امریکایی‌ها از آتش بس در غزه می‌گویند و به اسرائیل دست یاری می‌دهند

بازی شیطان

آرزو نوروزجم
خبرنگار


دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا برای برگزاری اولین مناظره خود توافق کرده‌اند 10 سپتامبر پشت تریبون‌های شبکه‌ ای‌بی‌سی امریکا بروند و در یک چالش چند ساعته قدرت یکدیگر را در حوزه‌های مختلف محک بزنند؛ مناظره‌ای که تا همین چند روز پیش بر سر تاریخ و محل برگزاری آن بین دو نامزد اختلاف نظر وجود داشت.
اولین مناظره بین دو نامزد انتخابات 2024 امریکا در شرایطی برگزار شد که هنوز جو بایدن از نامزدی خود انصراف نداده بود و ترامپ با توجه به مشکلات جسمانی و عقلی جو بایدن توانسته بود در نظرسنجی‌های مختلف ایالات‌متحده پیشتاز باشد، اما حالا اوضاع فرق کرده و رئیس‌جمهور سابق این کشور باید رودر‌روی یک زن دموکرات که در حال حاضر معاون رئیس‌جمهور امریکاست زورآزمایی کند. ترکش حاشیه‌هایی که این روزها در دنیای سیاست جولان می‌دهند، هنوز تاریخ مناظره نرسیده به جان دو نامزد نشسته و هر کدام برای زمین زدن دیگری کری‌خوانی می‌کند؛ ترامپ از تهدید مردم امریکا برای بدون سرزمین شدن در صورت انتخاب هریس می‌گوید و آن یکی احساسات مردم را با جنایتی که در غزه در حال رخ دادن است تحریک می‌کند و هشدار می‌دهد در صورت انتخاب ترامپ وضعیت غزه بدتر و اسرائیل به واسطه حمایت ترامپ قلدرتر خواهد شد.
در طول 10 ماه از آغاز جنگ غزه تاکنون، امریکا بارها در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی دست و دلبازی کرده و کمک‌های مالی زیادی را برای این رژیم حواله کرده است؛ از سویی دیگر موشک‌ها و ادوات جنگی امریکایی در خط مقدم غزه حرف اول را می‌زند و کابینه اسرائیل همچنان مصمم است کمک‌های بیشتری را از دولت جو بایدن دریافت کند.

قول‌های کاغذی امریکا
کمک‌هایی که البته چندباری متوقف یا کمتر از همیشه شد؛ چند ماه پیش بود که کاخ سفید اعلام کرد فروش و ارسال تجهیزات نظامی و جنگی به اسرائیل ممنوع است؛ طرحی که هر چند صدای اسرائیلی‌ها را درآورد و روابط امریکا و اسرائیل را به سردی کشاند اما خیلی دوام نیاورد و سلاح‌های امریکایی دوباره به مقصد تل‌‌آویو بارگیری شدند.
در سفر آخر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایالات‌متحده، نامزد دموکرات امریکا در دیدارش با نتانیاهو ضمن اعلام حمایت از اسرائیل گفته بود مقابل ادامه جنگ علیه مردم غزه می‌ایستد، اما در مقابل دونالد ترامپ در دیدارش با نتانیاهو تأکید کرده بود اگر انتخاب شود اوضاع به راحتی حل و صلح در خاورمیانه برقرار می‌شود.
به عقیده برخی کارشناسان، از رفتارهای نتانیاهو در دیدار با مقامات امریکایی این‌گونه برداشت می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل روابط گرم‌تر و صمیمانه‌تری با دونالد ترامپ داشت و تلاش کرد زمینه‌های روابطی بهتر را با او بچیند تا در صورت ورود مجدد ترامپ به کاخ سفید، منافع اسرائیل در واشنگتن دنبال شود، اما سردی دیدار او با جو بایدن و کامالا هریس، شکافی که طی این چند ماه اخیر در روابط دیپلماتیک واشنگتن و تل‌آویو به وجود آمده بیشتر نمایان کرد.
حالا که زمزمه‌های برقراری نشست‌های سه‌جانبه برای توافق آتش‌بس به گوش می‌رسد، نامزد دموکرات انتخابات امریکا در سخنرانی انتخاباتی خود گفته اکنون زمان رسیدن به توافق «آتش‌بس» برای پایان دادن به جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس است. او حتی در جمع کسانی که علیه جنگ غزه شعار سر می‌دادند، گفت:«یک لحظه صبر کنید. من و رئیس‌جمهور بایدن شبانه‌روزی کار می‌کنیم تا به توافق آتش‌بس برسیم و گروگان‌ها به خانه بازگردند.»

تنفس مصنوعی غرب برای احیای اسرائیل
دولت امریکا پای کار آمده تا به هر صورتی که هست دو طرف جنگ در غرب آسیا را پای میز مذاکره برای توافق آتش‌بس بکشاند، آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، شواهد و واقعیت‌هایی که در منطقه وجود دارد شرایط خوب و آرامی را نشان نمی‌دهد و اگر اسرائیل مورد هدف تیر انتقام تهران قرار بگیرد، ممکن است دیگر نتواند قد علم کند و منافع ایالات‌متحده با این اتفاق به خطر می‌افتد. پس بهتر است پیش از رخ دادن هر گونه اتفاقی که موجودیت اسرائیل را با خطر مواجه کند، کاخ سفید دست به کار شود و شرایط در غزه را به گونه‌ای متفاوت از آنچه رژیم صهیونیستی به دنبال آن است رقم بزند. واکنش کابینه نتانیاهو و ارتش این کشور طی این چند روز اما هر آنچه را که امریکایی‌ها رشته‌اند، پنبه کرده است؛ از مخالفت وزرای تند‌رو اسرائیلی گرفته تا حمله روز گذشته ارتش این رژیم به مدرسه تابعین؛ اقداماتی که رایزنی‌های ایالات‌متحده، مصر و قطر را نادیده گرفته است.
 شوآف امریکایی‌ها البته اتفاق تازه‌ای نیست، رویکرد تبلیغاتی کاخ سفید مسبوق به سابقه است؛ در طول جنگ غزه دولتمردان امریکا بارها زبان انتقاد به تشدید جنگ علیه غزه باز کردند اما حمایت آنها از رژیم صهیونیستی در اولویت قانون امریکایی است که آنها حاضر به اجرای ابتدایی‌ترین اصول مذاکرات یعنی فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف نسل‌کشی در غزه و امدادرسانی به دو میلیون آواره و گرسنه ساکن این منطقه نیستند اما نقاب حمایت از آتش‌بس به صورت زده‌اند.
تل‌آویو، اولویت همیشگی واشنگتن
کارنامه ۱۰ ماه جنگ غزه نشان می‌دهد امریکایی‌ها هر زمان رژیم صهیونیستی با شکست‌های سنگین در میدان مواجه و در مجامع جهانی انزوای آنها بیشتر می‌شود و البته هزینه‌های رسوایی حمایت از رژیم صهیونیستی برای امریکا شدت می‌گیرد، ادعای از‌سرگیری آتش‌بس ابزاری برای رهایی صهیونیست‌ها و امریکا از زیر فشارها می‌شود.
یک‌بار حربه توافق ارسال سلاح را استفاده می‌کنند تا در جامعه جهانی وجه انسان‌دوستی خود را عیان کنند، بار دیگر هم تمام‌قد پشت اقدامات رژیم صهیونیستی می‌ایستند و راه‌حل ثبات در منطقه غرب آسیا را حضور مداوم نیروهای امریکایی و قدرت گرفتن اسرائیل می‌دانند.
هر چند سردی و شکاف روابط بین جو بایدن و نتانیاهو در خلال سفر نتانیاهو شایعه وجود اختلاف بین آنها را قوت بخشید، اما باز هم امریکا خود را متعهد می‌داند برای تأمین امنیت این رژیم هر کاری از دستش بر‌می‌آید انجام دهد؛ روز جمعه متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که این واحد می‌تواند به دریافت کمک‌های امنیتی از ایالات‌متحده ادامه دهد.
واحدی که آقای سخنگو از آن حرف می‌زند مدتی قبل از سوی امریکا به دلیل کشتن یک فرد امریکایی-فلسطینی تحریم شده بود و حالا این وزارتخانه می‌گوید به گردان «نتزاه یهودا» که یک واحد نظامی افراطی است کمک مالی خواهد کرد، چراکه بنا بر ادعای واشنگتن، این گردان رفتار خود را به ‌طور مؤثر اصلاح کرده است.
داستان کمک‌های امریکایی‌ها البته فقط محدود به ارتش اسرائیل و ارتش تحت امر زلنسکی در اوکراین نیست، قول و قراری که چند سال پیش برای عدم ورود سلاح‌های جنگی گذاشته شده بود حالا رنگ باخته و وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را لغو کند و سیاست سه ساله خود را برای تحت فشار قرار دادن این کشور جهت پایان دادن به جنگ یمن تغییر دهد. امریکا که این روزها با هدف حمایت از اسرائیل پا در میدان جنگ با یمن گذاشته، تلاش می‌کند با رفیق سعودی خود سر دوستی قدیمی را باز کند و عربستان را دوباره به صحنه جنگ با یمن بازگرداند تا شاید از فشار نظامی که انصارالله یمن در آب‌های دریای سرخ بر کشتی‌های صهیونیستی وارد کرده است بکاهد.
امریکا همچنین در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض به عنوان بخشی از یک توافق گسترده است که به مثابه عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی با اشغالگران پیش‌بینی می‌شود؛ برنامه‌هایی که همگی با هدف حمایت امریکا از اسرائیل پشت هم چیده می‌شود اما یک بام و دو هوای ایالات‌متحده برای اسرائیلی‌ها قرار نیست راه چاره باز کند تا گرفتار بن‌بست در غرب آسیا نشوند.

جستجو
آرشیو تاریخی