صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

مراحل دریافت سند ازدواج الکترونیکی

طبق شیوه‌نامه بهره‌برداری از دفتر الکترونیک ازدواج نحوه ثبت الکترونیکی ازدواج در دفاتر الکترونیک ازدواج و دریافت سند ازدواج الکترونیکی به این ترتیب است:

 مراجعه زوجین به دفتر رسمی ازدواج
 تنظیم سند ازدواج در سامانه ثبت و اخذ شناسه یکتا توسط سردفتر رسمی ازدواج و چاپ نسخه پشتیبان
 اخذ امضای زوجین و شهود واقعه ازدواج (در موارد لزوم اخذ امضای معتمد) توسط سردفتر در نسخه پشتیبان جهت ثبت در دفتر الکترونیک
 اخذ اثر انگشت سبابه دست راست زوجین و شهود توسط سردفتر و ثبت در دفتر الکترونیک ازدواج در صورتی که امکان اخذ اثر انگشت سبابه دست راست وجود نداشت با ذکر علت، اثر انگشت یکی دیگر از انگشتان دو دست شخص مطابق آنچه در سامانه آمده است.
 در صورتی که امکان اخذ هیچ یک از آثار انگشت دو دست شخص فراهم نباشد، اثر انگشت پای شخص می‌تواند جایگزین اثر انگشت دست‌ها شود. در صورت عدم امکان این مورد باید اطلاعات و اثر انگشت فرد معتمدی که توسط شخص معرفی می‌شود در دفتر الکترونیک ثبت شود.
 اخذ امضا و اثر انگشت اشخاص باید در محل دفترخانه انجام شود اما در مورد افراد زندانی و بیمار طبق قوانین و مقررات خاص آنها اقدام خواهد شد.
 در صورت وجود نقص‌هایی مانند  عدم درج اطلاعات اشخاص برای اخذ اثر انگشت یا لزوم حذف و اضافه در مورد اشخاص مرتبط  یا مفاد سند پس از اخذ شناسه یکتا، سردفتر باید اقدام به بی‌اثر کردن شناسه این سند در سامانه نماید و شناسه جدید دریافت کند.
 بعد از طی مراحل و تکمیل سند ازدواج به صورت الکترونیکی، سردفتر باید سند تک برگ به همراه شناسه یکتای آن را جهت مشاهده سند در «سامانه ثبت من» به زوجین تحویل دهد. نسخه پشتیبان دریافت شده سند ازدواج از سامانه به صورت جلد شده در دفترخانه نگهداری می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی