صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

لزوم استفاده از امکانات دستگاه‌ها برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

با شروع تعطیلات تابستانی، آموزش و پرورش برنامه‌هایی را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در محیط مدرسه در نظر گرفت، در حالی که وقتی دانش‌آموزان ۹ ماه از سال را در مدرسه می‌گذرانند، طبیعتاً دیگر علاقه‌ای به حضور در مدرسه آن هم در ایام تعطیلات تابستانی ندارند. گرچه آموزش و پرورش از سایر دستگاه‌ها مانند وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده در برنامه تابستانی و اوقات فراغت دانش‌آموزان با آنها همکاری کنند اما ظاهراً دستگاه‌ها توجهی به این مطالبه نداشته‌اند.
در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسین پورثانی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره نقش سایر دستگاه‌ها در اجرای هر چه بهتر برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: اگر قرار است اوقات فراغت برای دانش‌آموزان همان برنامه سال تحصیلی باشد، قطعاً برای آنها جذابیتی نخواهد داشت. ما باید به سمتی برویم تا دانش‌آموزان برنامه‌ای را که در سال تحصیلی ندارند در اوقات فراغت خود به شکل جذاب‌تری تجربه کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت آموزش و پرورش خوب بوده است، اما آنچه وجود دارد این است که دوستان ما در حوزه تربیت بدنی کارهای خیلی خوبی انجام داده‌اند. همچنین همکاران آموزشی ما در حوزه مهارتی برنامه‌های مؤثری داشته‌اند. علاوه بر این، همکاران فرهنگی، هنری و پرورشی نیز در حوزه مهارت‌های فرهنگی و هنری اقدامات خوبی داشته‌اند و اتفاقات خوبی هم کف میدان افتاده است به همین خاطر شاهدیم که روزانه تعداد یک‌هزار تا دو هزار نفر دانش‌آموز در برخی از پایگاه‌ها برای برنامه‌های اوقات فراغت با ما در ارتباط هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: اینکه بتوانیم به برنامه‌ای دانش‌آموز‌محور برسیم، فقط یک راه‌حل دارد که آن هم عزم عمومی استفاده از امکانات کشور برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در کشور است. شهرداری‌ها و نهادهایی که چمن، استخر، استادیوم، زمین و… دارند، همه باید برای یک اوقات فراغت خوب به کمک آموزش و پرورش بیایند. اگر همه اینها پای کار باشند یک اتفاق خوب برای دانش‌آموزان به صورت عمومی انجام می‌شود و اگر نه، مجبوریم با همین رویه که داریم جلو برویم.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که وزارت ورزش و جوانان در تابستان، برخی از سالن‌های خود را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌داد، آیا اکنون هم این اتفاق می‌افتد، گفت: وضعیت استان‌ها در این زمینه با هم متفاوت است؛ برخی از استان‌ها خیلی خوب با هم همکاری می‌کنند، در عین حال بعضی از استان‌ها نیز همکاری خوبی ندارند. در کل نمی‌توان گفت که به طور صددرصد با وزارت ورزش همکاری خوبی صورت گرفته است.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل دستگاه‌ها همکاری ندارند، گفت: در قانون، اوقات فراغت دانش‌آموزان تکلیف شده است که همه دستگاه‌ها باید در ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان، فضاهای خود را در اختیار آموزش و پرورش بگذارند و اگر این قانون ابلاغ شود این اتفاق خواهد افتاد، ولی هم‌اکنون این موضوع در سراسر کشور انجام نمی‌شود، زیرا اکثر فضاها در اختیار بخش خصوصی است تا بتوانند از طریق اجاره دادن آن به بخش خصوصی، آن فضا و استخر را اداره کنند.
پور‌ثانی در واکنش به این موضوع که نباید مدرسه را به عنوان فضای اوقات فراغت در نظر گرفت و دانش‌آموزان باید از فضای مدرسه در تعطیلات تابستانی جدا باشند، گفت: شاید اوقات فراغت کلمه خوبی نباشد، در طول سال دانش‌آموزان ما از ساعت ۱۲ تا ۷ و نیم صبح فردا به نوعی در اوقات فراغت قرار دارند که بخشی از آن را با انجام تکلیف می‌گذرانند. در سه ماه تابستان نیز ما نباید همان فضایی را که دانش‌آموزان 9 ماه در آن زندگی و سپری کرده‌اند مجدداً در تابستان برای آنها فراهم کنیم، بلکه باید یک فضای جذاب و کاربردی برای دانش‌آموزانمان داشته باشیم. این راه‌حلی است که اکنون در معاونت فرهنگی و پرورشی روی آن کار می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی