صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

رسانه‌های عبری از موافقت امریکا برای حملات اسرائیل در غزه خبر دادند

حمایت نامیرا

آرزو نوروزجم
خبرنگار

قول و قرار قدیمی یانکی‌ها برای رفیق گرمابه و گلستان خودشان حرف دیروز و امروز نیست و چند ماهی می‌شود این رفاقت قدیمی پررنگ‌تر شده و آتش جنگی 10 ماهه در نوار غزه را شعله‌ورتر کرده است.
ایالات متحده به دنبال تشدید حملات اسرائیل علیه مردم غزه، تحت فشار زیادی از سوی مردم امریکا و حتی سایر نقاط جهان قرار گرفت که چتر حمایت خود را از سر اسرائیل جمع کند و رژیم صهیونیستی را متقاعد کند به این نسل‌کشی پایان دهد و این امکان را فراهم کند تا کمک‌های بشردوستانه راهی سرزمین‌های اشغالی شود.
با بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌های امریکا، دولت بایدن تصمیم گرفت فروش و تأمین تسلیحات برای رژیم صهونیستی را متوقف کند، اقدامی که اگر چه روی کاغذ مهر و امضا شد اما باقیمانده تسلیحات استفاده شده در غزه نشان می‌دهد همچنان سلاح‌های امریکایی در جنگ غزه حرف اول را می‌زنند.
از اکتبر 2023 و با شروع عملیات نظامی اسرائیل در غزه، تاکنون ادوات و تجهیزات نظامی زیادی مانند جنگنده‌های اف-۳۵، تانک، موتور خودروهای زرهی، خودروهای جنگی و هزاران تن تجهیزات نظامی از مبدأ ایالات متحده به مقصد اسرائیل بارگیری شده است. قرار برای از سر‌گیری ارسال تسلیحات نظامی حالا در شرایطی به روال قبل از قانون ممنوعیت ارسال سلاح بازگشته که عدم تمایل کابینه رژیم صهیونیستی برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا برای همه علنی شده و تقریباً هر روز خانواده اسرای اسرائیلی را برای اعتراض و تظاهرات به خیابان‌های تل‌آویو می‌کشاند یا هربار یکی از مقامات این رژیم از سمت خود استعفا می‌دهد.
با به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس و بد قلقی اسرائیلی‌ها، به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس در تهران هم صدای شریک سیاسی نتانیاهو را درآورد تا جایی که نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: بایدن در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با بنیامین نتانیاهو ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس روز چهارشنبه در ایران را «بدموقع بود» دانسته و با عصبانیت به نخست‌وزیر اسرائیل گفته به من چرندیات تحویل نده.
عصبانیت بایدن درست زمانی که امریکا امیدوار بود گام آخر مذاکرات قرارداد آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها است اتفاق افتاد، اما تأثیر زیادی بر موضوع نداشت، حالا منابع رسانه‌ای عبری از تعهد دولت امریکا به کابینه رژیم صهیونیستی برای ادامه قتل‌عام و نسل‌کشی در نوار غزه پرده برداشتند.
البته برخی دیگر هم تعلل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای مذاکرات آتش‌بس و توافق با حماس انتظار بنیامین نتانیاهو برای دریافت تعهد کتبی از سوی دولت امریکا برای ادامه جنگ می‌دانند، حالا آنگونه که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت فاش کرده دولت امریکا به کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تعهد داده است که در صورت شکست دور دوم مذاکرات آتش‌بس، اسرائیلی‌ها از مشروعیت لازم برای ادامه جنگ برخوردار خواهند بود. یکشنبه شب نیز وزیر دفاع امریکا لوید آستین در تماس تلفنی با وزیر جنگ اسرائیل یوآو گالانت بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.
این در حالی است که به گزارش رسانه‌های امریکایی، از زمان آغاز جنگ غزه، دولت امریکا حداقل ۱۴۰۰۰ بمب MK-۸۴ و ۳۰۰۰ موشک هوا به زمین هدایت شونده دقیق هلفایر(Hellfire)، ۱۰۰۰ بمب ضد استحکامات و ۲۶۰۰ بمب با قطر کوچک را به همراه سایر مهمات به اراضی اشغالی فلسطین انتقال داده است.
چند روز پیش هم چندین سناتور جمهوری‌خواه درنامه‌ای از جو بایدن خواستند تا قانون لغو فروش تسلیحات به اسرائیل را لغو کند، هنوز جوهر این نامه‌نگاری‌ها خشک نشده روزنامه «اسرائیل هیوم» از موافقت امریکا با ارسال بمب‌های نیم تنی از نوع Mk۸۳ به رژیم صهیونیستی خبر داد. این روزنامه عبری زبان نوشت: ایالات متحده با ارسال بمب‌های نیم تنی از نوع Mk۸۳ به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.
حالا همه چیز دست به دست هم داده تا اوضاع آنگونه که کابینه رژیم صهیونیستی می‌خواهد رقم بخورد، از موافقت امریکا برای ادامه حملات به نوار غزه گرفته تا ارسال تسلیحات جنگی برای تشدید جنگ، اما میان این توافق دوستانه خبری از آزادی اسرای اسرائیلی که در دست حماس هستند نیست، از سویی دیگر اسرائیل تلاش می‌کند حمایت دولت بایدن را داشته باشد تا از تهدیدات ایران جان سالم به در ببرد، چراغ سبزی که کم‌سو شده اما هرگز خاموش نشده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی