صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

برق ۷۵ شعبه بانک و دستگاه اجرایی پرمصرف در تهران قطع شد

تمهیدات راهبردی برای تأمین برق مستمر

امین محمودی
خبرنگار


آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده، طی روزهای آینده شاهد افزایش شدید دمای هوا خواهیم بود. اوج این افزایش از دیروز سه‌شنبه آغاز شده، به طوری که دمای هوای پایتخت نیز به بیش از 40 درجه خواهد رسید.
طبیعتاً این افزایش دما در نقاط مختلف کشور که استمرار نیز خواهد داشت، سبب می‌شود فشار به شبکه برق کشورمان تشدید شود. به همین دلیل و در شرایطی که اوج بار مصرف برق کشور تاکنون ۲۳ بار از اوج مصرف سال قبل سبقت گرفته است، می‌توان گفت که این وضعیت فعالیت صنعت برق را دشوار می‌کند، اما این شرایط مدیریت شد و لازم است هموطنان نیز برای برخورداری از برق پایدار در روزهای گرم تابستان مصرف انرژی را در حد الگو رعایت کنند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد طی روزهای باقیمانده از هفته جاری نیز شاهد رکوردشکنی‌های بیشتری در زمینه مصرف برق باشیم، به‌طوری که اخیراً نیز رکورد مصرف شبانه برق شکسته شده و حدنصاب جدیدی به ثبت رسیده است.
 
شکست رکورد مصرف شبانه برق
در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی گفت: نیاز مصرف برق کشور در شامگاه ۱۴ مرداد به ۷۴ هزار و ۹۶۰ مگاوات رسید که این میزان از آخرین رکورد تقاضای مصرف روزانه سال گذشته که در ۱۵ مردادماه با میزان ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات ثبت شده بود، فراتر رفت.
وی افزود: این میزان تقاضای مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۶۹۴۶۷ مگاوات بود، ۵۵۰۰ مگاوات افزایش‌یافته که رشد حدود ۷ درصدی را در میزان تقاضای مصرف شبانه کشور نشان می‌دهد.
 علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو  نیز با اشاره به اینکه متوسط رشد ۱۰ سال صنعت برق ایران ۴/۷ درصد به ثبت رسیده، افزود: در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور امسال دوبرابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.
 
قطع برق پرمصرف‌های اداری
همزمان با موج جدید افزایش دما در کشور برق ۷۵ شعبه بانک، اداره دولتی و دستگاه اجرایی پرمصرف پس از هشدار و اخطار قبلی به عالی‌ترین مقام آن دستگاه، قطع شده است.
«قاسم شهابی» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: در بخش مشترکان اداری شاهد عدم همکاری مناسب در مدیریت مصرف برق هستیم؛ بنابراین شایسته است که مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند و با به‌کارگیری راهکارهای ساده مدیریت مصرف برق و همچنین استفاده از مولدهای اضطراری، مصرف برق خود را کاهش دهند.
وی افزود: بر‌اساس مصوبه هیأت وزیران در روزهای اوج مصرف برق در ماه‌های گرم سال، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰% نسبت به مصرف دوره مشابه سال پایه ۱۴۰۰ و در ساعات غیراداری به میزان ۶۰% مصرف جاری با اولویت خاموش‌کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از مشترکان اداری تحت پوشش به‌صورت هوشمند و از طریق مرکز پایش این شرکت رصد می‌شوند.
شهابی گفت: همچنین کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران انجام بازدیدهای میدانی و سرزده از سایر مؤسسه‌ها و ادارات را در دستور کار دارند و در صورت عدم رعایت مدیریت مصرف از سوی برخی از ادارات بی‌توجه، پس از هشدار و اخطار قبلی به عالی‌ترین مقام آن دستگاه، جریان برق آنها را قطع می‌کنند.

 

بــــرش

به میدان آمدن  خانه ملت
روز گذشته فراکسیون امنیت انرژی خانه ملت با حضور مسئولان وزارت نیرو برای تأمین برق چاره‌اندیشی کرد، به‌طوری که خروجی این نشست منتج به راه‌اندازی پویش با انرژی، تشویق و دادن پاداش صرفه‌جویی به مشترکان کم‌مصرف در بخش خانگی شد. از طرف دیگر قرار شد با هماهنگی با وزارت صمت مصرف برق صنایع بزرگ با درنظرگرفتن شرایط تأمین کالا در بازار، کنترل شود. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعطیلات شهرک‌های صنعتی به جای جمعه به سایر روزهای هفته منتقل شد که این امر تأثیر قابل‌توجهی در مدیریت مصرف انرژی در زمان پیک مصرف داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی