صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان عنوان کرد

نقش نوجوانان در روایت اربعین

غزل رضایی
خبرنگار

حمید سلیمی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره برنامه‌های دانش‌آموزان برای ایام اربعین بیان کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امسال برای اربعین دو برنامه محوری دارد؛ برنامه اول این است که در مرزهای پنج‌گانه ما موکب‌های دانش‌آموزی برقرار خواهد بود. در مرز میرجاوه دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان سیستان و بلوچستان مثل سال‌ها و سنوات گذشته موکب خود را برپا خواهند کرد و خدمات خیلی خوبی به زائران پاکستانی ارائه می‌دهند. وی افزود: در مرز تمرچین امسال برای اولین بار موکب اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی برقراراست که هدف آن هم بیشتر پوشش زائران کشور جمهوری آذربایجان است که از ایران وارد عراق می‌شوند. سلیمی درباره مرزهای شلمچه، مهران و خسروی بیان کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مرز شلمچه، مهران و خسروی نیز موکب‌های مرزی دانش‌آموزان را برقرار خواهد کرد، مسئولیت این موکب‌ها علاوه بر خدمات عادی و روزمره شامل ارائه خدمات فرهنگی هم می‌شود.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به نقش دانش‌آموزان در مدیریت موکب‌های دانش‌آموزی گفت: موکب‌ها از سوی دانش‌آموزان اداره خواهد شد و هدف ما این است که دانش‌آموز، محور موکب‌داری باشد نه کادر استان.
وی با اشاره به برنامه دوم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ایام اربعین گفت: علاوه بر این برنامه‌هایی که عنوان شد، دومین برنامه‌ای که امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم ارائه «برنامه فرهنگی نوجوانانه» است. بدین شکل که هر نوجوان می‌تواند منشأ تأثیر باشد و همین هم شعار ماست.
سلیمی گفت: در این راستا پوسترها و نقاشی‌هایی با موضوع زندگینامه پنج تن از شهدای نوجوان کربلا و پنج تن از شهدای نوجوان دفاع مقدس طراحی کردیم و اینها را با هم تطبیق دادیم تا به نوعی هویت‌دهی به نوجوان باشد.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: از طریق این پوسترها به مخاطب نقش نوجوان در سیر تاریخ اسلام القا می‌شود. مثلاً از همان ابتدا حضرت امیرالمؤمنین(ع) در سنین نوجوانی به عنوان اولین ایمان آورنده به پیامبراسلام و در ادامه نقش نوجوانان در صحرای کربلا مورد بررسی قرار گرفته است. با این کار ما می‌خواهیم یک هویتی به نوجوان امروز بدهیم و بگوییم شما هم می‌توانید منشأ تأثیرگذاری برای خود، اطرافیان و جامعه خود باشید.
 وی تأکید کرد: یعنی هر نوجوان می‌تواند منشأ تأثیر باشد که این موضوع به شکل بنر و پوسترهای پیوسه در اتحادیه‌های کل کشور استفاده خواهد شد.
سلیمی بیان کرد: برخی از این پوستر‌ها در موکب‌های دانش‌آموزی در مرز کشور به نمایش گذاشته خواهد شد و برخی دیگر نیز در موکب‌هایی که برای جاماندگان از اربعین در نظر گرفته شده، طی یک نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین این دانش‌آموزان هستند که محتوای نمایشگاه را برای مخاطبان روایت می‌کنند، هدف ما این است علاوه بر اینکه خود دانش‌آموز از این نمایشگاه تأثیر بگیرد، بتوانند برای همسالان خود از این نمایشگاه روایت داشته باشند.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: اغلب استان‌های ما سفر اربعین پسرانه دارند، برخی از استان‌ها هم دانش‌آموزان دختر را به همراه خانواده یا یکی از محارم اعزام خواهند کرد که البته فردی نخواهد بود و عموماً به شکل خانوادگی است. ولی غالب استان‌های ما اعزام دانش‌آموزی پسرانه را در اربعین خواهند داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی