صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه صنعتی رونق می‌گیرد

تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی

خیلی از کشورها بخصوص کشورهای توسعه‌یافته با ایجاد شهرک‌های صنعتی توانستند به توسعه صنعتی و مهم‌تر از آن صادرات صنعتی دست پیدا کنند؛ ایران هم در این مسیر قرار گرفته و با ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌خواهد ثبات و پایداری را به تولید کشور برگرداند. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که بیش از 850 شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که برخی از آنها به صورت تخصصی موضوع تولید را دنبال می‌کنند. بر این اساس قرار بود در کنار شهرک‌های صنعتی کشورمان، ‌شاهد ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشورهای همسایه نیز باشیم. در این خصوص مذاکرات و گفت‌و‌گوهایی هم با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، روسیه و... صورت گرفت اما این امر هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.
حسین رازی، کارشناس صنعت درباره نقش و جایگاه شهرک‌های صنعتی در اقتصاد ایران به خبرنگار «ایران» گفت: شهرک‌های صنعتی در تمام کشورها اهمیت دارند. در اکثر شهرک‌های صنعتی شاهد اجماع چند واحد صنعتی کوچک هستیم که با هم‌افزایی و حضور در یک فضای امن و همچنین با تسهیلات ویژه می‌توانند فرایند تولید را دنبال و محصولات خود را روانه بازارهای جهانی کنند.
وی افزود: یکی از نیازهای اساسی کشور که می‌تواند باعث توسعه صنعتی شود، همکاری با شرکت‌های خارجی است اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امکان همکاری با شرکت‌های بزرگ صنعتی وجود ندارد و عملاً شرکت‌های بزرگ هیچ‌گونه ریسکی را تقبل نمی‌کنند لذا شرکت‌های داخلی نمی‌توانند پروژه‌های مشترک با شرکای خارجی تعریف کنند به همین دلیل یکی از راهکارها برای کاهش صدمات تحریم و تحقق توسعه صنعتی، همکاری با صنایع کوچک خارجی است. رازی تأکید کرد: همکاری با شرکت‌های خارجی که در زمره صنایع کوچک قرار می‌گیرند در دو قالب قابل تفسیر است؛ یک همکاری مستقیم و دیگری ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک است. اگر هر کدام از این موارد اجرایی شود، می‌توان شاهد اتفاق‌های مثبت بود. خیلی از صنایع کوچک خارجی تمایل دارند با صنایع ایران همکاری کنند و مانند شرکت‌های بزرگ از تحریم هراس ندارند. لذا می‌توان از چنین موقعیت‌هایی با هدف توسعه صنعتی استفاده کرد.
وی گفت: بارها از دولت‌ها خواسته‌ایم که ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و هم‌مرز را دنبال کنند، اما متأسفانه این امر به سرانجامی نرسیده است. از همین‌رو از دولت چهاردهم می‌خواهیم با هدف توسعه صنعتی و افزایش صادرات این حوزه، به شهرک صنعتی مشترک با سایر کشورها نگاه مثبتی داشته باشد و از وزیر صمت بخواهد این امر را در مدت کوتاهی اجرایی کند. اگر این شهرک‌ها حتی با کشورهای افغانستان و عراق ایجاد شود، برای کشورمان کارساز و اثرگذار خواهد بود. از آنجا که برخی از شرکت‌های خارجی به این کشورها رفته‌اند و مشغول سرمایه‌گذاری هستند، ایجاد شهرک صنعتی مشترک کمک می‌کند با این‌گونه شرکت‌ها، هم همکاری داشته باشیم و هم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.
فرشاد مقیمی، ‌رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به «ایران» گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی در دستور پیگیری قرار دارد و اعتقاد داریم این امر می‌تواند اجرایی شود. در حال حاضر ۵۴ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی وجود دارند که میزان توقف آنها به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است. لذا فرصت خوبی است تا ضمن توسعه فعالیت کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی، ‌شهرک‌های صنعتی را نیز توسعه دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش مشارکت در تولید اظهار کرد: اگر درخواست برای ایجاد کارگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی وجود داشته باشد، فراخوان عمومی منتشر می‌شود تا انگیزه مردم برای مشارکت در تولید افزایش یابد و اگر کسی برای مشارکت ابراز تمایل کند، مورد حمایت قرار می‌گیرد. در سال ۱۴۰۳ بیش از ۶۵۰ کارگاه تولیدی مربوط به بخش خصوصی و دولتی در شهرک‌های صنعتی کشور راه‌اندازی شده است. همچنین در سال‌ جاری بیش از ۱۶۰۰ سند تفکیکی در شهرک‌های صنعتی کشور صادر شده است. وی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی در پروژه‌ها خاطرنشان کرد: برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها، اجرای مکانیسم جدید در حال بررسی است و معتقدیم دولت نباید در کار بخش خصوصی ورود نکند. توسعه پایدار با روش‌های قبلی اتفاق نمی‌افتد؛ توسعه پایدار باید برای حوزه‌های دارای اولویت مانند آب پیگیری شود.
مقیمی با بیان اینکه عمده تمرکز کشور بر حوزه تولید بوده اما نکته مهم این است که کمترین ارزش ‌افزوده در عرصه تولید است، تصریح کرد: در کنار تولید باید به موضوعاتی از جمله برندسازی توجه شود و مشکلات امروز را با روش‌های جدید حل کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی