صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد

مرز خسروی آماده تردد امن برای زوار اربعین

یوسف حیدری
خبرنگار

مرز خسروی به عنوان سومین مرز پرتردد برای زوار اربعین این روزها با برپایی مواکب در مسیر منتهی به مرز در استان کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی به زوار است. سیدجعفر امامیان دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اشاره به اینکه گذرگاه مرزی خسروی به یاد رئیس‌جمهور شهید به نام شهید رئیسی نامگذاری شده است، گفت: با آمادگی کامل در حال خدمات‌رسانی به زواری هستیم که برای تشرف به نجف و کربلا این مسیر را انتخاب می‌کنند. تردد عظیم زائران یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای استان کرمانشاه است که باید در این مقطع نیازهای زوار را در این مسیر پاسخ بدهیم. وی گفت: ایمن‌سازی و مرتفع کردن مشکلات مسیرهای منتهی به مرز خسروی یکی از اولویت‌های ستاد اربعین است که خوشبختانه این اقدام با کمک همه دستگاه‌های مربوطه انجام گرفت و برخی از نقاط حادثه‌خیز مرتفع شده‌اند و اصلاحات مناسبی در مسیر‌های رفت‌و‌آمد به مرز خسروی از نظر ترافیکی انجام شده است. با بررسی‌هایی که پیش از این انجام گرفته بود، مسیرهایی که نیاز به اصلاح داشت و همچنین کارهایی که برای کاهش بار ترافیکی نیاز بود، انجام شد. همچنین تردد شبانه‌روزی، گسترش دروازه ورودی و خروجی، ایجاد جاده ترانزیتی برکت و توقفگاه‌های اقماری از جمله اقدامات انجام شده در این مرز است.
امامیان با اشاره به خدمت‌رسانی در این روزهای گرم گفت: با توجه به اینکه در فصل گرم سال هستیم و دمای هوا نیز در شهرهای مرزی بالاست، تمهیدات مناسبی در نظر گرفتیم تا کمی از سختی‌های مسیر را برای زوار کم کنیم. به دستور استاندار کرمانشاه، قرارگاه ویژه آب تشکیل و اقدامات خوبی برای تأمین آب و یخ مورد نیاز زائران انجام شده و استان در حال تکمیل ذخایر مورد نیاز است. همچنین از ورودی شهر خسروی تا پایانه مرزی سایه‌بان‌های موقت قرار دادیم تا زوار در سایه تا پایانه تردد داشته باشند. همچنین با برپایی مواکب متعدد در این مسیر سعی می‌کنیم تا به زوار بهترین خدمات را بدهیم. ۲۰ میلیون بطری آب به‌همراه تأمین یخ از جمله موارد مهمی است که توسط ستاد اربعین در حال ذخیره‌سازی است.
دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه درباره مراقبت‌های بهداشتی و همچنین درمان زوار نیز به خبرنگار «ایران» گفت: کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین طی این مدت فعالیت‌های خوبی انجام داده و آموزش‌های لازم نیز به تیم‌های بهداشتی و فوریت‌های پزشکی داده شده است. همچنین مرکز درمانی ویژه ثارالله به‌عنوان یکی از بهترین و مجهزترین درمانگاه‌های کشور دو هفته قبل با حضور وزیر بهداشت در مسیر پایانه خسروی افتتاح شد و این درمانگاه امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برای درمان و امدادرسانی به زوار دارد.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ خروجی فعال در مرز خسروی وجود دارد و زائران می‌توانند تنها در چند دقیقه و به آسانی از این گیت‌ها بین ایران و عراق گذر کنند، گفت: مرز خسروی این قابلیت را دارد که زوار در مسیر تشرف به کربلا و نجف می‌توانند به زیارت کاظمین بروند، یعنی در مسیر نجف به کربلا ابتدا به زیارت حرمین امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) و همچنین با فاصله کوتاهی به زیارت امامین عسکرین در شهر سامرا بروند. از مرز خسروی تا کاظمین 3 ساعت زمان است و بعد از آن زوار با طی 2 ساعت می‌توانند به نجف برسند و پیاده‌روی اربعین را آغاز کنند.
امامیان با اشاره به تردد روان زوار از پایانه مرز خسروی گفت: با راه‌اندازی سامانه سجاد، تردد به‌راحتی انجام می‌شود و از لحاظ امنیتی نیز خوشبختانه مرز خسروی یکی از امن‌ترین مرزها برای تردد زوار است و دوستان ما درصدد راه‌اندازی مسیرهای پیاده به سمت کربلا جدا از جاده مواصلاتی که وسایل نقلیه در آن تردد می‌کنند، هستند. همچین تأکید می‌کنم که زوار با خودروی شخصی نمی‌توانند از مرز خسروی تردد داشته باشند و آن‌طرف مرز خودروهای مسافربری عراقی زوار را تا کربلا و نجف و دیگر شهرهای زیارتی منتقل می‌کنند. برای حمل‌و‌نقل مرزی، ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در داخل و خارج مرز و ۴۰ دستگاه ون از ورودی خسروی تا ورودی پایانه در نظر گرفته شده است. برای اسکان حدود ۱۰ هزار نفر در مرز، پیش‌بینی‌های لازم شده و آمادگی اسکان ۳۰ هزار نفر در مرز و شهر قصرشیرین نیز وجود دارد.
وی درباره پارکینگ‌های درنظر گرفته شده برای خودرو‌های زوار نیز گفت: توقفگاه‌های جاده برکت با گستره ۲۷۰ هکتار و ظرفیت حدود ۸۵ هزار دستگاه خودرو به برجک‌های نور و سایر امکانات مورد نیاز تجهیز شده‌ و پیش‌بینی لازم برای ۶۰ هزار توقفگاه دیگر در مرز پرویزخان نیز صورت گرفته است. امسال یک پایانه موقت اتوبوس‌های بین‌شهری در پایانه ایجاد می‌شود و سال آینده نیز یک پایانه دائمی در مرز تدبیر خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی