صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

شورای تأمین مازندران به موضوع مهار سنبل آبی ورود کرد

مهار شیطان

با تلاش فعالان محیط‌زیست، شورای تأمین مازندران به موضوع مهار سنبل آبی ورود کرد.
سنبل آبی، معروف به شیطان بنفش نام یک گونه از تیره غلافیان است. سنبل آبی یک گیاه آبزی بومی در حوضه آمازون و از گونه‌های مهاجم بسیار مشکل‌ساز در خارج از محدوده بومی خود است. چند روز گذشته بود که دوستداران محیط‌زیست با انتشار فیلم‌های جدیدی نسبت به وضعیت آب‌بندان آغوزبن بابل ابراز نگرانی کردند. سنبل آبی یک گونه مهاجم است که تکثیر آن خطرات زیادی برای محیط‌زیست دارد. این گونه با کند کردن روند تبادل اکسیژن، حیات دیگر زیست‌مندان آب را به خطر می‌اندازد. گزارش‌ها نشان می‌دهد، انتشار این گونه مهاجم در 40 هکتاری روستای آغوزبن بابل به بالاترین میزان خود رسیده، تا جایی که نزدیک به 90 درصد از این مکان را به خود اختصاص داده است.
 
خطرات سنبل آبی برای محیط‌زیست
پیش‌تر هم رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این گونه مهاجم هشدار داده و گفته بود: سنبل آبی یک گیاه غیربومی است و در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیست‌مندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد. متأسفانه در شرایط حاضر شاهد آن هستیم که در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران، سنبل آبی همانند فرشی گسترده پهنه‌های آبی را اشغال و از نفوذ نور خورشید به لایه‌های زیرین آب جلوگیری کرده است.  همچنین این گونه به گفته مریم مغانلو، از تبادل اکسیژن میان هوا و بخش‌های عمقی آب ممانعت به عمل می‌آورد و تنفس ماهیان و سایر آبزیان را با اختلال مواجه می‌کند. متأسفانه سنبل آبی هم مانند آزولا به یک معضل جدی و جدید تبدیل شده و ادارات کل محیط‌زیست این استان‌ها با همکاری سایر نهادها و تشکل‌های مردمی در حال کنترل و جمع‌آوری این گونه هستند.   صدیقه یوسفی، فعال محیط‌زیست مازندران نیز در این باره به ایرنا گفت: هزینه لایروبی آب‌بندان‌ها برای پاکسازی گیاه سنبل آبی بسیار زیاد است و اینگونه اگر به دیگر آب‌بندان‌های مازندران گسترش یابد فاجعه‌بار خواهد بود. این فعال محیط‌زیست از پیشروی قلمرو سنبل آبی از محدوده آب‌بندان و رسیدن به رودخانه‌های اطراف خبر داد و گفت: اگر لایروبی آب‌بندان آغوزبن بابل انجام نشود، کشاورزان این منطقه در سال زراعی پیش رو با مشکل مواجه خواهند شد.

 چاره‌اندیشی
برای کنترل سنبل آبی
یوسف نوری، استاندار مازندران نیز از بررسی و کنترل سنبل آبی در اولین جلسه شورای تأمین استان مازندران خبر داد و تأکید کرد: باید هر چه زودتر کارگروه‌های مربوط به این دو موضوع در استان فعال شوند تا برای حل مشکل چاره‌اندیشی شود. البته فعالان زیست‌محیطی پیگیر حل مشکل سنبل آبی در مازندران هستند. بنابراین، با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و فعالان زیست‌محیطی باید این مشکل برطرف شود.
 
سنبل آبی چیست؟
سنبل آبی گیاهی از خانواده سنبل است که قابلیت رشد و تکثیر بالایی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است و به همین دلیل سرطان زاست. این گونه مهاجم به دلیل گل‌های بنفش زیبای خود طرفداران زیادی میان گردشگران و مردم به عنوان گیاه زینتی دارد.
متأسفانه در دنیا تاکنون روش مبارزه خاصی که فاقد آثار جانبی زیانبار برای اکوسیستم‌ها باشد برای سنبل آبی معرفی نشده و تنها راه مؤثر توصیه شده برای‌ مقابله با آن، مبارزه فیزیکی (جمع‌آوری) است.

جستجو
آرشیو تاریخی