محمد خراسانی زاده خبر داد

سند ملی هنرهای تجسمی د ر آستانه تصویب

مراسم گرامیداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه در عرصه تخصصی هنر‌های تجسمی با حضور محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد.
خراسانی‌زاده با تشکر از زحمات سالانه خبرنگاران گفت: روز خبرنگار کمک می‌کند که خود رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرند کسانی که همیشه پشت صحنه هستند و خودشان فراموش می‌شوند.
وی با اشاره به ظرفیت هنر‌های تجسمی و شناخت نسبت به آن در افکار عمومی گفت: شما ببینید در عرصه سینما، موسیقی، تئاتر و … چقدر هنرمند هست و در عرصه تجسمی چقدر، در حالی‌که تعداد هنرمندان، ظرفیت‌ها و رشته‌های تجسمی خیلی بیش از آنهاست. فقط در انجمن خوشنویسان ما صد‌ها هزار نفر مدرک رتبه دارند؛ تعداد طراحان گرافیک و عکاسان هم بسیار زیاد است. ما این نکته را در سند ملی تجسمی مدنظر داشتیم.
خراسانی‌زاده یادآور شد: دراین عرصه اگر اقناع افکارعمومی را نداشته باشیم، رشدی هم نخواهیم داشت. ظرفیت ما در عرصه رسانه محدود است، اما در چند سال گذشته یک اتفاق خوب رخ داده و آن هم خبرنگاران تخصصی تجسمی هستند. الان تصویب سند ملی موسیقی مراحل نهایی را طی کرده و در شورای انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد. ما تلاش کردیم قدر زحمات رسانه‌ها را بدانیم و مطالباتتان را مورد توجه قرار دهیم.
وی در پایان از زنده‌یاد مجید فروغی که از فعالان عرصه رسانه و روابط عمومی در حوزه هنرهای تجسمی محسوب می‌شد نیز یاد کرد.
وی افزود: آنچه می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم ظرفیت ویژه هنرهای تجسمی و در مقابل، عدم شناخت افکار عمومی است. واقعیت این است که در رسانه‌ها درباره هنرهای تجسمی و رشته‌های آن برنامه‌هایی مستقل نداریم. به طور مثال در تلویزیون شاهد برنامه‌‌ای نیستیم که به هنرهای تجسمی اختصاص داشته باشد. این در حالی است که تعداد هنرمندان این عرصه بر خلاف هنرهای دیگر بسیار زیاد است.
خراسانی‌زاده در ادامه بیان کرد: به طور مثال در هنر سینما مجموع سینما‌گران خانه سینما کمتر از بیست هزار نفر است. این در حالی است که ما فقط در انجمن خوشنویسان ایران چند صد هنرمند داریم که دارای رتبه‌عالی هستند.
در عرصه گرافیک و تصویرسازی و عکاسی هم همینطور است و تعداد هنرمندان این عرصه‌ها بسیار بالاست. اما در مقابل می‌بینیم این هنرها برنامه‌های رسمی ندارند و در رسانه‌ها در این‌باره برنامه نداریم. در حالی که تعداد هنرمندان این عرصه زیاد است. اینها چرا نباید برنامه رسمی داشته باشند.
او تأکید کرد: این ایجاد توجه نسبت به هنرهای تجسمی جزو برنامه‌های جدی ماست و اگر مردم این هنرهای دوازده گانه را جدی نگیرند، کار پیش نمی‌رود و شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.
خراسانی‌زاده ادامه داد: اتفاق خوبی که رخ داده این است که طی چند سال گذشته بر تعداد خبرنگاران تخصصی این حوزه افزوده شده است. البته باید بگویم تعداد خبرنگاران تجسمی به اندازه همین افرادی نیست که در جمع حضور دارند. ما در شهرها و استان‌ها نیز در همین حوزه خبرنگار داریم.
وی یادآور شد: پایین بودن سطح سواد بصری مشکلی است که وجود دارد و در این‌باره در سند هنرهای تجسمی به این مورد پرداخته شده است.
خراسانی‌زاده گفت: اگر اتفاقات هنری مربوط به عرصه هنرهای تجسمی و جشنواره تجسمی فجر و باقی رویدادها دیده شده دلیلش زحمات شما خبرنگاران است. تعدادی از شما را هر هفته در برنامه‌ها می‌بینیم که حضور پیدامی‌کنید و امیدوارم این هنرهای تجسمی قدر این ظرفیت رسانه‌ای را بداند.  شعیب حسینی‌مقدم، قائم مقام موزه هنر‌های معاصر نیز در صحبت‌هایی از خبرنگاران تشکر کرد و گفت: برخی مباحث موزه مطالبات جدی می‌خواهد و از شما عزیزان می‌خواهیم به این موارد توجه بیشتری داشته باشید.

جستجو
آرشیو تاریخی