نشست خبری نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان برگزار شد

ویترینی مستقل برای کتاب‌های کودک و نوجوان

فرهنگی/ نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان با جدا شدن از جایزه کتاب سال پا به عرصه وجود گذاشته و برای اولین بار، جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب‌ کودک و نوجوان در سه بخش خردسال، کودک و نوجوان برگزار می‌شود. این جشنواره یک سال در سطح ملی و سال دیگر در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد. طبق فراخوان این جشنواره که نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال منتشر شد ناشران، شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و تصویرگران این حوزه تا نیمه خرداد فرصت حضور در این رویداد را داشتند. روز گذشته نامزدهای نخستین دوره این جشنواره در قالب نشست خبری معرفی شدند و طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست قرار است در آیین اختتامیه که چهارشنبه ۱۷ مرداد در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، برگزیدگان معرفی شوند.

ضرورت برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان
در این نشست خبری که توسط خانه کتاب و ادبیات در سرای اهل قلم برگزار شد، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات، محمد حمزه‌زاده دبیر علمی جشنواره به ارائه نکاتی پرداختند. رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: «قبلاً نیز رشته‌هایی داشتیم که از کتاب سال منفک شدند، مثل جشنواره شعر، جایزه ادبی جلال آل احمد که به حوزه داستان پرداخت. امروز هم جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان را داریم که از کتاب سال جدا شده و به صورت تخصصی به این مقوله می‌پردازد. در حوزه آمارها، در طول سالیان مختلف برگزاری نمایشگاه، حوزه ناشران آموزشی و کمک آموزشی به واسطه قیمت کتاب‌ها معمولاً در صدر جدول ریالی قرار داشتند و صدر جدول تعدادی در اختیار ناشران کودک و نوجوان بود. اما در دوره گذشته ناشران کودک و نوجوان صدر جدول ریالی را هم در اختیار گرفتند و این مسأله ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی را علنی کرد.»
به گفته رمضانی در کنار جشنواره کودک و نوجوان بخشی برای ارائه تحلیل‌ها در این حوزه اختصاص یافته است، نمایش آثار برتر تولید شده و آموزش جهت تربیت شعرا و نویسندگان از جمله بخش‌های جانبی این جشنواره نوپاست.
سهم بالای بانوان
حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات در ادامه این نشست، آمار و اطلاعاتی درباره آثار متقاضی حضور در جشنواره ارائه کرد. به گفته او، در بخش شعر ۲۲۵ کتاب، بخش داستان کوتاه ۲۱۲۵ کتاب، بخش داستان بلند و رمان ۱۶۰ کتاب، کلیات ۵۵۶ کتاب، پژوهش ۴۰ کتاب و در مجموع ۳۱۰۶ کتاب در بخش تصویرگری مورد داوری قرار گرفتند. در کل ۷۴۶ ناشر در این دوره کتاب داشتند که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هشت و انتشارات مهرک با چهار کتاب بیشترین نامزدها را دارند. در میان شرکت‌کنندگان نیز بانوان سهم بیشتری را به خود اختصاص دادند.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های ادبیات کودک و نوجوان
محمد حمزه‌زاده، دبیر علمی این جشنواره نیز منفک شدن بخش کودک و نوجوان و برگزاری آن به صورت مستقل را آرزویی دیرینه عنوان کرد و گفت: «در جوایز کتاب سال سر آثار کودک و نوجوان بی‌کلاه می‌ماند؛ در جشنواره‌ای که کتابی چندهزار صفحه‌ای در بخش پژوهش دارد، توجهی به کتاب ۳۰-۴۰ صفحه‌ای داستان کودک و نوجوان نمی‌شود. این اشکال و قیاس مع‌الفارق بود که خدا را شکر رفع شد و این جشنواره راه‌اندازی شد. این رویداد خبر خوبی است، در حالی که مهم‌ترین سازمان‌های فعال در این حوزه کارهایشان کم و کمتر شده و شاید همین کارهای کم هم به اندازه کافی دیده نشدند.» او مفهوم جایزه در جشنواره را مترادف با راهنمایی و نشان دادن مسیر عنوان کرد و در ادامه درباره اهمیت و وسعت مخاطبان این حوزه گفت: «زبان کودکی بین‌المللی است و محدود به زبان فارسی، انگلیسی و عربی نیست. همچنین می‌توانیم محتوایی را که نویسندگان ما تولید می‌کنند به کشورهای مختلف بفرستیم و مخاطبانی در سراسر دنیا داشته باشیم و بازاری در این حوزه شکل بگیرد که نیازهای اقتصادی و تجاری حوزه کتاب کودک را هم پوشش دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی