صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

با افزایش بیش از 200 هزار نفری تعداد شاغلان نسبت به بهار 98 محقق شد

اشتغالزایی 24 میلیون و 745 هزار نفری

سرانجام میزان اشتغالزایی کشور در بهار امسال به بالای 24 میلیون و 700 هزار نفر رسید که این تعداد شاغل برای نخستین بار 200 هزار نفر بیشتر از سه ماه نخست 1398 و پیش از دوران همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که میزان مشارکت نیز به بالای 41 درصد افزایش یافته است. موضوعی که بهبود فضای اشتغال کشور را تداعی می‌کند.
طبق گزارش مرکز آمار از بازار کار بهار سال 1403، تعداد شاغلان در این مقطع زمانی به 24 میلیون و 745 هزار نفر رسیده که در مقایسه با فصول بهاری سال‌های گذشته بیشترین تعداد شغل را داشته است. آخرین فصلی که بیشترین شغل در بین فصول بهاری از سال 1384 تا همین بهار امسال به ثبت رسیده بود، بهار سال 1398 بود. در این فصل تعداد شاغلان به 24 میلیون و 500 هزار نفر رسیده بود.
روند اشتغالزایی در فصل‌های بهاری تا بهار سال 1399 ادامه داشته است، اما در زمستان سال 1398 و در پی همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از فرصت‌های شغلی به خصوص در حوزه خدمات از بین رفت. در این همه‌گیری بیش از یک میلیون و 600 هزار فرصت شغلی نابود شد.
با انجام واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن تب همه‌گیری ویروس کرونا، بار دیگر اشتغالزایی روند رو به رشد خود را بازیافت اما در این دو سه سال اخیر نتوانسته بود رکورد 24 میلیون و 500 هزار نفر را بشکند که این امر در بهار سال 1398 رخ داد و تعداد شاغلان از مرز دو میلیون و 700 هزار نفر عبور کرد و در کانال دو میلیون و 745 هزار نفر تثبیت شد.
به بیانی دیگر، تعداد شاغلان در فاصله بهار سال 1398 تا بهار سال 1403، به میزان یک درصد با رشد مواجه شده است و در این فاصله نیز میزان مشارکت‌کنندگان در اقتصاد کشور هم به 41.2 درصد افزایش یافت.
در بهار امسال، 26 میلیون و 820 هزار نفر جمعیت فعال کشور را تشکیل داده‌اند. جمعیت فعال یا همان تعداد مشارکت‌کنندگان اقتصادی، همان جمعیتی هستند که یا شاغل بوده یا اینکه به دنبال کار هستند. آنهایی که دنبال کار هستند جمعیت بیکار را تشکیل می‌دهند. دراین فصل تعداد بیکاران دو میلیون و 74 هزار نفر بوده است.
در بهار امسال، تعداد شاغلان حدود 12 برابر تعداد بیکاران بوده است و میزان نرخ اشتغال نیز 4.9 برابر نرخ بیکاری بوده است. نرخ بیکاری در بهار سال‌جاری 7.7 درصد بوده و نرخ اشتغال نیز 38 درصد برآورد شده است.

اشتغال در بخش‌های سه‌گانه
در بهار سال‌جاری نیز منهای بخش کشاورزی، اشتغال در بخش‌های صنعت و خدمات نیز بهبود یافته و با رشد همراه شده است. نشان به آن نشان که در بهار سال‌جاری، تعداد شاغلان صنعتی از مرز هشت میلیون و 170 هزار نفر عبور کردند و شاغلان بخش خدمات نیز به مرز 13 میلیون نفر نزدیک شدند و در کانال 12 میلیون و 961 هزار نفر به پایداری رسیدند. اما اشتغال در بخش کشاورزی همچنان روند نزولی خود را طی می‌کند که این موضوع به عوامل مختلفی وابسته است. هر چه باشد خشکسالی چندین ساله و کم‌آبی در کنار نحوه توزیع نامناسب محصولات کشاورزی از عوامل اثرگذار کاهش اشتغال در بخش کشاورزی بوده است. دراین فصل تعداد شاغلان کشاورزی  به سه میلیون و 595 هزار نفر بالغ شده است.

مقایسه اشتغال بهاری
در بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به بهار سال ۱۴۰۲، تعداد بیکاران با کاهش ۴.۱ درصدی مواجه بوده است. در این بازه زمانی تعداد بیکاران به کمتر از ۲ میلیون و ۷۵ هزار نفر رسیده است.
دراین فصل نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری با کاهش ۱۳.۵ درصدی و نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با افت ۹.۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
برپایه گزارش آماری بازار کار در بهار سال ۱۴۰۳ تعداد شاغلان بهاری حدود ۱۲ برابر بیکاران بوده است. در سه ماهه اول سال‌جاری تعداد شاغلان بهاری همان‌طور که ذکر شد، ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر بوده و بیکاران نیز به ۲ میلیون و ۷۴ هزار نفر کاهش یافته بود.

جستجو
آرشیو تاریخی