صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی

دستمزد بر مبنای عدالت و کار شایسته تعیین شود

تعیین دستمزد همواره یکی از چالش‌برانگیز‌ترین‌موضوعاتی به شمار می آید که محل بحث در مجامع کارگری، کارفرمایی و دولت‌ها در همه کشورهای جهان بوده است. در ایران شیوه تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت تعیین می‌شود. به بیانی دیگر این شیوه دستمزد حداقلی و یکسان، برای تمام نقاط کشور است.
با وجود این، این نوع شیوه تعیین دستمزد مورد اعتراض دو شریک اصلی شرکای سه‌جانبه کار یعنی کارگران و کارفرماهاست.
روز گذشته شهرام محمدی، رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: در ارتباط با دستمزد نیروی کار مشمول قانون کار، موضوعی پژوهشی به مؤسسه کار و تأمین اجتماعی ارجاع نشده و در واقع تصمیم‌گیری در حوزه دستمزد کارگران با شورای عالی کار است. محمدی بیان کرد: نظر کارشناسی من این است که باید زیست شرافتمندانه برای کارگران وجود داشته باشد و این زیست صرفاً موضوعات مالی نیست و کرامت کارگر و ارج‌گذاری به نیروی کار را نیز شامل می‌شود. سال‌های متمادی است که کار شایسته و عدالت اجتماعی به‌ عنوان شعار بین‌المللی حوزه کار محسوب شده و باید زیست شرافتمندانه نیز  به این شعار اضافه شود. به این واسطه دستمزد کارگران باید بر مبنای عدالت اجتماعی، کار شایسته و زیست شرافتمندانه باشد.
 
راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی افزود: در همکاری با معاونت اشتغال وزارت کار طرحی را امضا کردیم که منجر به خروجی مناسبی در حوزه اطلاعات بازار کار شده است؛ به این‌ واسطه نیازهای بازار کار به صورت آنی در قالب نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور فراهم شده است. نیاز بازار کار به اطلاعات در واقع نیاز مستمر است و این داده‌های اطلاعاتی از این سامانه قابل دریافت است.
وی اضافه کرد: طبق قانون تأسیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، ارتباطات علمی و پژوهشی با نهادهای بین‌المللی حوزه کار بر عهده این مؤسسه است. محمدی ادامه داد: در صورت ارجاع طرح‌های پژوهشی حوزه‌های مختلف به مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، اقدامات مرتبط با آن در دستور کار قرار می‌گیرد.
محمدی افزود: ارائه آموزش‌های مختلف در قالب دوره‌های مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در حال انجام است؛ ما در این‌ مؤسسه فعالیت‌های مرتبط با آموزش، پژوهش و مشورت را در دستور کار داریم. وی همچنین توضیح داد: ما در فعالیت‌های این مؤسسه، از نظر همه شرکای اجتماعی حوزه کار بویژه نمایندگان تشکل‌های کارگری بهره‌مند می‌شویم.

 

برش

تشکیل باشگاه کارآفرینان نوجوان
رضا شریعت معاون آموزشی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی گفت: مشاوره شغلی و آموزشی به اندازه کفایت در آموزش و پرورش دیده نمی‌شود و به این واسطه با امضای تفاهمنامه‌ای، باشگاه کارآفرینان نوجوان عملیاتی شد. در این رابطه تولید موضوعات آموزشی به‌روز، توسعه نرم‌افزار این باشگاه و اقدامات مرتبط دیگر در این حوزه پیگیری شد. وی افزود: همچنین فعال کردن باشگاه مدرسین و استانداردسازی فعالیت‌های مرتبط با کار نیز در دستور کار مؤسسه کار و تأمین اجتماعی قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی