صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

تردد زائران اربعین از تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق، ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت

«تمرچین» میعادگاه عاشقان حسینی

«تمرچین» تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق، امسال برای سومین سال متوالی به میعادگاه عاشقانی تبدیل شده که به شوق زیارت راهی سرزمین عشق (کربلای معلی) شده‌اند. نزدیکی مرز تمرچین به کربلا و آب هوای مطلوب آن در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، باعث شده تا این نقطه مرزی مورد استقبال زائرانی از شمال و شمال غرب کشور و جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار گیرد. همچنین با توجه به افزایش گرمایش هوا در مرزهای غرب و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود که میزان تردد زائرین از پایانه مرزی تمرچین در سال‌جاری، حداقل 20 درصد افزایش پیدا کند.‌

میزبانی شایسته از زائرین اربعین
طبق گفته «محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی، زیرساخت‌های لازم از جمله اسکان، تغذیه، مسائل بهداشتی و درمانی برای استقبال شایسته از زائران اربعین در مرز تمرچین واقع در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر ایجاد شده و زمینه رفع مشکلات سال‌های گذشته نیز پس از آسیب شناسی، فراهم شده است. طبق گفته این مقام مسئول، تاکنون شرایط برای اسکان زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین فراهم شده و حدود ۹۰ موکب برای ارائه خدمات به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر مرز تمرچین تا نجف ثبت نام کرده‌اند.
نصب 227 تابلو و علائم هشداردهنده
«ایرج دست نشان» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به تردد ایمن زوار اربعین حسینی در محورهای مواصلاتی پیرانشهر در جوار پایانه مرزی تمرچین، اظهار کرد: «تاکنون، ۹۰ کیلومتر از محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین در حوزه استحفاظی پیرانشهر خط‌‌ کشی شده و این عملیات تا زمان اتمام طرح تردد زوار ادامه دارد. همچنین برای تردد ایمن زائران اربعین در ۳ ماهه نخست سال‌جاری، ۲۲۷ مورد تابلو و علائم هشدار‌دهنده جاده‌ای در محورهای مواصلاتی شهرستان پیرانشهر نصب شده است. با هدف ایمنی محورهای مواصلاتی این شهرستان، عملیات تسطیح، رگلاژ و شانه‌سازی به طول ۲۰۰ کیلومتر، نخاله‌برداری به طول ۳۷۲۰ متر مکعب و تراشه‌برداری و مسیر‌گشایی به طول ۲۶۰۰ متر مکعب تاکنون انجام شده است.»
 
اجرای عملیات خط کشی به طول هزار کیلومتر
در همین حال، «رسول عطایی» سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز از تعریض و بهسازی ۱۲ کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرز تمرچین پیرانشهر خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۱۲ کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرز تمرچین در حال بهسازی و تعریض است که با اتمام ۸ کیلومتر از احداث بزرگراه حیدر آباد- نقده - پیرانشهر ۴ کیلومتر مابقی در قالب ۲ مسیر دو کیلومتری از این محور در آستانه اربعین حسینی آسفالت و زیر بار ترافیک می‌رود. همچنین با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، ۱۰ کیلومتر دیگر از محور میاندوآب - میانه نیز تا آغاز سفر زائران اربعین زیر بار ترافیک خواهد رفت». طبق گفته سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، «‌لکه‌گیری و روکش آسفالت محورهای تمرچین- پیرانشهر-نقده، میاندوآب - ملکان به طول ۲۵ کیلومتر، اجرای روشنایی طولی محورهای پیرانشهر - تمرچین و بازسازی روشنایی محورهای گردنه قوشچی و ارومیه - مهاباد در مجموع به طول ۴۰ کیلومتر و اجرای عملیات خط کشی به طول هزار کیلومتر انجام شده است.»

استقرار 86 موکب از مرز بازرگان تا تمرچین
«خضر کاک درویشی» فرماندار پیرانشهر نیز با اشاره به اعلام آمادگی بیش از ۸۶ موکب از مرز بازرگان تا تمرچین برای استقرار و خدمات‌رسانی گفت: «شمار زیادی از موکب‌ها در محدوده مرز تمرچین و شهر پیرانشهر به منظور استراحت و تغذیه زائران راه‌اندازی خواهند شد. پایانه‌ای که امسال توانایی میزبانی بیش از ۵۰۰ هزار زائر را داشته و ۳۸ گیت برای تردد آنها آماده شده که در طول ایام پیاده‌روی اربعین، راه‌اندازی خواهد شد. پارکینگ‌های شهرستان پیرانشهر نیز آمادگی پذیرش بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو زائران در ایام اربعین حسینی را دارند».

جستجو
آرشیو تاریخی