صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

بازار سیمان در آستانه تثبیت

تولید سیمان افزایشی خواهد شد

یکی از کالاهای راهبردی در کشور سیمان است. ایران چند سالی است که در این کالا به خودکفایی رسیده و اکنون سعی بر این است که این بی‌نیازی به دست آمده برای سال‌های آتی ادامه پیدا کند. این صنعت در فصل تابستان با بحران‌هایی به جهت قطعی برق روبه‌رو می‌شود اما آنگونه که برنامه‌ریزی شده قرار است نیروگاه‌های  کوچک و بزرگ مقیاس برای تأمین مصارف انرژی در صنعت سیمان ایجاد شود تا ضمن تأمین برق مورد نیاز،‌ صنعت سیمان کشور در شرایط افول قرار نگیرد و رشد تولید مستمر باشد به گونه‌ای که ایران بتواند در آینده‌ای نزدیک یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیمان شود.

افزایش 20 درصدی
حمید فرمانی،‌ رئیس سندیکای کارفرمایی صنعت سیمان گفت: در هفته جاری با افزایش ۲۰ درصدی عرضه سیمان، بازار تثبیت خواهد شد و مشکلی در تأمین این کالای راهبردی تا پایان تابستان نخواهیم داشت.
او با بیان اینکه همزمان با تأمین انرژی مناسب برق در فصل تابستان، عرضه سیمان متناسب با نیاز بازار ادامه دارد و بازار در آرامش است،‌ افزود: علاوه بر عرضه روزانه برای افزایش اطمینان بازار، عرضه سلف هم در دستور کار قرار خواهد گرفت تا شاهد وفور سیمان در بازار باشیم.
فرمانی با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا، بیان‌ داشت: هر متقاضی سیمان می‌تواند با حضور در بورس کالا، سیمان مورد نیاز خود را تهیه کند و عرضه‌ها بیشتر از تقاضا خواهد بود. در سه سال گذشته با تزریق انرژی مناسب، بازار سیمان افزایش قیمت ناشی از محدودیت عرضه را شاهد نبوده و اتفاقات تابستان ۱۴۰۰ دیگر تکرار نشد.
همچنین یکی از موضوعاتی که کارشناسان و فعالان اقتصادی بر آن تأکید دارند،‌ افزایش تولید سیمان در سال‌های آتی و توجه مضاعف دولت چهاردهم به این حوزه است.

الزام توسعه نیروگاه‌های برق
حسین یارمحمدی از کارشناسان صنعت سیمان درباره وضعیت تولید سیمان به «ایران» گفت: تولید سیمان و مصرف آن نشان از توسعه‌یافتگی و اجرای پروژه‌های عمرانی دارد. هر کشوری که مصرف سیمان بیشتری داشته باشد یعنی توانسته برنامه‌های توسعه‌ای خود را به مرحله اجرا برساند و این امر در مورد کشورهای در حال توسعه،‌ نماد پیشرفت است. از آنجا که ایران پروژه‌های عمرانی زیادی دارد، تولید سیمان باید در اولویت فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد. از سویی کشورهای همسایه ایران چون عراق،‌ افغانستان و ... برای بازسازی کشورشان نیاز به سیمان دارند لذا با افزایش تولید، می‌توان صادرات سیمان را هم دنبال کرد.
او یادآور شد: سیمان کالای بسیار مهمی است که ایران توانسته در آن به خودکفایی برسد لذا ضرورت دارد که در دولت چهاردهم به این صنعت توجه بیشتری شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات که در این خصوص باید دنبال شود،‌ ایجاد نیروگاه برای تأمین برق است. اگر واحدهای سیمانی برق داشته باشند،‌ روند تولید تحت هیچ شرایطی کاهش نخواهد یافت و همچنین سرمایه‌گذاران جدید تمایل و رغبت برای سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.
در حال حاضر سیمان ایران به ۲۵ کشور دنیا از جمله عراق، کویت، افغانستان، پاکستان و سوریه صادر می‌شود اما این تعداد کشور، قابلیت اضافه شدن دارد. سال گذشته حدود 14 میلیون تن سیمان و در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمارها، ۱۳ میلیون تن سیمان صادر شده است. کارشناسان اعتقاد دارند در سال جاری می‌توان بیش از 16 میلیون تن سیمان به کشورهای یاد شده و حتی کشورهای آفریقایی صادر کرد.
چندی پیش علی‌اکبر الوندیان،‌ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ میلیون تن مصرف داخل کشور است، تصریح کرد: ظرفیت تولید سیمان ۹۰ میلیون تن در سال است، ضمن اینکه ۱۳ پروژه نیمه‌تمام در این حوزه وجود دارد که اگر به بهره‌برداری برسد حدود 8 میلیون و ۸۰۰  تن به ظرفیت سیمان سفید کشور اضافه خواهد شد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه اکنون به رتبه ششم جهان در تولید سیمان رسیده‌ایم، اعلام کرد: اکنون صنعت سیمان قابلیت تولید ۱۲ نوع سیمان را دارد. همچنین با لحاظ کردن رده‌های مقاومتی و درصدهای افزودنی تعداد ۵۵ محصول استاندارد ملی ایران در این صنعت ثبت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی