صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

30 همت تسهیلات به کارآفرینان اختصاص می‌یابد

اشتغال 170 هزار نفر در 5 ماهه 1403

از مؤلفه‌های اثر‌گذار در اشتغالزایی، تسهیلات هدفمند در چهارچوب طرح‌های برنامه‌ریزی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر بیکاران در مناطق محروم و روستایی وجود دارد و در این میان، بانک‌ها و صندوق‌هایی مثل بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید در این زمینه در سه سال اخیر در افزایش اشتغالزایی مؤثر بوده‌اند.
هادی آقابابایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در نشست خبری گفت: تقریباً بیش از ۵۰ درصد تسهیلات بانکی صندوق کارآفرینی امید به کسب و کارها تعلق گرفته است.
وی افزود: در دوره جدید مدیریتی، صندوق توانسته نقش مؤثری در این مسیر ایفا کند. رشد ۳۰۰ درصدی در پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال میزان تسهیلات در این صندوق را از ۵.۵ همت به ۱۷ همت رسانده است. اکنون ۱۰۰ همت تسهیلات پرداخت شده است. نرخ تسهیلات صندوق نرخ ترجیحی است و به صورت قرض‌الحسنه یا با نرخ پایین اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان داشت: سعی صندوق براین بوده که بر اشتغال تأثیر خوبی داشته باشد. در ۵ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۱۷۰ هزار شغل توسط صندوق ایجاد و حفظ شده و توانسته ۸ درصد اشتغال کشور را حمایت کند.
وی تأکید کرد: یکی از کارهای مؤثر در سال‌های گذشته که توسط صندوق انجام شده احیای واحدهای نیمه راکد یا راکد است. می‌توان گفت بانک مؤثر این حوزه صندوق کارآفرینی بوده و حمایت مالی برای احیای یک هزار و ۱۰۰ واحد اقتصادی انجام داده که به ایجاد ۷ هزار شغل منجر شده است.
وی افزود: یکی از قوانینی که در۳ سال اخیر در صندوق وضع شده مربوط  به حمایت از بانوان است. ۴۳ درصد تسهیلات پرداخت شده در این صندوق مربوط به بانوان و کارآفرینان زن است. سعی کردیم تسهیلات را به نقاط محروم سوق دهیم و زنجیره ارزش‌هایی را که در این مناطق تعریف شده شناسایی و حمایت کنیم.
آقابابایی با بیان اینکه نقشه راه جدید توسعه صندوق کارآفرینی تدوین شده است افزود: در تلاش هستیم تا صندوق را به یک نهاد فناور پایه تبدیل کنیم. امروز چندین سامانه را در صندوق احیا کردیم؛ سامانه ارتباط با مشتریان، سامانه غیرحضوری برای پرداخت تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان، سامانه اعتبارسنجی برای ۴ میلیون سپرده‌گذار و چابک‌سازی ساختار صندوق از جمله سامانه‌هایی است که در راستای تسهیل امور انجام داده‌ایم.
وی تأکید کرد: در بعضی از شهرها و نقاط محروم کشور که شعب بانکی هم وجود ندارد یا اندک است، صندوق حضور فعال دارد. در ۱۹استان، شهر به شهر حضور پیدا کردیم تا مشکلات را شناسایی کنیم.

 

برش

تمرکز بر پایداری اشتغال
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در سال پیش‌رو سعی داریم با تسهیلات بیش از ۳۰ همت از کارآفرینان حمایت کنیم و با تفاهمنامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده، تسهیلات را به سمتی سوق می‌دهیم که منجر به پول‌پاشی نشود. اکنون سامانه‌ای توسعه داده شده که بر پرداخت تسهیلات نظارت دارد تا پرداخت به شکل مرحله‌ای انجام شود. وی افزود: پایداری اشتغال یکی از موارد مهمی است که باید بر آن توجه کنیم، نظارت برخط یکی از راه‌هایی است که باعث پایداری مشاغل می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی