صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

گزارش « ایران» از رویداد آیینی «محرم شهر» در تهران

سفر معنــــــــــــــــــــوی از قلب تهران

مهسا قوی قلب
خبرنگار

این روزها که همه دل‌ها روانه کربلاست، بسیاری از عاشقان حضرت دوست، امام حسین(ع) دل‌هایشان در بین‌الحرمین است، اما سعادت حضور در محضر دوست و زیارت آن گنبدطلایی آرامبخش را ندارند؛ با این همه سعی شده تا برای این دسته از وفادارانی که تا آخرین نفس در رکاب شهید کربلا هستند، فضایی عرفانی و مذهبی برای عزاداری‌های شبانه فراهم شود. در میدان آزادی تهران محرم شهری به راه افتاده تا در آنجا با نیت حضور در بارگاه ملکوتی و گنبد طلایی در حالی که قلبت را روانه کربلا کرده‌ای اشک ریزان برای امام جانت زاری کنی.
دومین رویداد آیینی محرم شهر در حالی در تهران به راه افتاده که میدان آزادی میزبان کشتی سفینه النجاه حسینی است. در این مکان محلی نیز برای صدور گذرنامه اربعین فعال است.
مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره دومین سال از رویداد آیینی «محرم شهر» با اشاره به اینکه «محرم شهر»، رویدادی آیینی حماسی همراه با خلاقیت هنری است و تلاش دارد مراسم عزاداری سیدالشهدا را در دهه سوم ماه محرم و دهه اول ماه صفر زنده نگه دارد، می‌گوید: فضای شهر تهران با این رویداد امام حسینی شده است. در دهه اول و دوم ماه محرم برنامه‌های متمرکزی برای مراسم عزای امام حسین علیه السلام برگزار شد اما در روزهای بعدی، این فضا آرام آرام کمرنگ‌تر می‌شود. طراحی محرم شهر به گونه‌ای انجام شده که خلأهای موجود در این ایام را جبران و شهروندان تهرانی را به حال و هوای اربعین و سفر کربلا نزدیک کند.
او در ادامه می‌افزاید: این رویداد سال گذشته برای نخستین بار به مدت 19 شب همراه با استقرار کشتی «سفینه النجاه حسینی» در میدان آزادی برگزار شد. علاوه براین، غرفه‌های متعددی از جمله صدور گذرنامه اربعین، خدمات اجتماعی، نمایشگاه ملزومات اربعینی و موکب‌های پذیرایی به ارائه خدمات به مردم پرداختند.
این رویداد در نهایت با برگزاری آیین بدرقه زائران اربعین به کار خود پایان داد و استقبال خوبی را شاهد بود. امسال نیز سعی شده با برپایی محرم شهر علاوه بر ایجاد فضای معنوی در شهر، نیازمندی‌های مردم برای سفر زیارتی اربعین را در سطح گسترده‌تری به آنها عرضه کنیم.
زیبایی‌نژاد از ساخت کشتی سفینه النجاه در ابعاد بزرگ‌تری خبر داد و گفت: کشتی سفینه النجاه حسینی امسال هم در میدان آزادی مستقر شده و پذیرای عموم مردم خواهد بود. این کشتی امسال در ابعادی بزرگ‌تر و در حدود 750 متر مربع ساخته شده تا افراد بیشتری بتوانند در آن حضور پیدا کنند. همچنین چایخانه حسینی مستقر در کشتی نیز فضای معنوی متفاوتی را فراهم کرده تا تداعی‌گر مراسم حضرت سیدالشهدا باشد.
او درخصوص صدور گذرنامه اربعین در این محل توضیح می‌دهد: با همکاری فراجا، سامانه برخط ثبت‌نام گذرنامه در میدان آزادی مستقر شده و به شهروندان تهرانی خدمات ارائه می‌کند. همچنین طی مذاکره با بانک‌های اصلی مقرر شد که خدمات ارز اربعینی در میدان آزادی به شهروندان ارائه شود. موضوع قابل توجه این است که بسیاری از این خدمات اداری که در میدان آزادی تدارک دیده شده بعد از ساعت کاری است و کسانی که در طول روز به دلیل مشغله نمی‌توانند امور اداری سفر کربلا را پیگیری کنند در این فضا چنین امکانی برایشان فراهم شده است.
 زیبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه براین، نمایشگاه ملزومات اربعینی همانند سال گذشته نیازمندی‌های شهروندان برای سفر به کربلای معلی را تأمین می‌کند و موکب‌های حسینی نیز به پذیرایی از میهمانان محرم شهر می‌پردازند. قصد داریم همه نیازمندی‌های تجهیزاتی و امکاناتی که یک زائر برای سفر به کربلای معلی در ایام اربعین نیاز دارد را در محرم شهر فراهم کرده و در دسترس او قرار دهیم.

وجه تمایز محرم شهر امسال با سال گذشته
او درباره وجه تمایز محرم شهر امسال با سال گذشته گفت: یکی از برنامه‌های نوآورانه امسال، برپایی خیمه «شهر کودکان حسینی» ویژه کودکان و نوجوانان است. همچنین جمعی از مداحان و سخنوران برجسته کشور و گروه‌های آیینی تعزیه و نمایش عاشورایی با حضور در استیج محرم شهر به برپایی مجلس سوگ حسینی می‌پردازند.
«خیمه یاری» نیز برنامه دیگری است که با هدف یاری رساندن به نیازمندان توسط سازمان خدمات شهری شهرداری تهران برپا شده است.
به گفته زیبایی‌نژاد، «محرم شهر» تا 23 مرداد از ساعت 18 الی 23 در میدان آزادی ادامه خواهد داشت.

 

بــــرش

برپایی «خیمه یاری» در محرم شهر
زیبایی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه امسال «خیمه یاری» در محرم شهر برپاشده، ادامه می‌دهد: در محرم شهر امسال موکب‌های مختلف و موضوع محور فعالیت دارند. به عنوان مثال شهر عزاداران و خیمه بچه‌های حسینی یکی از موکب‌هایی است که امسال اضافه شده است و در برنامه‌های آن از مداح‌هایی چون میثم مطیعی، محمد حسین پویانفر، محسن عراقی و... بهره می‌بریم. علاوه بر این امسال خیمه یاری نیز در محرم‌شهر برپاست، در این خیمه خیرین مناطق با هدف انجام کار اجتماعی و یاری رساندن به نیازمندان کنار یکدیگر جمع می‌شوند و در نهایت اتفاقات مثبتی چون آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و... با همراهی خیرین صورت می‌پذیرد. زیبایی‌نژاد در خصوص استقبال مردم می‌افزاید: بنابر آمار، استقبال شهروندان تهرانی از محرم‌شهر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، علاوه بر آن همانند سال گذشته امسال نیز مراسم بدرقه زوار اربعین حسینی ۲۵ مرداد ماه در محرم‌شهر برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی