبود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین مسکن مناسب همکاری لازم را داشته باشند. همچنین احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه یا محل مناسب دیگر از دیگر مواردی است که کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ به آن مکلف شده‌اند. به همین دلیل، در ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری، کارفرمایان متعهد شده‌اند بخشی از آورده متقاضیان را در قالب تسهیلات به آنان پرداخت کنند.
به گفته معاون اتاق تعاون ایران، برنامه این است که ساخت باقیمانده واحدهای نهضت ملی مسکن برای کارگران تا پایان 1404 به اتمام برسد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در شهریور امسال و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه گفت: از 115 شرکت دانش بنیان فعال 25 شرکت در حوزه مسکن فعالیت دارند. تلاش ما این است که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با بالاترین کیفیت باشد. همچنین 670 شرکت داخلی و خارجی در همه بخش‌ها از جمله فناوری‌های نوین، مصالح نوین و... دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند. در بخش خارجی کشورهای آلمان، ایتالیا، چین، کره‌جنوبی، ترکیه و سنگاپور حضور دارند.
وی با بیان اینکه صنعت ساختمان می‌تواند کمک بسزایی به اقتصاد کشور کند، ‌اظهار کرد: در تیرماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن و ساختمان به 41.2 درصد رسید که نسبت به سایر بخش‌ها نرخ تورم بالاتری داشته است.
وی توضیح داد: فعالان حوزه مسکن و ساختمان درگیر برخی تصمیمات لحظه‌ای هستند که باعث بروز مشکل می‌شود. ضمن اینکه تأمین مالی سازندگان یکی از مشکلات اصلی این بخش است که در صورت رفع آن به سمت افزایش تولید حرکت خواهیم کرد.
وی با یادآوری اینکه 40 درصد گردش مالی کشور در صنعت ساختمان صورت می‌گیرد، گفت: مسکن و ساختمان بالاترین اشتغال را در کشور دارد و از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است.
وی با بیان اینکه 4000 تعاونی مسکن در کشور داریم، افزود: بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها در حال ساخت بود که تمامی آنها ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده و پرونده آنها بسته شده است.

 

برش

تفاوت نرخ سود در تسهیلات مسکن کارگران
تسهیلات پرداختی برای مسکن کارگران مانند تسهیلات نهضت ملی مسکن است که 550 میلیون تومان است با این تفاوت که سود این تسهیلات که برای دهک‌های بالاتر 18 درصد است برای کارگران 12 درصد با زمان بازپرداخت 20 ساله خواهد بود. در نهضت ملی مسکن نرخ سود تسهیلات پرداختی برای مددجویان تأمین اجتماعی صفر درصد، دهک‌های 2 و 3 با نرخ 4 درصد، دهک‌های میانی نرخ 7 تا 12 درصد و دهک‌های بالا نرخ 18 درصد پرداخت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی