گزارش «ایران» از نمایش‌هایی که این روزها میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد

از گرانی بلیت «نبرد رستم و سهراب» تا روایتی از برزخ در یک نمایش آیینی

گروه فرهنگی/ با آنکه تئاتر و اهالی‌اش در مقایسه با دیگر عرصه‌های هنر سروکار چندانی با حواشی ندارند، اما تئاترهای موزیکال به تازگی نقدهایی را متوجه این بخش از هنر کرده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به «نبرد رستم و سهراب» اشاره کرد که به گفته برخی منتقدان قیمت بالایی که برای بلیت‌های آن درنظر گرفته شده را بدعتی غلط در عرصه تئاتر می‌دانند. در گزارش امروز نگاهی به این نمایش و برخی از آثاری داریم که در سالن‌های نمایش به روی صحنه می‌روند.

تئاتر «نبرد رستم و سهراب» و حاشیه‌های پیش روی سازندگانش
تئاتر «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی و با برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی، پس از ماه‌ها از اعلام رسمی بالاخره میزبانی علاقه‌مندان را به عهده گرفته است. البته بهای بلیت‌های این نمایش سازندگان آن را با حاشیه‌هایی روبه‌رو کرده، آنچنان که برخی معتقدند این نمایش رکورد گرانی بلیت را از کنسرت‌های پاپ هم ربوده است. سری به سایت فروش این نمایش که بزنید، بهای بلیت آن بین ۵۹۰ تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان متغیر است. در این نمایش میدانی که در استادیوم بین‌المللی تنیس باشگاه انقلاب اجرا می‌شود، بازیگرانی همچون امیر آقایی، سینا مهراد، الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، بانیپال شومون، سیامک صفری، علی زند وکیلی و... ایفای نقش می‌کنند. در این نمایش بازیگران و چهره‌های مشهوری با گریم‌های سنگین و متفاوت بازی می‌کنند. حسین پارسایی که کارگردانی این کار را برعهده دارد به تازگی در واکنش به انتقادات مطرح شده به ایسنا گفته: «برای تماشاگرانی که از تمکن مالی کمتری برخوردار هستند، فرصت‌هایی فراهم کرده‌ایم که بجز صندلی‌های ۵۹۰ هزار تومانی، از صندلی‌های دیگری استفاده کنند و به‌زودی چندین سانس را در نظر می‌گیریم که این عزیزان بتوانند نمایش را ببینند. به هر حال چاره‌ای نداریم و اگر قیمت را پایین‌تر از این در نظر می‌گرفتیم، ضرر می‌کردیم و نمی‌توانستیم دستمزد عوامل گروه را که دستمزد عجیب و غریبی هم نیست، بپردازیم.» در خلاصه داستان این نمایش آمده: «سهراب سپاهی از تورانیان آماده کرده در جست‌و‌جوی پدرش رستم به مرز ایران لشکر کشیده و قصد دارد کاووس شاه را از تخت به زیر کشاند و رستم را بر تخت شاهی نشاند. اما تقدیر این گونه است تا تراژدی مرگ سهراب به دست پدرش رقم بخورد.»

آغاز شمارش معکوس برای پایان «نیوجرسی»
از حاشیه‌های تئاتر «نبرد رستم و سهراب» که بگذریم، سایر کارهای نمایشی که این روزها به روی صحنه می‌روند روزهای بی‌حاشیه‌ای را سپری می‌کنند. «نیوجرسی» یکی از همین نمایش‌هاست که چیزی به پایان اجرای آن نمانده؛ کاری به کارگردانی سعید دشتی و تهیه‌کنندگی آریان امیرخان که بعد از چهل اجرا، جمعه آخرین اجرای خود را در تماشاخانه ملک به روی صحنه می‌برد.
طبق اعلام دست‌اندرکاران تئاتر، تاکنون بیش از ۶ هزار نفر به تماشای نمایش «نیوجرسی» نشسته‌اند و طی هفته‌های آینده اجرای این نمایش در سایر شهرهای ایران آغاز خواهد شد. امیرحسین فتحی، مهتاب ثروتی، فاطمه مسعودی‌فر، محمد لاریان و میثم میرزایی گروه بازیگران «نیوجرسی» را تشکیل می‌دهند. در خلاصه داستان نمایش آمده است: «چیزی که نکشتت قوی‌ترت نمیکنه، عوضت می‌کنه!»

خوانش نمایشنامه «لایو» در خانه نمایش دا
جلسات نمایشنامه‌خوانی طی دهه‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جذب کرده‌اند که از تازه‌ترین آنها می‌توان به اجرای نمایشنامه «لایو» در خانه نمایش دا اشاره کرد. این نمایشنامه به نویسندگی محسن عظیمی، کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز و تهیه‌کنندگی پریناز عظیم‌پور 27مرداد ماه خوانش می‌شود. در خلاصه داستان «لایو» آمده است: «هیچ وقت به ظاهر آدم‌ها اطمینان نکن، توی دنیای واقعی هیچ‌کس اون چیزی نیست که در صفحات مجازی از خودش به من و تو نشون میده.»

اجرای «فصل خون» در تالار حافظ
نمایش «فصل خون» به کارگردانی اشکان اسکندری در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.
اجرای «فصل خون» به قلم ایوب آقاخانی، کارگردانی اشکان اسکندری و تهیه‌کنندگی مهدی سهرابی با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی از چهارشنبه ۱۷ مرداد در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. اشکان اسکندری، سالار مسیب‌زاده، سعیده عبائیان، زهرا نامور، محمد یوسفی، سوگند آریایی‌وثوق و فرزانه سادات هاشمیان بازیگرانی هستند که در «فصل خون» ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این نمایش آمده: «سرمشق من بیت حافظه! آقا برام یه چیزی نوشته که نه تو گفتی بهش، نه من! اونوقت هی میگه سرمشق خودتونو نوشتم... معلوم نیست از وقتی رفت توی نیزار چی شد. بیرون باده، باد پاییزه، ناخوشی میاره!»

تمدید میزبانی «وی اِی آر» از علاقه‌مندان
نمایش «وی اِی آر» به نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی‌نصر که قرار بود تا جمعه ۱۲ مرداد در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه باشد، برای یک هفته تمدید شد. امین زارع، حسین پرتوی، رامتین سلیمانی، امیرپوریا مسعودنیا و آرام نیک‌بین بازیگران این نمایش هستند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «درخت فقط یک تصویره نمیشه ازش بالا رفت.»

آغاز میزبانی نمایش «قضیه تفنگ چخوف» از سه‌شنبه
نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به نویسندگی احسان بدخشان و کارگردانی اشکان پیردل‌زنده اجراهای خود را از روز سه‌شنبه 16 مرداد، ساعت 20:30 در تئاتر هامون آغاز خواهد کرد. محمدعلی الحمد، مهران اکبری، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور، محمد معتضدی، پرستو الماس، یگانه منصوری، سیاوش کریما، سارا عزیزی، نیلان نکویی و درسا مهری بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه هستند. در خلاصه داستان «قضیه تفنگ چخوف» آمده است: «۹ تن از مشاهیر بزرگ جهان برای اولین‌بار در دنیای پس از مرگ باهم وارد مسابقه‌ای می‌شوند و...»

میزبانی نمایش آیینی «در انتظار» از 27 مرداد
نمایش آیینی «در انتظار» به نویسندگی و کارگردانی امیراحمد رحمتی با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید شده و تا ۲۷ مرداد ماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.  در این نمایش بازیگرانی همچون امید علیزاده، امیراحمد رحمتی، محمدحسین صفایی، سیدصالح طباطبایی و بهار وحیدی به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این نمایش روایتگر مردی به نام امید است که در اثر یک تصادف به کما می‌رود و روحش در دنیای برهوت سرگردان می‌شود و مکالمات او با اهالی برزخ به تغییر مسیر زندگی وی می‌انجامد.

آغاز اجراهای نمایش «خون‌مردگی» در سالن قشقایی
اجرای نمایش «خون‌مردگی» به نویسندگی محسن سنگ‌سفیدی و کارگردانی مهدی جلینی که به تازگی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است.
فائزه ‌گوهری‌پور، زهره ‌علوی، احسان ‌افچنگی، هادی ‌قلیچی‌پور، محمد ‌باقرآبادی، ندا ‌خورشیدی، رضا ‌رسولی‌پور و سید ‌محمدامین ‌قریشی بازیگران این نمایش هستند. این نمایش به زندگی زنی به نام ثریا ابراهیمی اشاره می‌کند که به مدت پنج سال در بخش مراقبت‌های ویژه یک بیمارستان است که به دلیل وخامت حال مورد آزمایش قرار می‌گیرد، نتیجه این آزمایش و پاسخی که در آزمایش مشاهده می‌کنند، پزشکان را بهت زده می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی