خستگی ناپذیر مثل ملی پوشان تکواندو

داود عطایی
روزنامه‌نگار

کاروان ورزشی ایران در المپیک مدیون غیرت و شجاعت دو تیم کشتی و تکواندو است. فرنگی‌کاران با دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز و آزادکاران با نقره ارزشمند حسن یزدانی که حدود 5 دقیقه با کتف صدمه دیده و در رفته مقابل رمضانوف بلغاری مردانه مقاومت کرد و پا پس نکشید و مدال خوشرنگ امیرحسین زارع امید و شادی را به خانه‌های مردم کشتی دوست ایران هدیه کردند. اما در این میان تیم چهار نفره تکواندو متشکل از مبینا نعمت‌زاده دختر 19 ساله و جسور منهای 49 کیلو و ناهید کیانی صاحب خوشرنگترین مدال بانوان ایرانی در المپیک، کاری کرد کارستان. اینکه با تعداد کم نفرات و بودجه‌ای بشدت محدود بتوانی از آوردگاه سخت و طاقت‌فرسای المپیک مدال‌های رنگارنگ صید کنی هنرنمایی رشته جذاب اما مظلوم تکواندو است.
آنچه مسلم است اردوهای منظم، تجربه قهرمانی المپیک هادی ساعی به عنوان رئیس فدراسیون و درک متقابل او از اوضاع سخت و طاقت‌فرسای المپین‌ها در اردوهای طولانی و دوری از خانواده همگی شرایطی را فراهم ساخت تا چهار تکواندوکار اعزامی در بهترین وضعیت روحی و روانی به مصاف رقبای سرشناس و عنوان‌دار خود بروند و پیروز مبارزه‌های حساس باشند. در حقیقت مجموعه‌ای از عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا با سرمربیگری مجید افلاکی مربی نامدار تیم ملی و مینو مداح کوچ باتجربه و میدان‌دیده، ملی‌پوشان تکواندو بهترین عملکرد چند سال اخیر خود را به نمایش بگذارند.
المپیک پاریس در حالی به روزهای پایانی می‌رسد که نتایج و عملکرد قهرمانان اعزامی به خوبی نقشه راه آینده ورزش کشور را ترسیم کرد. اینکه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از هم‌اکنون برای المپیک لس‌آنجلس چه تیم‌هایی و حتی کدام ورزشکاران را باید در اولویت اول و دریافت بودجه مکفی قراردهد، طراحی برنامه چهار ساله‌ای لازم است که بلافاصله بعد از بازگشت المپین‌ها از فرانسه باید در دستور کار قرار بگیرد و در اسرع وقت با دقت و وسواس فراوان عملیاتی شود.
وقتی به عملکرد ملی‌پوشان رشته‌های مختلف نگاه می‌کنیم. نوع تلاش و مبارزه امثال آرین سلیمی، مهران برخورداری، ساروی، اسماعیلی، مهمدی، ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده، میرزازاده، یزدانی، زارع، علیپور، الفتی و هانیه رستمیان با بقیه فرق می‌کند. به طور مثال مهران برخورداری از همان ابتدای راه به جیسونوف، دارنده رنک 9 جهان در وزن منهای 80 کیلو برخورد کرد. سیمونه آلیسو از ایتالیا نفر اول دنیا و حتی سئو گنوو کره‌ای با رنکینگ 4 جهانی هم نتوانستند جلوی اراده و میل به پیروزی برخورداری بایستند. او در هر مسابقه با تمام توان و حتی فراتر از انتظار مربیان و مسئولین فدراسیون ظاهر شد. شاید به همین دلیل هادی ساعی معتقد بود که ارزش مدال نقره المپیک مهران از مدال طلا کمتر نیست. خستگی‌ناپذیری و شجاعت و جسارت برخورداری در مبارزه‌های مختلف ثابت کرد، اگر جوانان برومند این سرزمین با اراده آهنین خود در برابر رقبا صف‌آرایی کنند، هر غیرممکنی دست‌یافتنی خواهد شد. شاید اگر فیران کاتوسی تونسی که مدال طلای وزن برخورداری را به چنگ آورد، در سمت دیگر جدول با حریفان قدرتمند رقابت می‌کرد و خسته به مبارزه با مهران برخورداری پا می‌گذاشت، سرنوشت مدال زرین المپیک متفاوت بود. اما به هر حال این ورزشکار قد بلند مدال طلا را به گردن آویخت و در تاریخ کشورش جاودانه شد.
بررسی عملکرد تیم‌های اعزامی به راحتی می‌تواند چراغ راه وزارت ورزش و کمیته باشد تا به رشته‌هایی مانند کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری، سنگنوردی، تیراندازی، شمشیربازی و ژیمناستیک بهای بیشتری بدهند. با توجه به کمبود منابع مالی در ورزش، بودجه ورزش قهرمانی باید براساس نتایج المپیک با دقت، وسواس و بر پایه شانس‌های مدال در المپیک 2028 و بازی‌های آسیایی2026 ژاپن تقسیم و به فدراسیون‌ها پرداخت شود. با این تفاسیر سهم رشته‌های کشتی و تکواندو از بودجه ورزش قهرمانی بسیار بیشتر از بودجه فعلی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی