صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از نکات مهم «خود مراقبتی» در سفر اربعین گزارش می‌دهد

پیاده تا شش گوشه

محدثه جعفری
خبرنگار


هرچه که از ایام محرم دور و به صفر نزدیک می‌شویم، صدای پای زائران بین‌الحرمین بلندتر می‌شود و مشتاقان زیارت شش‌گوشه ضریح امام حسین(ع) در تب و تاب عزیمت به سفری معنوی هستند اما هر سفری آدابی دارد که اگر رعایت شود حلاوت این زیارت را دوچندان ‌می کند. آنها که تجربه پیاده‌روی اربعین دارند، می‌دانند که دانستن یک سری نکات پیش از سفر اربعین ضروری است چرا که زیارت اباعبدالله در ایام اربعین به دلیل شرایط خاص و ویژه‌ای که دارد، کاملاً متفاوت با زیارت در ایام دیگر سال است.

هر‌2ساعت پیاده روی‌15‌دقیقه استراحت
دکتر آرزو دهقانی متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گرمای بیش از حد هوا در سال‌جاری و طولانی بودن پیاده‌روی اربعین می‌تواند برخی مشکلات را برای زائران حسینی ایجاد کند، گفت: دانستن، رعایت نکات بهداشتی و خودمراقبتی در این سفر معنوی طی کردن این مسیر را برای زائران هموارتر و سلامت آنها را تضمین خواهد کرد، به طوری که زائرین عزیز باید در طول زمان پیاده‌روی در فواصل منظم استراحت کنند. پیشنهاد می‌شود به ازای هر‌2 ساعت پیاده روی 15‌دقیقه استراحت در برنامه داشته باشند.
وی ادامه داد: حتماً در شروع روز از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و از مواجهه طولانی مدت با آفتاب خودداری کنند. همچنین برای حفاظت خود در برابر آفتاب و نور شدید خورشید بهتر است از عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار، لباس مناسب، آزاد و با الیاف نخی استفاده کنند.

تشنگی نشانه گرمازدگی نیست
دکتر دهقانی به گرمازدگی در مسیر پیاده‌روی حسینی هم اشاره کرده و گفت: یکی دیگر از معضلات گرمای هوا، بروز گرمازدگی در زائرین است. بهتر است در ساعات بسیار گرم در موکب‌ها استراحت کرده و پیاده روی را به ساعات خنک اول صبح، عصر و شب موکول کرد. حتماً باید در طول پیاده روی مایعات کافی بنوشند.
متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آبی که در این مسیر نوشیده می‌شود هم گفت: حتماً باید از آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی و تصفیه شده استفاده شود. لازم است زائران در طول مسیر از لیوان شخصی یا یک بار مصرف استفاده کنند و به هیچ عنوان از آب‌های موجود در ظرف‌های روباز و ظروف مشترک استفاده نشود. حتی‌الامکان از نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار استفاده نشود، زائران باید به این نکته توجه کنند که تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست. ادرار کم حجم و پررنگ نشان می‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز است.
به گفته وی، در صورتی که افراد دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس شدند، باید هر چه سریعتر به مرکز درمانی یا واحدهای اورژانس در مسیر پیاده‌روی مراجعه کنند.

ماست و دوغ محلی در مسیر پیاده‌روی نخورید
دکتر دهقانی با بیان اینکه برای رعایت بهداشت فردی، باید به طور منظم دست‌ها با آب و صابون شسته شود، افزود: همچنین می‌توان از ژل‌های ضد عفونی کننده و دستمال مرطوب نیز استفاده کرد. زائران حسینی می‌توانند در بین مسیر از غذاهای پخته شده که تازه و گرم هستند و میوه‌هایی که قابل پوست‌گیری بوده، استفاده کنند.
این متخصص توصیه کرد: از مصرف سالاد و سبزیجات، ماهی، لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهای دارای سس و کشک، خودداری شود چه در طول مسیر و چه در مقصد. افراد باید از دوغ و ماست پاستوریزه و بسته‌بندی شده استفاده کنند و از مصرف دوغ و ماست محلی به علت احتمال ایجاد بیماری خودداری کنند.

احتمال مسمومیت با غذاهای کنسروی
متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تأکید بر خوردن غذاهای تازه و آبکی در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: بوتولیسم یا مسمومیت به وسیله خوردن کنسروها یک بیماری فلج‌کننده است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود به همین دلیل در صورت مصرف غذاهای کنسرو شده، حتماً باید آن را قبل از مصرف 20 دقیقه جوشاند و سپس مصرف کنید و توجه داشته باشید قوطی کنسروهایی که دارای درب برآمده هستند و یا نشت مواد غذایی دارند باید دور انداخته شوند چرا که می‌تواند فرد را دچار مسمومیت کند که از نشانه‌های آن می‌توان به دو‌بینى، دید بلورى، افتادگى پلک‌ها، صحبت‌هاى درهم و نامشخص، اشکال در بلع، خشکى دهان و ضعف عضلانى اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی