صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

گروه های نژادپرست انگلیسی به بهانه اعتراض به قتل سه کودک، حملات علیه مسلمانان را تشدید کردند

جزیره در هرج و مرج

 امیر فرشباف
خبرنگار


ناآرامی‌ها در انگلیس و ایرلند شمالی به دنبال حمله یک نوجوان با چاقو به یک مدرسه تابستانی کودکان در حال گسترش است و رسانه‌های محلی از بازداشت دست‌کم 100 نفر در سراسر این دو کشور و افزایش تدابیر امنیتی خبر می‌دهند. معترضان که عمدتاً عضو گروه‌های راستگرای افراطی هستند، ملیت روآندایی ضارب را بهانه‌ای برای اقدامات خشونت‌بار علیه مسلمانان و مهاجران و تخریب اموال عمومی کردند. آنان با پرتاب بطری‌های آبجو و آجر به سمت نیروهای امنیتی و آتش زدن چند خودرو با پلیس درگیر شدند.
به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که پلیس انگلیس منتشر کرد، به تخریب و غارت فروشگاه‌ها و آتش زدن یک کتابخانه در لیورپول و مجروح کردن چندین نیروی پلیس اشاره شده است.
هفته گذشته یک نوجوان ۱۷ ساله به نام «اکسل روداکوبانا» با چاقو به یک مدرسه تابستانی کودکان در ساوت‌پورت انگلیس حمله کرد و سه دختر خردسال 6 تا 9 ساله را به قتل رساند و چند نفر دیگر را مجروح کرد.
در پی انتشار شایعه «پناهجو» بودن ضارب، جریان‌های راستگرای افراطی حملات علیه مهاجران و مسلمانان را با سر دادن شعارهای نژادپرستانه و حمله به مساجد آغاز کردند. به دنبال انتشار این شایعه پلیس انگلیس مجبور به افشای هویت قاتل شد و اعلام کرد که او زاده کاردیف در ولز و ساکن روستای «بنکس» در نزدیک ساوت‌پورت است و پدر و مادری روآندایی دارد.
 
تشدید قوانین علیه «اوباش متحرک»
در پاسخ به اقدامات راستگرایان، کر استارمر، نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب چپگرای کارگر، یک برنامه ملی جدید را برای کمک به سرکوب «گروه‌های خشن» اعلام کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، او گفت: «اینها اراذل و اوباش متحرک هستند و از جامعه‌ای به جامعه دیگر می‌روند و ما هم باید در پاسخ، پلیسی داشته باشیم که بتواند همین کار را انجام دهد.» او همچنین محتواهای خشونت‌آمیز را که به وضوح در فضای مجازی منتشر شده است، محکوم کرد. استارمر افزود: ما تمام اقدامات لازم را برای حفظ امنیت خیابان‌ها انجام خواهیم داد.
خانم ایوت کوپر، وزیر کشور کابینه استارمر نیز اواخر روز شنبه گفت: «خشونت جنایی اوباش در خیابان‌های ما قابل تحمل نخواهد بود.» به گزارش گاردین، او افزود: نیروهای پلیس برای مجازات شدید کسانی که آشوب جنایی ایجاد می‌کنند، از حمایت کامل من برخوردارند.»
همچنین نائومی لانگ، وزیر دادگستری ایرلند شمالی هم اعلام کرد که در ایرلند شمالی جایی برای بیگانه هراسی، نژادپرستی و اسلام‌هراسی وجود ندارد.
به گزارش گاردین، خانم لانگ از «خدمات پلیس ایرلند شمالی به دلیل واکنش آنها به اغتشاشات» در بلفاست در روز شنبه قدردانی کرد.
او گفت: من خشونتی را که دیروز در خیابان‌های بلفاست دیدم، کاملاً محکوم می‌کنم. این تظاهرات توسط افرادی با انگیزه ایجاد ترس و تفرقه سازماندهی شده بود. آنها هیچ توجهی به زیست انسان‌ها ندارند و تمرکز خود را بر انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کننده با هدف ایجاد شکاف اجتماعی معطوف کرده‌اند.
وی افزود: در جامعه ما جایی برای نفرت وجود ندارد: برای بیگانه‌هراسی، نژادپرستی و اسلام‌هراسی؛ همچنین جایی برای ارعاب و عدم تحمل نمی‌تواند باشد.
طبق این گزارش، شهردار لیورپول نیز افرادی که دو شب پیش یک کتابخانه را به آتش کشیدند محکوم کرد و آنها را اراذل و اوباش خواند. پلیس این منطقه گفت که آشوبگران سعی کردند از دسترسی آتش‌نشانان به محل حادثه جلوگیری کنند.

 

برش

تشدید هراس‌افکنی علیه مسلمانان
روزنامه گاردین در گزارش دیگری به نقل از یک مؤسسه ضدنژادپرستی از تشدید هراس‌افکنی جریان‌های راست افراطی در انگلیس علیه مسلمانان خبر داد.
مؤسسه غیردولتی Tell Mama روز یکشنبه اعلام کرد که افزایش فعالیت‌های راستگرایان افراطی در هفته گذشته منجر به افزایش پنج برابری تهدیدات علیه مسلمانان و بروز اقداماتی مانند تجاوز به عنف و قتل و افزایش سه برابری جرایم ناشی از نفرت شده است.
براساس تحلیل اولیه Tell Mama که شکایات ناشی از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان را پیگیری می‌کند، افزایش ترسی که مسلمانان تجربه کرده‌اند، مستقیماً با اقدامات راست افراطی و انتشار اطلاعات گمراه کننده توسط ایشان مرتبط است.
به گفته این مؤسسه خیریه، در مجموع 10 مسجد، از جمله عبادتگاه‌های اسلامی در ساوت‌پورت، لیورپول و ‌هارتل‌پول، با حملات یا تهدیدهایی مواجه شده‌اند.
این مؤسسه خیریه می‌افزاید: مردم آنقدر ترسیده‌اند که نمی‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند، زنانی که پوشش‌هایی مانند حجاب بر سر دارند، در خیابان با تهدیداتی روبه‌رو هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی