صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

فعالان صنعت لوازم خانگی پیشنهاد دادند

راه حل رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی

حدیث حدادی
خبرنگار


یکی از مشکلات مهمی که تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با آن مواجه هستند، مربوط به کالاهای قاچاق موجود در بازار است. کالاهایی که با قیمت‌های پایین در سطح شهر به‌وفور یافت می‌شود و مصرف‌کننده را به سمت استفاده از آنها سوق می‌دهد. اگرچه تاکنون برای جلوگیری از ورود این نوع کالاها به بازار اقدامات متعددی صورت گرفته، اما همچنان شاهد حضور این پدیده نامطلوب در بازار هستیم. براساس اعلام نظر فعالان صنف لوازم خانگی، برخی از اقدامات نه‌تنها موفق به کاهش مشکل قاچاق نشد، بلکه موانعی را برای بخش تولید ایجاد کرد.
 
الزام بازنگری در روند سامانه‌ها
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران به خبرنگار «ایران» گفت: یکی از مشکلاتی که فروشندگان لوازم خانگی با آن مواجه هستند، روند موجود سامانه‌های مختلف نظیر جامع تجارت و مؤدیان مالیاتی است که از دولت چهاردهم توقع داریم مشکلات مربوط به آنها را برطرف کند. رسالت اصلی این سامانه‌ها جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق و اجناس تقلبی است؛ اما در حال حاضر این سامانه‌ها با عملکردهای اشتباهی که دارند، بیشتر مانع فروش کالاهای داخلی شده‌اند. پازوکی افزود: در حال حاضر کالاهای قاچاق وارد انبارهای سازمان اموال تملیکی شده، پس از مدتی به فروش رسیده و در نهایت وارد چرخه عرضه می‌شوند. برای تغییر روند مذکور، بازگشت کالای قاچاق به کشور مبدأ یا امحای آن پیشنهاد می‌شود.
این فعال اقتصادی بیان داشت: بر‌اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا، برای شفاف‌سازی خرید و فروش کالا، ابتدا باید کارخانه‌ها فروش خود به بنکداران را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و بنکداران باید این خرید را تأیید کرده یا رد کنند. پس از آن باید فروشندگان سطح شهر، کد ملی مصرف‌کننده نهایی را دریافت کرده و در این سامانه ثبت کنند تا خروج کالا از انبار ثبت شود. اما در حال حاضر با توجه به سوءاستفاده‌ها و تخلفات مختلفی که با کد ملی صورت می‌گیرد، هشدارهایی درخصوص عدم ارائه آن به افراد ناشناس داده شده که به همین دلیل خریداران از ارائه کد ملی خود به فروشنده خودداری می‌کنند. بنابراین ثبت نهایی انجام نمی‌شود و بنکدار نمی‌تواند خروج کالا از انبار را ثبت کند و با انباشت محصول مواجه شده و سامانه قفل می‌شود. در چنین شرایطی بنکدار نمی‌تواند کالاهای مورد نیاز بازار را از کارخانه خریداری کند. پازوکی تأکید کرد: از دولت جدید تقاضا داریم کمیسیون تخصصی اصناف در ریاست‌جمهوری شکل گیرد تا علاوه بر اینکه اصناف در روند تدوین قوانین نقش داشته باشند، بتوانند مشکلات و موانع بخش خود را مطرح و از راهکارهای جمعی هم مطلع شوند.
 
راهبرد مدیریت واردات
حسین اسحاقی قائم‌مقام گروه صنعتی پاکشوما در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» خواستار تخصیص بموقع ارز برای فعالان صنعت لوازم خانگی شد و گفت: تولیدکنندگان این صنف تمایل دارند مواد اولیه خود را به غیر از بورس از سایر بازارها خریداری کنند تا رقابت سالم‌تری به‌وجود آید. علاوه بر این، نرخ‌گذاری از حالت دستوری خارج و قیمت محصولات به صورت رقابتی براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. بر این اساس، تولید توسعه یافته، همچنین افزایش کیفیت و کاهش قیمت لوازم خانگی محقق خواهد شد.
اسحاقی درخصوص واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، عنوان کرد: بزرگ‌ترین تولید کننده لوازم خانگی دنیا چین است که به‌جای قرار دادن محدودیت در واردات خود، تعرفه‌های گمرکی بالایی را برای این محصولات درنظر گرفته که همین امر منجر به افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی وارداتی شده است. چنین اقدامی موجب شده دولت درآمد قابل‌توجهی را از واردات کسب کند، زیرا واردات به‌صورت قاچاق نه‌تنها درآمدی برای دولت ندارد، بلکه تولید را نیز تخریب می‌کند. در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید کالاهای خارجی با قیمت بالا ندارند و اقدام به خرید تولیدات داخلی می‌کنند.
این فعال لوازم خانگی افزود: بنابراین اگر دولت چهاردهم به‌جای ایجاد محدودیت واردات لوازم خانگی، تعرفه گمرکی قابل‌توجهی را برای این محصولات درنظر گیرد، نه تنها حجم ورود کالای قاچاق کاهش پیدا می‌کند؛ بلکه کیفیت محصولات داخلی نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی