صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

گزارش «ایران» از تدارک ظرفیت حمل‌و‌نقل برای سفر به عتبات

مسیرهای اربعین برای زوار هموار شد

اربعین بعد از نوروز دومین ایام با بیشترین جابه‌جایی و تقاضای سفر است. مقصد سفرهای اربعین دو شهر نجف و کربلاست که پیش‌بینی شده امسال بیش از 4 میلیون زائر برای مراسم اربعین به عتبات مشرف شوند. تأمین امنیت مسیر و سفر، تأمین ناوگان برای جابه‌جایی این تعداد زائر در مسیر رفت و برگشت و تلاش برای فروش بلیت با قیمت مصوب سه برنامه بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی در اربعین امسال است. با توجه به حجم بالای سفر در زمانی معین و حدود سه هفته، تأمین ناوگان و پاسخ به تقاضای زائران برای تهیه بلیت در این مدت، اصلی‌ترین تکلیفی است که برعهده متولیان در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل گذاشته شده است. مهم‌تر از آن نظارت بر بلیت فروشی است. بلیت سفرهای اربعین قیمت‌های مصوب دارد که ستاد اربعین آن را اعلام می‌کند.
قیمت بلیت اتوبوس عادی از تهران تا مرز مهران 950 هزار تومان، قیمت بلیت قطار از تهران تا خرمشهر 500 هزار تومان و قیمت بلیت پرواز از تهران تا نجف 5 میلیون تومان از سوی ستاد سفرهای اربعین تعیین شده است.
امسال برای نخستین‌بار، سفر دریایی اربعین نیز انجام می‌شود. شناورهای مسافری از 20 مرداد زوار را از مقصد خرمشهر تا مبدأ بصره جابه‌جا می‌کنند و از آنجا زوار با قطار یا اتوبوس می‌توانند به نجف و کربلا بروند.
تقاضای بالا و کمبود بلیت ناوگان با قیمت مصوب، سفر را برای برخی زوار ناممکن کرده است و از سوی دیگر احتکار بلیت‌ها و فروش بلیت با قیمت‌های بالاتر رواج دارد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از مسئولان خواست تا بر بلیت‌فروشی اربعین بخصوص در بخش‌هایی که کمبود بیشتری وجود دارد، نظارت داشته باشند و با متخلفان بشدت برخورد کنند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از بهبود مسیرهای منتهی به مرز مهران (پایانه شهید سلیمانی) برای سفرهای اربعین با اقداماتی از جمله روکش آسفالت ۱۵۰ کیلومتر از راه‌های استان ایلام، نصب ۳۶ کیلومتر حفاظ بتنی و رفع نقاط حادثه‌خیز خبر داد.
بذرپاش گفت: امسال در اربعین ۱۵ درصد رشد پرواز خواهیم داشت و با توجه به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین امسال، وظیفه حمل‌و‌نقل عمومی در تمام شقوق ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی قابل‌توجه است.
بذرپاش همچنین با اشاره به اتوبوس‌های اربعین، اظهار داشت با وجود اینکه مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس را از دولت داشتیم، اما در نهایت بروکراسی اداری مانع کار شد و تنها تعداد کمی از آنها به عملیات اربعین امسال می‌رسد.
وی همچنین از توافق با شرکت‌های عراقی خبر داد که از مبدأ تهران به نجف یا بغداد به جابه‌جایی زائران خواهند پرداخت و حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به این منظور آماده شده است. تاکسی‌های اینترنتی نیز برای عملیات اربعین در نظر گرفته شده است.
۶۲ درصد خودروی شخصی
سردار هادیانفر، معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: طبق پیش‌بینی‌ها بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر امسال در مراسم اربعین شرکت می‌کنند که سهم خودروی شخصی ۶۲ درصد و سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ۳۸ درصد است.
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تکمیل پایانه برکت در مرز مهران، افزود: افزایش خوابگاه‌های رانندگان، توسعه سایبان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و آب‌سردکن‌ها از دیگر اقداماتی است که به‌منظور افزایش رفاه و رضایت مسافران و رانندگان در پایانه‌های مرزی رقم خورده است.
 
۴۰۰۰ پرواز در فرودگاه امام
سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تمهیدات شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برای ایام ویژه اربعین حسینی را تشریح کرد و گفت: بالغ بر ۸۲ درصد پروازهای اربعین از ترمینال سلام انجام می‌شود و برای ۴ هزار پرواز آمادگی وجود دارد. چلندری با اشاره به برنامه توزیع ارز در فرودگاه امام اظهار کرد: هم‌اکنون دینار و ارز در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) توزیع می‌شود و اشخاصی که در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند ارز خود را در باجه مستقر در شهر فرودگاهی امام دریافت کنند.
 
خدمات سازمان هواشناسی
سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: خدمات جوی سازمان هواشناسی کشور به زائران اربعین حسینی از امروز ۱۶ مرداد با صدور گزارش‌های ویژه پیش‌بینی ۱۰ روزه شروع شد که گزارش‌های پیش‌بینی ۱۰ روزه شامل پیش‌بینی دمای هوا و پدیده‌های جوی ۶ پایانه مرزی غرب کشور و چهار شهر زیارتی عراق است.

جستجو
آرشیو تاریخی