صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

خبر خوشحال‌کننده رئیس انجمن منتقدان
این روزها یکی از مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی و میان علاقه‌مندان سینما و تلویزیون می‌چرخد، اظهار نگرانی مردم درباره وضعیت جسمی جمشید هاشم‌پور، هنرمند پیشکسوتی است که در بسیاری از فیلم‌های ماندگار سینمای کشورمان به ایفای نقش پرداخته است. در همین رابطه جعفر گودرزی رئیس انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در تازه‌ترین استوری خود در صفحه شخصی‌اش از ترخیص جمشید هاشم‌پور ستاره محبوب سینمای ایران از بیمارستان خبر داده و نوشته است: «دوست نازنین و کهنه رفیقم، جمشید‌خان هاشم‌پور، اسطوره بی‌تکرار و محبوب سینمای ایران، با لطف و عنایت حضرت دوست بعد از سه هفته از بیمارستان مرخص شد تا دوران نقاهت را در منزل سپری کند. سایه‌اش تا همیشه بر سر سینمای ایران مستدام.»

انتشار ویدئویی حاشیه‌ساز از بیژن امکانیان
درحالی یک ویدیو با عنوان لحظه بازداشت بیژن امکانیان بازیگر و تهیه‌کننده سینما در استادیوم در پرونده فساد تیم فوتبال مس رفسنجان در فضای مجازی منتشر شده و در برخی سایت‌های خبری هم بازتاب داشته است که برخی اهالی رسانه و هنر تأکید کرده‌اند: «با کمی دقت به این ویدیو متوجه می‌شویم درحالی که بازداشت او در مرداد اعلام شده، بیژن امکانیان لباس زمستانی بر تن دارد! از نکات دیگر این ویدیو، کارگردانی و میزانسن آن است. دور از ذهن نیست که یک سریال یا فیلمی با موضوع فساد فوتبال با بازی بیژن امکانیان در نوبت نمایش باشد و دست‌اندرکاران آن این ترفند تبلیغاتی غلط را در پیش گرفته باشند. آنهایی که بیژن امکانیان را از نزدیک می‌شناسند به خوبی می‌دانند شخصیتی محافظه‌کار و محتاط دارد و همیشه از حاشیه دوری کرده است. البته چون آقای امکانیان شرکت تبلیغاتی دارد، برخی با این خبر گمان کردند به‌خاطر تبلیغات زمین فوتبال و تیم‌ها گرفتار شده است! »

واکنش کابران به موفقیت مدال‌آوران
موفقیت ناهید کیانی در المپیک فرانسه سبب کسب اولین مدال نقره تاریخ ورزش زنان ایرانی در تاریخ المپیک شد، اتفاقی که خوشحالی کاربران ایرانی بسیاری را در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است؛ آنچنان که حتی دختر رئیس‌جمهور منتخب دولت چهاردهم هم در تماسی تلفنی، پیام تبریک پزشکیان را به وی ابلاغ کرده است. یکی از کابران نوشته: «تو دختر ایرانی و همه ما بهت افتخار می‌کنیم.» دیگری از تلفن دختر رئیس‌ جمهور ابراز خوشحالی کرده و نوشته: «دم آقای پزشکیان و دخترش گرم، حتی حالا که منتخب مردم شده‌اند هم ارتباط‌شان با مردم، ورزشکاران، هنرمندان و اهالی رسانه را حفظ کرده‌اند.» کاربر دیگری این‌طور به اتفاقات مذکور واکنش نشان داده و نوشته: «آفرین به دختران ایران، به ناهید کیانی و زهرا پزشکیان» در این بین شور و شوق دزفولی‌ها برای تماشای رقابت‌های سعید اسماعیلی، فرنگی کار کشورمان که منجر به کسب مدال طلا از المپیک پاریس شده نیز خلق تصاویر و فیلم‌های زیبایی را به دنبال داشته است. همشهری‌های دزفولی اسماعیلی، در محلی جمع شده و با یکدیگر به تماشای رقابت مرحله فینال این کشتی‌گیر پرداختند. یکی از کاربران در همین رابطه نوشته: «ماشاءالله به بختیاری‌های غیور، آفرین به این افتخار‌آفرینی» دیگری نوشته: «دم لرهای عزیز گرم، اون از ناهید کیانی و این هم سعید اسماعیلی»، دیگری چند کلمه در قدردانی از افتخارآفرینی ورزشکارانی که موفق به کسب مدال شده‌اند نوشته: «کسب مدال در المپیک کار راحتی نیست» کاربر دیگه نوشته: «ماشاءالله به بختیاری‌های عزیز» مبینا نعمت‌زاده که در ورزش‌های رزمی موفق به کسب مدال برنز شده هم با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. از طرفی واکنش‌ خانواده محمد هادی ساروی برای کسب مدال طلای المپیک هم سبب جلب توجه مخاطبان زیادی شده است.

وایرال شدن تصویر ورزشکار چینی
برپایی المپیک پاریس در کنار حاشیه‌هایی از جمله برپایی مراسم افتتاحیه جنجالی‌اش، تصاویر و حواشی زیبا هم کم نداشته؛ از جمله آنها می‌توان به وایرال شدن عکسی از حاشیه المپیک این دوره اشاره کرد؛ در تصویر مذکور که البته فیلم آن هم در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد؛ ژائو یاچین، دختر ژیمناست چینی، بعد از به دست آوردن مدال نقره، در سکوی قهرمانی و کنار حریفان ایتالیایی‌اش که به طلا و برنز دست یافته بودند، با تعجب زیاد به آنان نگاه می‌کند که طبق رسمی قدیمی، مدال خود را با دندان امتحان می‌کنند. گویا ژیمناست چینی از این سنت جهانی بی‌خبر بوده، او پس از دریافت مدال، با نگاه کردن به ورزشکاران ایتالیایی، از آنان تقلید کرده و روی سکو، مدال خود را با تعجب گاز می‌زند! کاربران شبکه‌های اجتماعی از این عکس و فیلم به عنوان بامزه‌ترین اتفاق المپیک پاریس یاد کرده و آن را به دفعات بسیار بازنشر کرده‌اند. در گذشته یکی از راه‌های تشخیص طلا این بوده که آن را گاز می‌زدند، چراکه طلا نسبت به فلزات دیگر نرم‌تر و قابل انعطاف‌تر است. اگر طلا را گاز می‌‌زدند و جای دندان‌های‌شان بر آن می‌ماند، تشخیص می‌دادند که طلاست. البته این سنت امروزه و در رابطه با المپیک بی‌معنی است اما هنوز در رقابت‌‌هایی که به مدال طلا ختم می‌شود پابرجاست. یکی از کاربران در واکنش به تعجب و اقدام این دختر ژیمناست نوشته: «تعجب این دختر نشان می‌دهد که وقتش را در شبکه‌های اجتماعی تلف نمی‌کند!» دیگری گفته: «این نشان می‌دهد که فقط به ورزش فکر می‌کند، نه به چیزهای دیگر!» دیگری هم نوشته: «این رسم قدیمی فقط برای مدال طلاست! مدال نقره و برنز را که گاز نمی‌گیرند!‌»

جستجو
آرشیو تاریخی