صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک تأکید کرد

برخورد با کودکستان‌های دارای شهریه غیرمتعارف

بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش آیین‌نامه «تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» را برای اجرا به تمام مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. براساس این آیین‌نامه که به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت اوان کودکی ابلاغ شده بود، حداکثر سرانه شهریه برای هر کودکستان در هر سال تحصیلی - تربیتی براساس عناصری از قبیل اجاره بهای ملک، هزینه‌های نیروی انسانی، استهلاک دارایی‌های قابل استهلاک، هزینه‌های مصرفی و... محاسبه خواهد شد. هرچند انتظار می‌رفت با ابلاغ آیین‌نامه، وضعیت بی‌سر و سامان شهریه کودکستان‌ها سروسامان پیدا کند اما همچنان شاهد شهریه‌هایی متفاوت در میان کودکستان‌های مختلف هستیم.

سمیه افشین فر
خبرنگار

شهریه‌ها براساس خدمات
تعیین می‌شود
مجتبی همتی‌فر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به این‌که شهریه مصوبی که به مدیران کودکستان‌ها اعلام می‌شود به ‌صورت کاملاً برخط و براساس مؤلفه‌هایی است که در نگهداری و تربیت کودکان رعایت می‌کنند، گفت: با توجه به این موضوع هیچ کودکستانی نمی‌تواند خارج از شهریه‌های مصوب، از والدین دریافتی غیرمتعارف داشته باشد.
وی ادامه داد: شهریه کودکستان‌ها براساس مصوبات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در «آیین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» آمده است، به‌صورت سالانه تعیین‌ و با شهریه‌های غیرمتعارف برخورد قانونی می‌شود.
همتی‌فر تأکید کرد: شهریه کودکستان‌ها بعد از بارگذاری مدارک در سامانه و بازدید کارشناس دادگستری از محیط کودکستان مشخص می‌شود. وی افزود: این مبلغ با در نظر گرفتن خدماتی که به والدین ارائه می‌دهند، امکانات آموزشی و نگهداری و رفاهیاتی که برای نگهداری کودکان دارد از جمله تعداد مربیان و نیروهایی که به خدمت گرفته شده، تعیین می‌شود.

شهریه‌های زیادتر از نرخ مصوب توافقی است
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: شهریه مصوبی که به مدیران کودکستان‌ها اعلام می‌شود به‌صورت کاملاً برخط و براساس مؤلفه‌هایی است که در نگهداری و تربیت کودکان رعایت می‌کنند. هیچ کودکستانی نمی‌تواند خارج از شهریه‌های مصوب، از والدین دریافتی غیرمتعارف داشته باشد. وی با ارائه تعریفی از شهریه نامتعارف گفت: منظور از شهریه نامتعارف شهریه‌ای است که بیش از استانداردهای معرفی شده دریافت شود، گاهی خانواده‌ها هزینه سرویس، میان وعده، نوشت‌افزار و... را که توافقی است پای شهریه حساب می‌کنند و مثلاً می‌گویند ماهی ده میلیون تومان پرداخت می‌کنند در حالی‌که خدمات آموزشی جمعاً سه تا چهار میلیون است و بقیه هزینه‌ها، هزینه‌هایی است که خانواده‌ها در توافق با کودکستان پرداخت می‌کنند و به شکل عامیانه به آن شهریه می‌گویند. همتی‌فر با تأیید تفاوت شهریه در کودکستان‌های مختلف افزود: ممکن است دو کودکستان با فاصله کمی از یکدیگر، شهریه متفاوتی داشته باشند که ناشی از ارائه خدمات توسط کودکستان‌هاست. سال گذشته شهریه مجاز کودکستان‌ها را که مصوب شده بود در سامانه« کودکستان یاب» گذاشتیم و امسال هم پس از محاسبه شهریه، نرخ مصوب اعلام و در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه «کودکستان‌یاب»، اسامی کودکستان‌ها و میزان شهریه مصوب آنها را مشاهده کرده و بنا به تمکن مالی که دارند، کودکستان را انتخاب کنند.

شکوا سامانه‌ای برای شکایات
از تخلفات کودکستان‌ها
 رئیس سازمان تعلیم و تربیت با تأکید براینکه اگر والدین در موضوع شهریه و عدم رعایت ضوابط  شکایاتی از کودکستان‌ها داشته باشند، می‌توانند شکایات خود را در سامانه شکوا در سایت سازمان به نشانیsmttk.gov.ir ثبت کنند، گفت: شکایت‌های سامانه شکوا توسط واحدهای استانی و ستاد پیگیری خواهد شد.

 

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از «اختتامیه سومین گام یارستان کودکستان و همچنین اختتامیه نخستین جشنواره ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک»» در تاریخ 17 مرداد 1403 با شعار «کودکی مهم است» خبر داد. نمایشگاه دستاوردهای سه سال گذشته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اعلام برگزیدگان و تقدیر از برترین‌های سومین گام یارستان کودکستان و اعطای جوایز، نشست‌های تخصصی در حوزه اوان کودکی با حضور کارشناسان و متخصصان، رونمایی از نشان اعتماد توتک: معرفی و رونمایی از نشان جدید اعتماد در حوزه کودک، نمایشگاه هم‌افزایی محصولات یارستان کودکستان، نمایشگاه صد سال گذشته کودکی ایران (بازنمایی و مرور تاریخچه کودکی در ایران در طول یک قرن گذشته) از بخش‌های مختلف این رویداد است.
این رویداد در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در تهران خیابان حجاب، برگزار می‌شود و حضور درآن، برای عموم آزاد است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی