صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

آموزش محیط واقعی کار جمعیت غیرفعال را کاهش می‌دهد

رشد 68 درصدی مراکز مهارت‌آموزی حین کار

آموزش مهارت در فضای واقعی کار، یکی از گزاره‌های اصلی در ایجاد اشتغال مولد و فراهم کردن فرصت‌های شغلی جدید براساس نیازهای بازار کار با چشم‌انداز کاهش نرخ بیکاری است. استقبال کارفرماها و اشتغالزایی بالغ بر 80 درصد مهارت‌آموزان در این نوع آموزش، به گسترش مراکز پذیرنده آن در سه سال اخیر انجامیده است. چنانچه در این مدت مراکز آموزش در محیط واقعی کار با رشد 68 درصدی روبه‌رو شده‌اند. برطرف کردن برخی انتظارات کارفرماها در این نوع آموزش مثل دغدغه ضوابط قوانین کار و مالیات و... می‌تواند جمعیت غیرفعال را جذب بازار کار کرده و به رشد اقتصاد مولد کمک کند.
مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، طرحی است که همزمان با اشتغال نیروی فاقد مهارت در واحدهای تولید، زمینه مهارت‌آموزی در راستای ارتقای نیروی کار واحدهای تولیدی را نیز فراهم می‌کند.
به بیانی دیگر، طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار یکی از روش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است که در آن مهارت و شایستگی‌های موردنیاز در چهارچوب استانداردهای آموزشی همزمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمت از مربی به مهارت‌آموز انتقال می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقبال جمعیت غیرفعال کشور یا همان جمعیتی که نه شاغل و نه به دنبال کار هستند، به این طرح روی خوش نشان داده و موجب جذب این افراد شده است.
در کنار این موضوع، آموزش مهارت در محیط واقعی کار برای آموختن مفاهیم عملی و کاربردی مهارت‌های شغلی، مبنای آموزش مهارت در حین کار قرار گرفته و به صورت همزمان ارتباط با اشتغال و تولید مولد را مدنظر قرار داده است. بنابراین، آموزش مهارت در محیط واقعی کار، به کاهش جمعیت غیرفعال و رشد اقتصاد مولد با اشتغالزایی مولد منجر می‌شود.
براساس داده‌های ارائه شده از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تعداد واحدهای پذیرنده مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار از 45 هزار و 673 واحد کارگاهی به 77 هزار و 111 واحد در سه سال اخیر رسیده که نشان از رشد 68.8 درصدی تعداد این مراکز دارد. ارزیابی داده‌های آماری نشان می‌دهد که حدود 80 درصد کارجویان در محیط واقعی کار جذب واحدهای تولیدی شده و فضای کسب‌و‌کار بهبود یافته است. بالغ بر ۴۰ درصد کارجویان آموزش در فضای کسب‌و‌کار را جوانان دیپلمه ۲۱ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند.
 ادامه روند توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار در کاهش جمعیت غیرفعال، موجب افزایش رشد بعضی شاخص‌های بازار کار مثل تعادل در عرضه و تقاضای نیروی انسانی، تأمین منابع انسانی نیروی کار برای اشتغال در بنگاه‌ها خواهد شد و از آنجا که 90 درصد از واحدهای تولید پذیرنده این نوع آموزش تولیدی بوده و از جنس مولد هستند، به رشد اشتغالزایی مولد در کنار توسعه اقتصاد مولد نیز کمک می‌کنند.
به گفته کارشناسان حوزه کار، برای اینکه طرح آموزش در محیط واقعی کار توسعه یابد، باید مشوق‌های لازم برای کارفرماها و همچنین مهارت‌آموزان فراهم شود؛ مثل معافیت مالیاتی برای کارفرمایان در حین آموزش و همچنین پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی تمام یا قسمتی از آن که مشوقی مناسب برای کارگران خواهد بود.

 

بــــرش

صنوف، یک پای ثابت طرح مهارت‌آموزی
آموزش در محیط واقعی کار، شیوه جدیدی از استاد شاگردی است که قبلاً مرسوم بوده و با کمک اصناف کشور اجرا می‌شود. مهارت‌آموزان پس از کسب دانش فنی لازم در یکی از حرفه‌های آموزشی، براساس توافق کارفرما و آموزش‌گیرنده با ورود به بنگاه‌های اقتصادی و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، طرح دوره‌های مهارت‌آموزی را می‌گذرانند. طول دوره مهارت‌آموزی در قالب طرح یادشده حداقل ۱۲۰ و حداکثر ۳۶۰ روز و حداقل سن مهارت‌آموز ۱۵ سال است. مهارت‌آموزان در طول دوره تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته و دولت، هزینه بیمه‌های مسئولیت مدنی و حوادث مشمولان را برعهده دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی