صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

امریکا قرار توافق پنتاگون برای تغییر حکم متهمان 11 سپتامبر را لغو کرد

دسیسه حساب شده

22 سال از حادثه‌ای پر ماجرا آن هم در قلب امریکا می‌گذرد، 11 سپتامبر 2001 و انفجار برج‌های دوقلوی ساختمان تجارت جهانی در منهتن نیویورک و البته ساختمان شماره 7 که در مجاورت برج‌ها قرار داشت، آن روز دولت وقت امریکا اعلام کرد عامل این انفجار گروه القاعده به رهبری اسامه بن لادن بوده است. همین انفجار زمینه ساز حمله نظامی گسترده ارتش ایالات متحده به افغانستان را فراهم کرد که این اشغال تا همین چند سال گذشته هم ادامه داشت، تحقیق و تفحص ارتش فدرال امریکا برای چند و چون این حادثه آغاز شد و در نهایت 5 نفر به عنوان مظنونان اصلی این حادثه دستگیر شدند و به زندانی در مجاورت خلیج گوانتامو منتقل شدند.
از آن حادثه چیزی حدود 16 سال گذشت تا یک افسر بازنشسته سازمان سیا در روزهای آخر عمرش اعتراف کرد در انفجارهای روز یازده سپتامبر دست داشته است، آنطورکه مالکوم هووارد گفت: تخریب برج‌های دوقلو برنامه‌ریزی شده و مهندسی شده بود و انفجار ساختمان شماره هفت تجارت جهانی که دولت امریکا مدعی بود اتفاقی طبیعی بوده کار آنها بوده است، اعترافی که آخرین تصاویر ثبت شده خبرنگار شبکه سی بی‌اس امریکا و همچنین اسنادی که سامرز خبرنگار اخراج شده امریکایی منتشر کرد، ادعای مهندسی بودن این انفجارها را ثابت می‌کند.
از سویی دیگر اعترافات افسر سابق ارتش امریکا که مدعی بود حوادث 11 سپتامبر سال 2001، کار سازمان های جاسوسی امریکا (سیا) و رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس‌های استخباراتی برخی کشورهای منطقه  است، کار برای امریکایی ها سخت‌تر شد تا جایی که تلاش کردند از میان پرونده حادثه 11 سپتامبر اسم و رد پای عربستان را پاک و شرکای دیگر را از اتهام دست داشتن در این واقعه تبرئه کنند.
بعد از گذشت بیست و چندسال از آن حادثه، پرونده متهمان آن هنوز باز است، آن‌طور که نشریه نیویورک تایمز سال گذشته گزارش داد دادستان‌های فدرال امریکا به پنج متهم، از جمله خالد شیخ محمد، عضو ارشد القاعده که از سوی واشنگتن به عنوان معمار اصلی حملات تروریستی یازده سپتامبر شناخته می‌شود، پیشنهاد داد که از مجازات اعدام در ازای اعتراف به گناه و حبس ابد معاف شوند.
پیشنهادی که البته از سوی متهمان این پرونده شرط و شروط‌های دیگر هم داشت، آنها درخواست داده بودند در صورت پذیرش این پیشنهاد به آنها امکان این داده شود که در کنار سایر زندانی‌ها بمانند و با آنها غذا بخورند و در سلول‌های انفرادی نباشند.
وعده و وعیدهایی که البته لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، رئیس‌جمهور این کشور را متقاعد کرد آن را نپذیرد و متهمان در شرایط فعلی باقی بمانند تا زمان مجازات آنها فرا برسد، کاخ سفید طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد، حملات ۱۱ سپتامبر بدترین حمله به ایالات متحده از زمان پرل هاربر بود. جو بایدن معتقد است که پذیرش چنین درخواست‌هایی به عنوان مبنایی برای توافق پیش از محاکمه در این شرایط مناسب نیست.
آنها مدعی هستند دولت متعهد است ابعاد این پرونده را به نحوی مورد تحقیق قرار دهد که همه جزئیات آن درست و بدون نقص بررسی شود که عدالت برای قربانیان، بازماندگان، خانواده‌ها و کسانی که متهم به جنایات هستند، از سوی دولت اجرایی شود.
11 مرداد ماه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که از توافق پنتاگون با مغز متفکر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر خالد شیخ محمد خبر می‌داد، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز «خالد شیخ محمد»، «ولید بن عتش» و «مصطفی الهوساوی» سه متهم اصلی پرونده ۱۱ سپتامبر به توافقی پیش از محاکمه رسیده‌اند و بدین ترتیب در ازای حبس ابد به جرم خود اعتراف خواهند کرد. البته این توافق دو روز بیشتر دوام نیاورد و رسانه‌های امریکایی روز گذشته اعلام کردند توافق پنتاگون با متهمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر سر تغییر مجازات آنها به حبس ابد در ازای اقرار آنها به گناهکاری لغو شده است و آنها همچنان با حکم اعدام روبه‌رو هستند. آن روز که حرف و حدیث‌ها برای توافق بر سر جابه‌جایی نوع محکومیت متهمان این حادثه بر سر زبان‌ها افتاد بسیاری از خانوده‌های قربانیان با آن مخالفت کردند و اعلام کردند همچنان خواستار مجازات بانیان آن حادثه مرگبار هستند. آنها معتقد بودند اگر این توافق صورت می‌گرفت و متهمان به جای مجازات فقط به حبس ابد محکوم می‌شدند فرصت اینکه خانواده قربانیان مجازات قاتلان عزیزان‌شان را ببینند از بین می‌برد.
پرونده باز این حادثه تاکنون زوایای مختلفی را به خود دیده است از تیره‌شدن روابط امریکا با افغانستان گرفته تا لشکرکشی و تجاوز و کشت و کشتار در جایی حوالی خاور دور، حالا هم اگر دولت امریکا برای پیشنهاد توافقی که دادستان ایالات متحده طرح کرده بود چراغ سبز نشان می‌داد، خانواده‌های قربانیان، جو بایدن را متهم به خیانت به مردم امریکا می‌کردند و ممکن بود چرخ اوضاع انتخابات ریاست جمهوری به نفع دموکرات‌ها آن هم در شرایطی که آنها تلاش می‌کنند در رقابت با جمهوریخواهان با پرچمداری دونالد ترامپ پیروز شوند، نچرخد.

جستجو
آرشیو تاریخی