المپیک رکوردشکن‌ها

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار

رقابت‌های المپیک 2024، بعد از 16 روز پرهیجان در پایتخت فرانسه به پایان رسید. پاریس با تمام خاطرات المپیکی خود به تاریخ پیوست اما آنچه در این شهر زیبا رخ داد، فقط خاطره نمی‌شود بلکه معیاری خواهد بود برای آنچه که کشورهای مختلف از جمله ایران، باید برای پیشرفت ورزش خود انجام دهند.
اشک‌های ناشی از شکست و پیروزی، لبخندهای تلخ و شیرین، در آغوش گرفتن‌ها، شادی‌های خاص بعد از پیروزی، عکس‌های روی سکو، کری‌های بعد از قهرمانی و... تنها بخشی از آنچه که از قاب پاریس به دروازه ذهن ورزشدوستان سراسر جهان مخابره شد، بودند و به یادگار باقی خواهند ماند.
میزبانی پاریس، بدون اشکال نبود و اعتراض‌هایی را از سوی ورزشکاران در پی داشت. آلودگی رود سن، تبدیل به پاشنه آشیل المپیک 2024 شد اما در نهایت پاریس از پس میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان برآمد؛ شهری که به برگزاری تورنمنت‌های بزرگ عادت دارد.
برگزاری مراسم افتتاحیه روی یک رودخانه و نه در یک ورزشگاه، برای اولین بار در پاریس رقم خورد که یک تاریخ‌سازی در نوع خود بود و رکوردشکنی را از همان لحظه اول این المپیک شروع کرد؛ رکوردی که به نام فرانسه میزبان ثبت شد. شاید این اقدام جسورانه و جذاب، زمینه‌ای برای ایده‌های خلاقانه در افتتاحیه دوره‌های بعدی المپیک باشد.
امریکا و چین مطابق انتظار، از روز اول مدعیان اصلی قهرمانی در المپیک بودند و مدال‌ها را به شکلی دیوانه‌وار درو کردند. این رقابت نفسگیر به کسب 40 مدال طلا برای هر دو کشور منجر شد که یک آمار خارق‌العاده بود. مجموع مدال‌های امریکا البته به مراتب بیشتر از چین بود، اما چینی‌ها تا روز آخر در صدر جدول قرار داشتند و اگر بسکتبال زنان امریکا نبود، این عنوان به آنها تعلق پیدا می‌کرد.
ژاپن هم رتبه سوم خود را حفظ کرد و حضوری قدرتمندانه در المپیک داشت. شگفتی بزرگ آنها در کشتی بود که در مجموع 7 مدال طلا را در کشتی مردان و زنان (آزاد و فرنگی) از آن خود کردند و خبر از ظهور یک قدرت جدید در کشتی آسیا دادند.
کنار گذاشتن روسیه و کنار نگذاشتن اسرائیل از المپیک، نمادی از سیاسی‌بازی کمیته بین‌المللی المپیک در این دوره از مسابقات بود که همراه شد با انتقادهای فراوان از مسئولان این کمیته و همچنین مسئولان برگزاری مسابقات پاریس 2024. این اعتراض‌ها از ابتدای تورنمنت شروع شد و تا پایان آن شدت بیشتری یافت.
حضور روسیه می‌توانست روند توزیع مدال‌ها را دچار تغییراتی اساسی کند و شاید صدرنشین مسابقات به طور کلی عوض می‌شد.
رکوردهای المپیک در بسیاری از رشته‌ها مثل دوومیدانی (مواد مختلف)، شنا، تیراندازی، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، تیراندازی با کمان و صخره‌نوردی جابه‌جا شد که برخی از آنها باورنکردنی و شاید دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند.
پاریس 2024 به پایان رسید و خاطرات آن در کتاب تاریخ ورزش حک شد؛ خوب و بد، مثبت و منفی، شیرین و تلخ.
 

جستجو
آرشیو تاریخی