صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بیشترین حجم تردد زوار از مرز مهران انجام می شود

ایلام پایتخت خادمین زوار اربعین

دمای هوای شهر مهران این روزها بیش از 47 درجه است اما این گرما مانعی برای عاشقان حسینی نیست. زوار حسینی  با نزدیک شدن به اربعین از سراسر کشور خودشان را به مرز مهران می‌رسانند تا در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین قرار بگیرند. پایانه مرز مهران (شهید سلیمانی)  پرترددترین مرز زوار اربعین است و با توجه به نزدیکی این مرز به نجف و کربلا، بسیاری از مردم این مرز را برای سفر اربعین انتخاب می‌کنند. تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی است و زائران پس از گذر از مرز مهران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند. درحالی تردد زائران برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین از این مرز در حال افزایش است که به گفته فرماندار مهران، در طول ماه محرم و روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی، بیش از ۴۲۰ هزار نفر از مرز مهران تردد داشته‌اند.
علی‌عباس شفیعی، فرماندار مهران در این خصوص گفت: با تمهیدات اندیشیده شده تردد زائران در این مرز روان است. با افزایش تردد زائران اربعین تعدادی از کواکب در مرز مهران راه‌اندازی شده‌اند که فعلاً به توزیع آب معدنی خنک و پذیرایی مختصر می‌پردازند. علاوه بر این بیش از ۵۲ هزار مترمربع سایه‌بان برای تسهیل و آرامش زوار در مرز مهران ایجاد شده و به گفته مقامات مسئول بیش از ۱۵ میلیون بطری آب معدنی و بسته‌بندی در سوله‌ها و سردخانه‌های مهران دپو و بیش از ۱۲۰ هزار قالب یخ برای استفاده زائران حسینی با توجه به گرمای هوا انبار شده است. مه‌پاش‌ها، جت فن‌ها و همه امکانات خنک کننده در مرز مهران برای زائران مهیا شده است. همچنین بیش از ۹۰ گیت و دروازه ورود و خروج زوار اربعین به سمت مرز عراق پیش‌بینی شده و در زمانی‌که جمعیت زوار در مرز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در روز برسد، تعداد این گیت‌های خروجی به ۱۲۰ گیت افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: با توجه به حجم تردد از مرز مهران، در حال حاضر زائران تا پایانه مرزی هیچ گونه پیاده‌روی ندارند و با خودرو به پایانه شهید سلیمانی می‌روند و از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۹۰ هزار تردد در پایانه مرزی مهران ثبت شده است. پیش‌بینی مسئولان استان این است که امسال حدود ۷۰ درصد زائران کنگره اربعین از مرز مهران تردد کنند.
فرماندار مهران با اشاره به اینکه  موکب‌داران اربعین در مسیر تردد زوار از ابتدای ورودی‌های استان تا پایانه مرزی در حال آماده‌سازی موکب‌ها هستند، افزود: با توجه به پیش‌بینی ورود سیل جمعیت زائران حرم عشق به استان ایلام در چند موج بزرگ در ایام منتهی به اربعین، پلیس راه راهور استان ایلام به منظور افزایش ایمنی و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد در سطح مسیرهای منتهی به مرز مهران را به اجرا می‌گذارد.
فرماندار مهران با اشاره به اینکه زمان ایستایی زوار در مرز مهران در هنگام خروج و مهر گذرنامه به حدود چهار تا پنج ثانیه کاهش یافته است، عنوان کرد: موکب‌های اربعین در حال استقرار در شهر و پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمات به زوار هستند. وی همچنین از آغاز فعالیت پارکینگ‌های شماره یک و ۲ اربعین در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: واحد‌های مختلف خدماتی، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، تعزیرات و مواکب در محل پارکینگ مستقر شده‌اند. همچنین پایانه مسافری برکت در مرز مهران آماده حضور زوار اربعین است. پایانه برکت در مرز مهران در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار روزانه گنجایش ورود و خروج بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس را دارد و برای استقبال و جابه‌جایی از زائران اربعین حسینی سال جاری، از آمادگی کامل برخوردار است.
 
۱۰ بیمارستان ایلام آماده خدمت
به زائرین اربعین
با توجه به گرمای هوا و همچنین ضرورت توجه به سلامت و بهداشت زوار 10 بیمارستان استان ایلام برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین آماده و تجهیز شدند. هدایت حیدری‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اعلام این خبر گفت: 10  بیمارستان در سطح استان، کلیه مراکز بهداشتی و مرکز کنترل بیماری‌های سندرومیک مستقر در مرز مهران و داروخانه‌های سطح شهرستان‌ها آماده ارائه خدمات به زائران هستند.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز شاهد تردد بیش از 70 درصد زائران در مرز مهران باشیم و با توجه به اعلام کارشناسان هواشناسی گرمای هوا ادامه خواهد داشت که تمهیدات لازم برای مقابله با گرمازدگی اندیشیده شده است. همچنین با توجه به حجم بالای زائران در مسیر‌های منتهی به مرز مهران از آنها تقاضا می‌کنیم زمان سفر خود را مدیریت کنند که خادمین سلامت بتوانند بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.
پلیس راهور استان ایلام نیز با انتشار اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها شامل تردد تریلرها، کامیون‌ها و کامیونت به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت ۷ روز پنجشنبه ۲۵ مردادماه تا چهارشنبه هفتم شهریور در سطح مسیرهای استان ایلام اعمال می‌شود. در زمان ذکر شده تردد از محورهای منتهی از ایلام به ملکشاهی و مهران، از مسیر دهلران به مهران، مسیر حمیل به ایلام، مسیر قلاجه ایلام و ایلام به مهران ممنوع است.
جستجو
آرشیو تاریخی