صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

تردد اتباع خارجی مقیم از مرز شلمچه و اتباع خارجی غیر مقیم از مرز چذابه انجام می‌شود

«شلمچه» و «چذابه» میزبان دلدادگان حسینی

مراقبت‌های بهداشتی در مسیر تردد زائران خارجی تقویت می‌شود

16 روز بیشتر تا اربعین باقی نمانده و عاشقان اباعبدالله خود را برای پیاده‌روی در مسیر عشق و آزاده زیستن آماده می‌کنند؛ زائرینی دلداده از سراسر کشور که خود را به مرز‌های 6 گانه «خسروی»، «شلمچه»، «چذابه»، «مهران»، «باشماق» و «تمرچین» رسانده و با پای پیاده راهی عتبات عالیات می‌شوند تا خاص‌ترین لحظات زندگی خود را در این سفر معنوی تجربه کنند. پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان محسوب می‌شود که همه ساله میزبان هزاران زائر ایرانی و غیرایرانی است تا با شرکت در مراسم اربعین حسینی، عازم کشور عراق ‌شوند. امسال قرار است تردد اتباع خارجی مقیم از مرز شلمچه و اتباع خارجی غیر مقیم از مرز چذابه انجام شود.

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

تأمین زیرساخت‌ها برای تردد زائرین

«محمد خانچی» معاون امور عمرانی استاندار خوزستان  با اشاره به ضرورت تأمین زیرساخت‌های لازم برای تردد روان زائرین به «ایران» می‌گوید: «برای مواجهه با گرمای هوا، ارائه امکاناتی مانند سایه‌بان و مه‌پاش‌ها را توسعه داده و ۴۶ ورودی (گیت) را در مرز چذابه برای تردد زوار آماده‌سازی کرده‌ایم تا تردد زائرین روان‌تر شده و با سرعت بالاتری انجام شود.» طبق گفته این مقام مسئول، «امسال ارائه خدماتی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام به زائرین، نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و تعداد پارکینگ‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. همچنین اقدامات خوبی در رابطه با پارکینگ‌ها در هر 2 مرز انجام شده اما انتظار داریم دستفروشان و تاکسی‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه ساماندهی شوند.» معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح می‌کند: «برای رفاه حال زائرین راه‌ها توسعه پیدا کرده و ظرفیت تاب‌آوری و آب و برق منطقه مورد بررسی قرارگرفته است. در هر صورت، همه دستگاه‌ها و ادارات استان پای کارند تا به حول و قوه الهی و عنایت امام حسین(ع)، اربعینی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته خلق کنند.»

 

«چذابه» میزبان زائران اربعین سیدالشهدا(ع)

تردد زائران اربعین سیدالشهدا(ع) از مرز چذابه از ابتدای ماه محرم تاکنون، آغاز شده و شرایط برای پذیرایی از زائران امام حسین(ع)  از اتباع ایرانی و خارجی غیر مقیم مهیا است. آن گونه که سردار «احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور خبر داده، تا تاریخ 18 مرداد، حدود ۳ هزار زائر خارجی از این پایانه مرزی عبور کرده‌اند. پنجشنبه (۱۸ مرداد)،  «احمد وحیدی» وزیر کشور به خوزستان سفر کرده و با حضور در پایانه مرزی چذابه از روند تردد زوار و خدمات‌رسانی به آنها بازدید کرد. وی اظهار کرد: آمادگی کامل در چذابه فراهم شده و علاوه بر ایرانی‌ها، اتباع خارجی نیز تردد خواهند داشت.
 
راه‌اندازی 850 موکب ایرانی
طبق گفته مسئولین استان خوزستان، دو تانکر تأمین آب آشامیدنی در کنار مخازن آب چذابه در مرز مستقر شده و خدمات‌رسانی به زائران آغاز شده است. همچنین۸۵۰ موکب ایرانی بین‌راهی، در مرزهای شلمچه و چذابه و همچنین کشور عراق برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی راه‌اندازی شده و به منظور پذیرایی کامل از زائرین اربعین حسینی، از ابتدای ورودی شهرستان‌های ایذه، بهبهان، هندیجان و اندیمشک تا شهرهای طول مسیر منتهی به پایانه‌ها، مواکب، حسینیه‌ها و مساجد برای اسکان و تغذیه زائرین اربعین در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، ساخت و ساز ابنیه مواکب مردمی در چذابه تکمیل شده و زیرساخت‌ها برای احداث یک شهرک اربعینی عالی فراهم شده است.
 
تکمیل تأسیسات آبرسانی
از سوی دیگر، برای ایجاد سیستم تهویه خنک در مواکب پایانه‌های چذابه و شلمچه نیز با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به کلیه مواکب، تعدادی کولر با قیمت مناسب و تعدادی هم به صورت اهدایی واگذار شده و بزودی عملیات ساخت مخزن ۲ هزار مترمکعبی در تأسیسات آبرسانی چذابه تکمیل خواهد شد. همچنین روند اجرایی تأمین زیرساخت‌های آب آشامیدنی در پایانه مرزی چذابه تکمیل شده و مواکب هیچ مشکلی در توزیع آب ندارند. در ضمن چهار ایستگاه اتوبوس نیز به منظور خدمت به زائران اربعین حسینی(ع) در مرز چذابه تعبیه شده و در محل خروجی پارکینگ‌ها، ورودی جاده اصلی و حوضچه جمعیتی انتهای مواکب، ایستگاه اتوبوس نصب شده است. سه ایستگاه سایه‌بان‌دار نیز جهت رفاه حال زوار نصب شده تا در طول روز از تابش مستقیم نورخورشید جلوگیری کند. از سوی دیگر،  80 هزار متر از ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمربعی پارکینگ‌های مرز چذابه و شلمچه نیز آسفالت شده و  آماده بهره‌برداری است.
 
غربالگری بهداشتی در «چذابه»
امسال به همت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و با هدف تأمین سلامت زائران در آستانه اربعین حسینی، ۵۰۰ نیروی بهداشتی در مرز چذابه مستقر شده‌اند. این نیروها شامل کارشناسان بهداشت محیط، پیشگیری از بیماری‌ها، بهداشت عمومی و ماما است که به صورت شیفتی در چذابه مستقر شده و به صورت ۲۴ ساعته خدماتی نظیر نظارت بهداشتی دقیق بر موکب‌ها، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غربالگری در مرز چذابه را به زائران اهل پاکستان، افغانستان، هندوستان و... ارائه می‌دهند.
«همایون امیری» مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان به «ایران» می‌گوید: «در سال جاری به منظور جلوگیری از شیوع تب دانگ، مراقبت‌های حشره‌شناسی را در  ورودی‌های استان خوزستان تا مرز چذابه  تقویت کرده و به منظور شناسایی پشه آئدس، تله‌گذاری‌ها را در مسیر تردد اتباع ایرانی افزایش داده‌ایم. تیم‌های حشره‌شناسی هر شهرستان در مسیر تردد زائرین حضور داشته و تله‌گذاری‌ها را هر 48-72 ساعت چک می‌کنند تا در صورت شناسایی پشه آئدس، اقدامات مبارزه‌ای با آن انجام شود.» وی به اهمیت بهسازی محیط تا شعاع 500 متری نیز اشاره کرده و می‌گوید: «در این مناطق، تله‌گذاری‌ها را انجام داده‌ایم تا با اقدامات لازم احتمال تکثیرشان را به حداقل برسانیم. این در حالی است که خوشبختانه در استان خوزستان تا این لحظه به دلایلی نظیر گرمای شدید و تبخیر آب‌های راکد، پشه آئدس شناسایی نشده است.»
 
مراقبت‌های سندرومیک
همایون امیری، با اشاره به اهمیت مراقبت‌های انسانی به «ایران» می‌گوید: «مراقبت‌های سندرومیک در درمانگاه‌های مستقر در چذابه صورت گرفته و موارد مشکوک به تب دانگ، وبا و مالاریا  در اتباع با تست‌های تشخیصی سریع انجام می‌شود. از سوی دیگر، زائرین در هنگام بازگشت از کشور عراق و عبور از مرز چذابه نیز تحت مراقبت‌های سندرمیک قرار گرفته و آزمایشات لازم از اتباع دارای علائم تب و بثورات جلدی و.... انجام می‌شود.» مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان، به زائرین اباعبدالله الحسین توصیه می‌کند « برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار، حتماً از آب معدنی و بسته‌بندی شده استفاده کرده و  از نوشیدن شربت اجتناب کنند. در صورت تمایل به مصرف نیز بهتر است از شربت آبلیمو استفاده کرده و از بهداشتی بودن یخ آن مطمئن شوند. زائرین همچنین برای جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما باید از خوردن غذای مانده اجتناب کنند.»

 

افزایش 47 درصدی  پروژه‌های اربعین 1403

خانچی می‌گوید: «امسال 260 پروژه اربعین حسینی در استان خوزستان با اعتبار 13 هزار و 516 میلیارد تومان تعریف شده که نسبت به سال‌های گذشته 47 درصد افزایش پیدا کرده است.» معاون امور عمرانی استاندار خوزستان به گرمای شدید هوا در سال جاری اشاره کرده و می‌گوید: «ما امسال در تلاشیم تا زائرین، اربعین متفاوتی را در گذر از پایانه‌های شلمچه و چذابه تجربه کنند. در همین راستا از زائرین انتظار داریم برنامه‌ریزی درستی را در سفر اتخاذ کنند تا مشکلی در تردد آنها ایجاد نشود.»

 

«شلمچه» آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی

گذرگاه «شلمچه» در خوزستان، امسال با وجود گرمای ۵۰ درجه مملو از عاشقان دل سوخته حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. موکب‌ها برای میزبانی شایسته از زائرین اربعین حسینی و  دلباختگان اباعبدالله آماده بوده و با جان و دل به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. پنجشنبه (19 مرداد)،  «احمد وحیدی» وزیر کشور بازدیدی از پایانه شلمچه به عمل آورده و از زائران اربعین حسینی دعوت کرد که به منظور ارائه خدمات بهتر، سفر اربعین خود را در روزهای ابتدایی آغاز کنند. وزیر کشور پیش‌تر با اشاره به توافقات حاصله با دولت عراق نسبت به رفع کمبودهای احتمالی در مرزها و عبور اتباع خارجی غیرمقیم از مرز چذابه، گفته بود: «شلمچه پس از مرز مهران دارای بیشترین مراجعه زائرین است و در مجموع مرز‌های شلمچه و چذابه پذیرای حدود 30 درصد از زائران هستند.»
 
مشکلی در تأمین پارکینگ وجود ندارد
طبق گفته سرهنگ «رضا دولتشاهی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان، در اربعین امسال مشکلی درخصوص تأمین پارکینگ در مرز‌ها وجود ندارد. چرا که اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات راه‌های منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه برای تردد زائران اربعین در هفته‌های پیش رو انجام شده و با افزودن ۱۷ هکتار به مساحت پارکینگ شلمچه، ظرفیت آن به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار خودرو رسیده است. همچنین دو سوله بزرگ توسط شهرداری تهران برای اسکان و اقامت زائران در مرز شلمچه آماده شده که ضمن برخورداری از امکانات سرمایشی، استحمام و سرویس‌های بهداشتی متعدد مجهز به رختشورخانه برای ارائه خدمات به زائران است. «ولی‌الله حیاتی» معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان و فرمانده قرارگاه اربعین حسینی شلمچه نیز به سرپوشیده شدن سه کیلومتر از مسیر مواکب تا نخستین گیت بازرسی در نزدیکی پایانه مرزی شلمچه اشاره کرده و گفت: «مسیر به وسیله سایه‌بان‌هایی به عرض ۱۲ و ارتفاع پنج متر به صورت توری مسقف شده و دوربین پایش تصویری و نور مورد نیاز آن نیز تأمین خواهد شد.»
 
ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران
«محمد بنی‌سعید» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان نیز با اشاره به نصب 3 جایگاه سیار عرضه بنزین در مسیر زائران اربعین حسینی مستقر از اهواز تا شلمچه گفت: «به منظور رفاه حال زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تسهیل در امر سوخت‌رسانی به وسایل نقلیه زائران، ۲ جایگاه سیار عرضه سوخت بنزین توسط منطقه آبادان در ورودی شهرستان خرمشهر و یک جایگاه نیز در ۵۵ کیلومتری خرمشهر از مسیر اهواز مستقر خواهد شد.» «سید  محمد محمدی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز گفت: «۱۰ پایگا‌ه موقت اورژانس پیش بیمارستانی جهت پوشش و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار اربعین حسینی در شلمچه مستقر شده است. همچنین، 5 پایگاه‌ موقت اورژانس پیش بیمارستانی تاکنون در فضای ۲ هکتاری در شلمچه مستقر شده و تا قبل از شروع حرکت زائران اربعین پایگاه مسیر نیز کامل و ۱۵ اتاق سرد نیز در مرز شلمچه احداث خواهد شد.» «رحمان بهرامی» معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز از چهار خطه شدن ۹ کیلومتر از محور خرمشهر- اهواز تا اربعین امسال خبر داده و تصریح کرد: «در حال حاضر این مسیر بیش از 80 درصد  پیشرفت فیزیکی داشته  و تا هفته آینده کار آسفالت آن به اتمام خواهد رسید.»

جستجو
آرشیو تاریخی