صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد

یاران پزشکیان در میدان وفاق ملی

19 چهره پیشنهادی مسعود پزشکیان نحله‌های مختلف سیاسی و مدیریتی کشور را پوشش می‌دهند

فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. نگاهی اجمالی به فهرست وزرای منتخب مسعود پزشکیان حکایت از آن دارد که تأکید او بر اولویت قرار دادن تخصص و تجربه در کنار تحقق وعده تشکیل کابینه «وفاق ملی» با هدف تقویت انسجام در میان همه جریان‌های سیاسی، اجتماعی و ایفای نقش‌شان در عرصه مدیریت عالی اجرایی کشور در کابینه پیشنهادی او تعین یافته است. فراتر از این موضوع، دقت در پیشینه شخصی و کارنامه اجرایی گزینه‌های اجرایی، ویژگی‌های قابل توجهی را پیش چشم می‌گذارد.
 
ویژگی‌های کابینه پیشنهادی
فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم حکایت از تمایل رئیس‌جمهور به چینش همکارانی از هر دو گروه دولتمردان کارکشته در کنار نخبگان جوانی بوده است که به‌رغم جوانی نسبی، پیشینه اجرایی و تخصصی قابل اتکایی برای ایفای مسئولیت وزارت دارند. در چنین ترکیبی اگر چه عبدالناصر همتی با 67 سال مسن‌ترین وزیر پیشنهادی است، اما دست‌کم ستار هاشمی وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فرزانه صادق وزیر پیشنهادی برای وزارت راه، متولدین 1355 و جوان‌ترین وزرای پیشنهادی‌اند و همین معدل سنی کابینه را به عدد ۵۹.۷ سال رسانده است.
در این فهرست، پزشکیان به خواست زنان برای حضور در سطح عالی مدیریت اجرایی کشور پاسخ داد و فرزانه صادق در صورت کسب اعتماد نمایندگان مجلس، عنوان دومین زنی را که در سال‌های پس از انقلاب بر کرسی وزارت تکیه می‌زند، کسب خواهد کرد. چه آنکه پیش از او این مرضیه وحیددستجردی بود که برای مدتی هر چند کوتاه وزارت بهداشت دولت دهم را بر عهده داشت.
ابقای برخی وزرا و معاونان دولت سیزدهم برای ادامه کار در دولت چهاردهم، ویژگی بارز و کم‌سابقه‌ای است که در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور رقم خورده است.
پزشکیان پس از ابقای محمد اسلامی در سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی، ترجیح داد از حضور 3 وزیر دولت شهید آیت‌الله رئیسی در دولت خود بهره بگیرد. وزرای دادگستری و اطلاعات در سمت خود ابقا شدند. علی‌آبادی نیز که وزارت صمت دولت سیزدهم را بر عهده داشت، عهده‌دار مسئولیت وزارت نیرو شد. همچنین علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مدیری است که در دولت قبل مدتی عهده‌دار سرپرستی این وزارت بوده است.
در همه این ابقای مسئولیت‌ها و نیز در انتخاب نیروهای جدید برای کابینه چهاردهم، مرتبط بودن حوزه مسئولیت با تحصیلات، تخصص و پیشینه اجرایی وزرای برگزیده به نحو بارزی آشکار است.
ویژگی دیگر کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان را باید در گشودن راه برای حضور نخبگان سیاسی جدید به سطح عالی قوه اجرایی کشور جست‌و‌جو کرد. چه آنکه 14 وزیر پیشنهادی و به تعبیری اکثریت قابل توجهی از اعضای کابینه چهاردهم، سابقه وزارت در دولت‌های گذشته ندارند.
از حیث ترکیب حضور نمایندگان جریان‌های سیاسی مختلف در این فهرست نیز اکثریت با گزینه‌هایی است که صبغه تعلق به هیچ جریان یا حزب سیاسی ندارند و اگر چه ممکن است دیدگاه‌هایشان به یکی از سه جریان عمده قرابت داشته باشد، اما چهره‌هایی فراجناحی به شمار می‌روند. در این فهرست اگرچه مسعود پزشکیان و معاون اولش محمدرضا عارف از چهره‌های بارز منتسب به جریان اصلاح‌طلبی هستند، اما از میان 19 وزیر پیشنهادی، 2 وزیر مشخصاً دارای سابقه اصلاح‌طلبی، 4 وزیر اصولگرا و 5 نفر از وزرای پیشنهادی، اعتدالگرا به شمار می‌روند.
 
 برنامه مجلس
برای بررسی برنامه و صلاحیت وزرا
با اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی دولت، کار بررسی برنامه‌ها، عملکرد و اهداف هر یک از وزرا در کمیسیون‌های مجلس آغاز شد. تقدیم فهرست منتخبان مسعود پزشکیان برای وزارتخانه‌های 21‌گانه دولت، روز گذشته با حضور شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مجلس در حالی انجام شد که اولین حضور او در صحن مجلس با استقبال گرم رئیس و نمایندگان همراه بود؛ استقبالی که به بیان رئیس مجلس شورای اسلامی، مؤید امید به افزایش سطح تعامل و همکاری دولت و مجلس و منتج شدن این تلاش‌ها به تسهیل‌گری برای پیشرفت امور مردم بود.
محمدباقر قالیباف روز گذشته با اعلام اینکه این بررسی‌ها در هفته جاری و در جلسات فشرده کمیسیون‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام می‌شود، از وزرای پیشنهادی خواست به جدول پیش‌بینی‌شده برای حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها پایبند باشند تا بتوانند در جلسات تمامی کمیسیون‌ها برای تبیین برنامه‌های خود حضور پیدا کنند.
قالیباف در عین حال یادآور شد: مجلس از بعد از اذان صبح تا ۱۲ شب آمادگی حضور وزرای پیشنهادی و برگزاری جلسات نمایندگان را دارد و ضرورتی ندارد که نمایندگان خارج از مجلس شورای اسلامی با وزرای پیشنهادی به همراه دو نفر از مشاوران‌شان جلسه تشکیل دهند، چون در مجلس همه امکانات پیش‌بینی شده است. یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم پیرامون همین نکته یادآور شد: برگزاری جلسات وزرای پیشنهادی با نمایندگان در مجموعه مجلس و در فضای شفاف و کارشناسی و به دور از هرگونه لابی‌گری برگزار شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره زمان برگزاری جلسات علنی برای بررسی وزرا در صحن، گفت: برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات علنی مجلس به 36 ساعت زمان نیاز داریم تا موافقان، مخالفان و وزرای پیشنهادی صحبت کنند و در نهایت رأی‌گیری صورت گیرد. او تأکید کرد: حتماً مجلس با انصاف و مطابق با شاخص‌های رئیس‌جمهور موضوع را پیگیری می‌کند.
 
استقبال نمایندگان از کابینه فراجناحی
کار بررسی برنامه وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم در حالی در کمیسیون‌ها آغاز شده که به نظر می‌رسد طیف قابل توجهی از نمایندگان نسبت به انتخاب‌های صورت گرفته از سوی رئیس‌جمهور نگرش مثبتی دارند. اگر چه نمایندگان پیش‌تر در دیدارشان با مقام معظم رهبری از سوی ایشان به تعامل سازنده با مجلس توصیه شده‌اند، فهرست کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور را که از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف در آن حضور دارند محلی برای تعین همراهی و همدلی میان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم ارزیابی می‌کنند. بسیاری از نمایندگان مجلس روز گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بر این نکته تأکید داشتند. کما اینکه معتقد بودند با توجه به شرایط خاص کشور، مجلس تلاش خواهد کرد تا دولت جدید هرچه زودتر تشکیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی