صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

مسکو: ارتش روسیه در واکنش به حمله اوکراین به کورسک، خسارات سنگینی به دشمن وارد کرد

تک و پاتک کی‌یف - کرملین

گروه جهان/ در پی حمله غافلگیر‌کننده اوکراین به منطقه کورسک، وزارت «شرایط اضطراری» روسیه وضعیت اضطراری فدرال اعلام کرد.
به گزارش دویچه‌وله به نقل از منابع دولتی روسیه، در پی حمله ارتش اوکراین و تصرف مناطق مرزی در کورسک، گارد ملی روسیه حفاظت از نیروگاه اتمی کورسک با ظرفیت تولید ۲ گیگاوات برق را که در ۶۰ کیلومتری مرز اوکراین واقع شده تقویت کرده است. این گزارش افزوده است که در هماهنگی ارتش و مرزبانی، واحد‌های ویژه دیده‌بانی و مبارزه با خرابکاری به منطقه کورسک و بلگورود اعزام شده‌اند.
یک روز پیش‌تر، واحدهای ارتش اوکراین با پشتیبانی تانک و توپخانه در منطقه سومی نزدیکی سودژا از خط مرزی عبور کرده و چند روستا را به تصرف خود درآوردند. منابع مستقل از پیشروی ۱۵ کیلومتری واحدهای اوکراینی به سمت نیروگاه اتمی خبر‌ داده‌اند. همزمان با این تصمیم، وزارت دفاع مسکو نیز روز جمعه گزارش داد که نیروهای ارتش روسیه در واکنش به این حمله، خسارات سنگینی به نظامیان اوکراینی وارد کردند. به گزارش راشاتودی، به گفته این وزارتخانه، اوکراین نزدیک 1000 سرباز و همچنین 102 خودروی زرهی از جمله 12 تانک و 17 نفربر زرهی را طی این روزها از دست داده است.
در این گزارش همچنین آمده است که حملات هوایی روسیه اخیراً پنج نفربر زرهی امریکایی «استرایکر» و همچنین یک ستون نظامی اوکراینی متشکل از یک تانک، چهار نفربر زرهی سبک «کندور» و یک خودروی جنگی کوزاک را منهدم کرده است.
این وزارتخانه افزود که عملیات برای عقب راندن و نابودی نیروهای اوکراینی در منطقه ادامه دارد و ارتش روسیه با کمک حملات هوایی و آتش توپخانه از تلاش‌های کی‌یف برای انجام حملات به عمق خاک روسیه در منطقه کورسک جلوگیری کرده است. نیروهای اوکراینی در ساعات اولیه روز سه‌شنبه تهاجم برون‌مرزی خود را به منطقه کورسک روسیه آغاز کردند. کی‌یف گفته است که یکی از اهداف این حمله، کاشتن ترس در قلب مردم روسیه است تا حمایت از کرملین را کاهش داده و موضع قوی‌تری در مذاکره به دست آورند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این حمله را یک «تحریک بزرگ» توصیف و کی‌یف را به انجام «حملات بی‌رویه» به غیرنظامیان، ساختمان‌های مسکونی و آمبولانس‌ها متهم کرد.
همزمان با این تحولات، خبرهایی مبنی بر حضور نیروهای خارجی در ارتش اوکراین در این حمله منتشر شد. بر اساس گزارش‌ راشاتودی، اعضای «لژیون گرجستان»، نیروی شبه‌نظامی تحت حمایت کی‌یف، در حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه شرکت داشتند.
حضور این گروه روز پنجشنبه توسط وب‌سایت اخبار نظامی War Zone گزارش شد. این سازمان به منبعی استناد کرد که «مستقیماً از عملیات در حال انجام در کورسک مطلع بود» و ویدیویی را از یک حساب کاربری حامی اوکراین در سکوی X (توئیتر سابق) به عنوان مدرک منتشر کرد.
این کلیپ شبه‌نظامیانی را نشان می‌دهد که با خمپاره‌انداز کار می‌کنند و با زبانی مرکب از گرجی و روسی خارج از دوربین با یکدیگر صحبت می‌کنند. آنها در این تصاویر با یونیفرم نظامی و بازوبند آبی که توسط سربازان اوکراینی برای شناسایی یکدیگر در میدان جنگ استفاده می‌شود، دیده می‌شوند. ویدیوی دیگری که توسط همین کانال منتشر شده است، گروهی از جنگجویان در حال استراحت را نشان می‌دهد که پرچم‌های اوکراین و گرجستان را روی لباس‌هایشان نصب کرده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها، «لژیون گرجستان» در اوکراین حدود 120 نفر نیرو دارد و در طول درگیری اوکراین و روسیه، اعضای آن با انتشار فیلم‌هایی از شکنجه و اعدام اسیران جنگی روسی، توجه منفی رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی